Her er et hus hvor veggen mellom spiseplass og kontor trenger å bli erstattet av en stålbjelke.
Snøsone 1 med betongtakstein
Takstolene er klassiske fagverkstakstoler
1-etasjes hus med soverom ovenfor
Huset er 8 meter bredt og åpningsmålet for bjelken er 3 meter (pluss da opplegg som trengs på hver side)
Stammen i huset er betong og etasjeskiller i tre
Er det en bærende vegg? Litt uklar bilde men er det noen vegg som fortsetter i midten i resten? Er det typ åpent så er nok ikke veggen du vil ha bort bærende den heller.
Er det en bærende vegg? Litt utydelig bilde men er det en vegg som fortsetter i midten i resten? Er det typ åpent så er nok ikke veggen du vil ha bort bærende den heller.
Ja, det er en bærende vegg eller egentlig en limtredrager som sitter der nå, men som jeg vil erstatte med en stålbjelke i stedet siden limtreet er så stort, og mitt formål er å bygge inn stålbjelken. Tegningen er dårlig, men det går en hjertvegg rett gjennom huset horisontalt i bildet.
Har du limtre i dag som er beregnet så har jeg vanskelig for å se at en stålbjelke blir mindre. Man kan jo synes at stål er kraftigere, men i praksis blir det ikke sånn. Med litt avstand blir de ganske slappe, og skal de bære noe vekt så blir de ganske høye i stedet.
Har du limtre i dag som er beregnet så har jeg vanskelig for å se at en stålbjelke blir mindre. Man kan jo tenke at stål er kraftigere, men i praksis blir det ikke slik. Med litt avstand blir de ganske slappe og skal de bære noen vekt så blir de ganske høye i stedet.
Ja, limtreet er 90x315, og jeg ville gjette at en HEA180/HEB160 burde være nok. Men det vil man jo gjerne bekrefte, tenker jeg.
Ja en stålbjelke ville bli noe mindre i høyde, for å regne på dette ville man måtte hente frem lasten og spennvidden slik at du kan regne ut riktig dimensjon på stålbjelken.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.