5.212 lest ·
28 svar
5k lest
28 svar
Beregn på sammensatt stolpe
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Kanskje bytte til stål?
H-bjelke eller rør...
H-bjelke eller rør...
Bedreviter
· Hallands Län
· 859 innlegg
Helbytte blir veldig omstendelig så det unngår jeg helst. Hvor finner jeg materialdata for plywood?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Jeg vil påstå at plywood er et mindre godt alternativ.
Hvorfor ikke lime på bord i kvistfritt tre, en på hver side?
Hvor mye plass er det å spille på?
Har du noen oppfatning om hvor mye pelarens I trenger å økes?
Hvorfor ikke lime på bord i kvistfritt tre, en på hver side?
Hvor mye plass er det å spille på?
Har du noen oppfatning om hvor mye pelarens I trenger å økes?
Bedreviter
· Hallands Län
· 859 innlegg
Du har nok rett ang plywood. Har ikke regnet på hvor mye I må opp enda men jeg har ingen overflatemessige begrensninger, det er bare estetiske aspekter. Altså helst hadde jeg byttet hele dritten til en H-bjelke men jeg ser ikke at jeg kunne fått den på plass uten at den trenger å være litt for kort. Kunne en U-bjelke i stål som legges rundt eksisterende søyle og boltes gjennomgående være noe? Slitsomt som f-n å gipse men man kunne la det være nakent.
Bedreviter
· Hallands Län
· 859 innlegg
Om flensene dekker maks halve, kunne man jo sette en bjelke fra hver side
Bedreviter
· Hallands Län
· 859 innlegg
Tenkte bare oppdatere tråden med denne informasjonen som jeg har funnet om sammensatte søyler: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1034763/FULLTEXT01.pdf
Ganske interessant lesning. I kapittel 3 fremgår det at om man kun har en spikerforbindelse mellom de sammensatte delene, vil man likevel oppnå 55% av bøyestivheten til en perfekt sammenlimt søyle, som anses å ha samme styrke som en solid tresøyle av samme dimensjon. Det heller mot at jeg kommer til å lime sammen søylen og deretter skru + tvinge for å få så bra presstrykk som mulig. Hva slags lim skal jeg bruke?
Ganske interessant lesning. I kapittel 3 fremgår det at om man kun har en spikerforbindelse mellom de sammensatte delene, vil man likevel oppnå 55% av bøyestivheten til en perfekt sammenlimt søyle, som anses å ha samme styrke som en solid tresøyle av samme dimensjon. Det heller mot at jeg kommer til å lime sammen søylen og deretter skru + tvinge for å få så bra presstrykk som mulig. Hva slags lim skal jeg bruke?
Bedreviter
· Hallands Län
· 859 innlegg
Da svarer jeg på mitt eget spørsmål her igjen da om lim. Om man bruker et PU-lim som dette http://www.bostik.se/Products/Adhesive/Wood-adhesive/P0417 så har det høyere skjærstyrke enn både limet som brukes til limtreproduksjon og enn treverket selv. Så hvis man bare er litt nøye bør man kunne få en nær sagt 100%-ig samvirkning i søylen. Tanker rundt dette?
PU-lim krever høyt presstrykk, skummet som dannes har veldig lav styrke.Karl_Pedal skrev:
Jeg prøvde litt forskjellige lim før jeg bestemte meg, jeg brukte til slutt vanlig Sika utendørs lim, limte og trakk sammen med terrasse skruer, ingen sprekker og sitter sammen som en solid stolpe når man saget i dem.
Bedreviter
· Hallands Län
· 859 innlegg
Aha, finnes det noe å lese om hvor høyt trykk som kreves for at det ikke skal skumme? Og hvor høy skjærfasthet har Sikalimet?Peter2400 skrev:
PU-lim krever et presstrykk på 2-8 kg/cm2Karl_Pedal skrev:
Det tuller man ikke med!
Trenger du virkelig å tenke på skjærfastheten, 2 bordstykker limt sammen med vanlig hvitt lim tåler det meste.
Bedreviter
· Hallands Län
· 859 innlegg
Det blir 0,2 MPa om jeg ikke regner feil. Ved spikliming kan man komme opp i ca. 0,02 MPa men jeg vet ikke hvor høyt man kommer med skrulim så det kanskje bare er å droppe PU-limingen. Men jeg kan ikke forstå hvordan PU-lim kan selges på småtuber om det krever en hydraulisk presse for å bruke det.Peter2400 skrev:
Skjærfastheten er som du sier egentlig ikke så viktig så lenge den er 4 MPa eller høyere (siden det er hva C24-trevirke klarer). Så egentlig vil jeg bare forsikre meg om at jeg får en limfuge som er sterkere enn treet. Dessuten skal jo min sammensatte stolpe forsterke en eksisterende stolpe som ikke er 100% jevn, så det bør gjerne være et lim som kan stå for viss utfylling av mindre ujevnheter.
Bedreviter
· Hallands Län
· 859 innlegg
Nå har jeg lest litt mer hos Sika og blir ikke direkte mindre forvirret. Vanlig SikaBond 530 (hvitt lim) angis å ha et presstrykk på 2-4 kg/cm² mens SikaBond 545 (PU) har ingen presstrykk angitt.Karl_Pedal skrev:
Det blir 0,2 MPa om jeg ikke regner feil. Ved spikkliming kan man komme opp i ca 0,02 MPa men jeg vet ikke hvor høyt man kommer med skruelimning så det kanskje bare er å slippe PU-limingen. Dog kan jeg ikke fatte hvordan PU-lim kan selges på småtuber om det krever en hydraulisk presse for å bruke det.
Skjærstyrken er som du sier egentlig ikke så viktig så lenge den er 4 MPa eller høyere (ettersom det er hva C24-trevirke tåler). Så egentlig vil jeg bare forsikre meg om at jeg får en limfuge som er sterkere enn treet. Dessuten skal jo min sammensatte stolpe forsterke en eksisterende stolpe som ikke er 100% jevn så det må jo gjerne være et lim som kan stå for viss utfylling av mindre ujevnheter.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ena stolpen i vatten
Grund & Markarbeten -
Gräva ner grindstolpe
Trädgård allmänt -
Stolpskor till 200x200mm stolpe
Altan & Uteplats -
Skjære sammensatte vinkler/compound angles, river mitt hår!
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Regnes en stående stolpe som "bærende"?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi