Jeg trenger hjelp med å beregne hvilken utbredt last (q) jeg skal bruke når jeg dimensjonerer og velger metode for å avlaste en bærende vegg. Det gjelder en 1 1/2 plans villa, men med to bærende vegger på første etasje i henhold til skisse. Hvis jeg vet (q), kan jeg regne på resten selv siden jeg vil se hva ulike planløsninger gir for alternativ på limtre, HEA osv.
Er det lasten på loftsbjelkenes gulvbjelker du er ute etter? I så fall, hvordan brukes loftet?
Hei,
Det er lasten på de bærende innerveggene jeg er ute etter. Når jeg kjenner til den (q) kan jeg beregne litt forskjellige forslag som jeg har skissert for å skifte ut deler av de veggene. Hvis det hadde vært en eneste bærende vegg i første etasje kunne jeg ha beregnet (q), men jeg vet ikke om det finnes noen spesiell praksis for å beregne når man har to bærende vegger (de med avstand "a" mellom seg) i henhold til skissen (altså lasten q). Kattvinden er ikke i bruk, og vil forbli slik, det er ikke engang gulv i kattvinden. Huset er oppført i -64, og har pusset teglfasade/trestomme på 1. etasje og trepanel på 1/2 planet.
Hver gulvbjelke kan betraktes som en bjelke med fire opplegg. Den totale lasten som bjelken representerer fordeles på de fire oppleggene i samsvar med det rødmerkede.
Så enkelt uttrykt, når man beregner den utbredte lasten antar man at den er jevnt fordelt over de fire veggene selv om b<a ifølge min skisse; F.eks. Hvis vi har en total last fra tak og gulvbjelkelag på 100 N/m (i veggenes lengderetning) så skal hver vegg betraktes å bære opp 25N/m, og følgelig er det 25N/m som er den dimensjonerende utbredte lasten, og man trenger ikke ta hensyn til at b<a.
Rent praktisk føles det ganske naturlig hvis man sammenligner med en "Klassisk" 1 1/2 plans villa som normalt har en bærende vegg der jeg i stedet har to parallelle (b+a+b = 9m). Det gjør jo at en potensiell avveksling ikke trenger å bety at jeg må opp i 115x630 eller noe annet skremmende stort, selv om jeg gjør en ganske stor avveksling.