Hei snekker. Hjelp meg beregne hva man skal regne med for tid det tar å alene sette opp:
- Vestkystskiver
- Panel
- Legge råspontluker, takpapp (gummi?), platetak (klikk)
Altså værbeskytte.
På et hus ca 12x9m (1 1/2 plan med forhøyet veggliv) med 38 graders helling, der den ene kortsiden består mest av glassfasade.
Holder på og tenker på bygging og funderer hvordan jeg skal tenke tidsbruk i timer det tar å gjøre disse momentene og hvor mye tid dere hadde regnet med.
- Vestkystskiver
- Panel
- Legge råspontluker, takpapp (gummi?), platetak (klikk)
Altså værbeskytte.
På et hus ca 12x9m (1 1/2 plan med forhøyet veggliv) med 38 graders helling, der den ene kortsiden består mest av glassfasade.
Holder på og tenker på bygging og funderer hvordan jeg skal tenke tidsbruk i timer det tar å gjøre disse momentene og hvor mye tid dere hadde regnet med.
Det kommer an på hvem som gjør jobben. Altså hvor kunnskapsrik/dyktig den er. I tillegg kommer det an på hvor mange det er som jobber, om det er noen som mener at man ikke skal/bør/kan gjøre det selv. Det kommer an på hvilke verktøy som er tilgjengelige og hvor vant utføreren er til å bruke dem. Til slutt og viktigere kommer det an på nøyaktig hva som inngår i oppdraget.
Så det er veldig vanskelig å svare på.
Lurer nok på om ikke den beste måten å få svar på spørsmålet likevel er å ta inn noen tilbud.
Lurer nok på om ikke den beste måten å få svar på spørsmålet likevel er å ta inn noen tilbud.
Nå må du nok lese spørsmålet om igjen 😁 Spørsmålet var jo hvor mange timer en snekker hadde regnet på en sånn jobb. Så forstår jeg at om jeg skal gjøre det selv, må jeg legge på x tid, for jeg har ikke den samme erfaringen.O skrev:
Det kommer an på hvem som gjør jobben. Altså hvor kunnskapsrik/dyktig vedkommende er.
Dessuten avhenger det av hvor mange det er som jobber, om det er noen som mener at man ikke skal/bør/kan gjøre det selv.
Det kommer an på hvilke verktøy som er tilgjengelige og hvor vant utføreren er til å bruke dem.
Til slutt og viktigere avhenger det av nøyaktig hva som inngår i oppdraget.
Lurer nok på om ikke den beste måten å få svar på spørsmålet likevel er å innhente noen tilbud.
Nå må du lese (om?) svaret. 😁N Nygge72 skrev:
Jeg fastholder at slik spørsmålet er stilt kan det rett og slett ikke besvares fordi det mangler informasjon om diverse forutsetninger.
Skal man først anta hva det spørres om og deretter svare? Det kan man så klart, men da blir det trolig ikke de samme antakelsene som spørsmålsstilleren så for seg, eller som spørsmålsstilleren glemte å tenke på, eller omvendt at man overser noe som spørsmålsstilleren regnet med. Det blir et antall gjetninger som ville ligget til grunn for flere gjetninger. I så fall blir svaret mindre relevant. En gjetning. Sannsynligvis helt feil. Siden forutsetningene ikke er kjent mener jeg at spørsmålet ikke kan besvares tilfredsstillende.
Det jeg mener er det selvklare svaret i en situasjon som denne har du allerede fått: Innhent noen tilbud.
Jeg forstår alt dette, men jeg er jo ikke ute etter en eksakt tid. Jeg vil vite om det dreier seg om ca. 1 uke, 3 uker eller 2 måneder å gjøre disse momentene for en snekker med erfaring.O skrev:
Nå må du nok lese (om?) svaret. 😁
Jeg påstår fortsatt at slik spørsmålet er stilt kan det rett og slett ikke besvares fordi det mangler informasjon om diverse forutsetninger.
Skal man først anta hva det spørres etter og deretter svare? Det kan man selvfølgelig, men da blir det nok ikke de samme antagelsene som spørsmålsstilleren så for seg, eller som spørsmålsstilleren glemte å tenke på, eller omvendt at man overser noe som spørsmålsstilleren regnet med. Det blir en rekke gjetninger som vil danne grunnlag for flere gjetninger. I så fall blir svaret mindre relevant. En gjetning. Trolig helt feil. Fordi forutsetningene ikke er kjent anser jeg at spørsmålet ikke kan besvares tilfredsstillende.
Det jeg mener er det selvfølgelige svaret i en situasjon som denne har du allerede fått: Be om noen tilbud.
Så forstår jeg som vanlig hobby snekker at det kan dukke opp momenter som forlenger tiden. Men derimot sier tiden veldig mye om hva jeg trenger å planlegge for tid for å finne et bra tidspunkt på året å gjøre dette, så det finnes marginer.
Tanken er jo da naturligvis også å spørre de med kompetanse om det er ting som bør vurderes, eller hvordan man løser visse saker.
Tommel sitter ikke midt i hånden og verktøy av god kvalitet finnes, samt kunnskap rundt for hjelp om det trengs.
Regnet på en kar hadde jeg nok mellom lillefingeren og albuen sagt 3-4 uker for vestkystplate + panel. Forutsatt at det finnes stillas.
Tak: ca. 2 uker.
Er man to blir det mer effektivt.
Tak: ca. 2 uker.
Er man to blir det mer effektivt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Nå er jeg amatør. Men jeg gjetter at en dyktig snekker fikser det du har regnet opp på ca. 2 måneder. Men veldig mye tid kan gå bare på å bære frem materialer, så hvis materialet ligger mer enn 5m fra arbeidsstedet, så bør du nok legge på betydelig med tid for det. Det der blikktaket har jeg absolutt null kunnskap om hvor lang tid det kan ta.
Men om man tar taket. Trolig har du noen gjennomføringer, f.eks. for ventilasjon. Jeg tror at du sjablongmessig får legge på typ en dag for hver gjennomføring. Det skal monteres beslag før undertaksbelegget, belegget skal dras opp på beslaget, hulltaking i blikket, forskjellige overbeslag på blikket osv.
Og det kommer til å være lignende "avvik" på veggene der en enkelt detalj gir 0,5 - 1 dag ekstra per detalj.
Og finner du bare en ordinært dyktig snekker, så må du legge på 50 - 100%, og doble en gang til om du får tak i noen virkelig dårlige.
Og håndtering av materiale og avfall kan ta minst like lang tid som selve byggingen. Hvis det ikke er mulig å ordne veldig rasjonelt.
Men om man tar taket. Trolig har du noen gjennomføringer, f.eks. for ventilasjon. Jeg tror at du sjablongmessig får legge på typ en dag for hver gjennomføring. Det skal monteres beslag før undertaksbelegget, belegget skal dras opp på beslaget, hulltaking i blikket, forskjellige overbeslag på blikket osv.
Og det kommer til å være lignende "avvik" på veggene der en enkelt detalj gir 0,5 - 1 dag ekstra per detalj.
Og finner du bare en ordinært dyktig snekker, så må du legge på 50 - 100%, og doble en gang til om du får tak i noen virkelig dårlige.
Og håndtering av materiale og avfall kan ta minst like lang tid som selve byggingen. Hvis det ikke er mulig å ordne veldig rasjonelt.
Fint. Da har jeg i alle fall noe å gå ut ifra hvordan jeg skal tenke. Som tidligere utdannet kokk vet jeg alt om forberedelser at det er A og O om ting skal flyte, noe jeg alltid tar med i mine bygg, og blir nesten min fall, for jeg får aldri de små hvilene som ellers oppstår naturlig ved å gå og hente saker osv 😂H hempularen skrev:Nå er jeg amatør. Men jeg gjetter at en dyktig snekker fikser det du har regnet opp på ca. 2 måneder. Men veldig mye tid kan gå med bare på å bære fram materialer, så hvis materialet ligger mer enn 5m fra arbeidsstedet, så skal du nok legge på betydelig med tid for det. Det der blikkenslagertaket har jeg absolutt null kunnskap om hvor lang tid det kan ta.
Men hvis man tar taket. Trolig har du noen gjennomføringer, f.eks. for ventilasjon. Jeg tror at du sjablongmessig må legge på typ en dag for hver gjennomføring. Det skal monteres beslag før undertakspappen, pappen skal dras opp på beslaget, hulltaking i blikken, forskjellige overbeslag på blikken osv.
Og finner du bare en alminnelig dyktig snekker så må du legge på 50 - 100 %, og doble en gang til om du får tak i noen skikkelig dårlig.
Og håndtering av materiale og avfall kan ta minst like lang tid som selve byggingen. Hvis det ikke kan ordnes veldig rasjonelt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Men nøkkelen er å finne riktig håndverker. Ute på landet ble det bygget et attefallshus på en nabotomt. Det var 4 - 5 mann på byggeplassen hver dag, fra mai til september (grunnmuren hadde blitt støpt året før). Da var det fortsatt ikke montert vinduer, og panelet var 3/4 ferdig. Så vidt jeg kunne se, var veggene isolert, men ingenting var gjort på innsiden. De monterte et platetak, 3 karer fikk på plass 1 - 2 platemoduler per dag.
Bedrøvelig bedrag. Da kan jeg sammenligne med naboen som bygde 1 1/2 etasje hus der 2 snekkere (bortsett fra ved taklegging da de var 5 og la blikktaket). Nå bygde han med ferdigkappet, men der var det værtett + garasje oppsatt og værtett med vinduer mm, på 1 1/2-2måner.H hempularen skrev:Men nøkkelen er å finne riktig håndverker. Ute på landet ble det bygget et attefallshus på en nabotomten. Det var 4 - 5 mann på byggeplassen hver dag, fra mai til september (grunnmuren var støpt året før). Da var det fortsatt ikke montert vinduer, og panelet var 3/4 ferdig. Så vidt jeg kunne se var veggene isolerte men ingenting var gjort på innsiden. De monterte et blikktak, 3 karer fikk på plass 1 - 2 blikksegmenter per dag.
K
Kapabel
Gjør-det-selv-bygger
· Värmland
· 372 innlegg
Kapabel
Gjør-det-selv-bygger
- Värmland
- 372 innlegg
Der har du vel svart på ditt eget spørsmål, på en måte iallfall😃.N Nygge72 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Lar det være usagt hva de har blitt enige om, men han var ikke glad når han måtte betale regningene og de gjorde på dette viset. Han kunne godta at det var reisetid når de kom på morgenen og sluttet på ettermiddagen (men betaler man for 8 timer så bør det jo være 8 timer jobb man får, så kunne de jo lagt reisetid ovenpå dette), men at de skulle dra av sted og spise ved hver lunsj i stedet for å ta med matpakke og han der måtte betale for en time, var han mindre fornøyd med.H hempularen skrev:
Er vel få andre jobber da kan komme 30 min senere, og gå 30 min tidligere og få betalt for 8 timer (+1 time ved lunsj)
Klikk her for å svare