Vet ikke riktig hvor jeg skal post spørsmålet mitt, men tenker at det er litt med byggteknikk å gjøre.

Jeg har bygget et hus til robotgressklipperen min, skal nå fikse takrenner og nedløpsrør.

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få ut vinkel på takfotsbord.

Finnes det noen vanligrar sjel som kan hjelpe meg å regne ut det.

Hvis alt stemmer så er taket 30 grader håper jeg, ikke helt sikkert.

Har ikke en aning om hvordan jeg skal få hvilken, vinkel jeg trenger ha på rennekrokene for at det skal være riktig.

• Bilde av en utendørs arbeidsbenk med et hus til en robotgressklipper under bygging, med en vinkelmåler som måler takvinkelen.
  • Hånd som holder en vinkelmåler mot en hvit takkonstruksjon, viser takvinkel på et miniatyrhus for robotgressklipper i en verkstedmiljø.
  • Et lite modellhus for robotgressklipper, vist fra siden med trepaneler og et skråtak. Verktøy og utstyr sees i bakgrunnen.
surris
Bruk en smygvinkel eller tommestokk. Skal følge taket og deretter loddrett ned. Så bøyer du etter den vinkelen.

surris surris skrev:
Bruk en smygvinkel eller tommestokk. Skal følge taket og så loddrett ned. Så bøyer du etter den vinkelen.
smygvinkel har dessverre ikke, men tommestokk, men hvordan gjør man da?

surris
L luckmålare skrev:
smygvinkel har dessverre ikke, men tommestokk, men hvordan gjør man da?
Legg den slik som du har lagt vinkelhaken. Men der målestokken er på vinkelhaken vinkler du ned loddrett med tommestokken.

L luckmålare skrev:
smygvinkel har dessverre ikke, men tommestokk, men hvordan gjør man
Legg den med et ledd utenfor takkanten og heng ned den i lodd.. overfør til kroken.

Skal du bøye en krok slik at den henger ned helt vertikalt, blir det 120 graders vinkel med en takvinkel på 30.

• Blyanttegning av en trekant på rutet papir med vinklene 30, 60, 90, og 120 grader markert.
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Skal du bøye en krok så den henger ned helt vertikalt må det bli 120 graders vinkel med en takvinkel på 30.
Skal 3d printe, så trenger å prøve å få til vinkelen der rennen skal ligge i.

Kan gjøre en test på 120g på festet å se hvordan det blir.

Legg et vater på vindsbordet og tegn en vannrett og en loddrett linje. Du får da en rettvinklet trekant der en del av kanten på vindsbordet utgjør hypotenusen. Mål de to sidene du har tegnet og beregn takvinkelen som arctan(stående side delt på liggende side).

Innså i dag at vinkelen til takrennene var det minste problemet jeg hadde😫

Trenger å bygge om hele huset:/

• Hvit trekonstruksjon med monteringsdetaljer og verktøy ved siden av, inkludert lim og markør, antyder ombyggingsarbeid.
  • Bygningsdetalj av et takhjørne med takrenne på et hustak i treverk, sett fra en skjev vinkel.
P
L luckmålare skrev:
Innså i dag at vinkel til takrenner var det minste problemet jeg hadde😫

Trenger å bygge om hele huset:/
Neei har det slått seg?😢

Rejäl skrev:
Neej har det slått seg?😢
Nei det er skinne til garasjeporten, som tar i taket. Så må heve gavlene😫🤯 for at taket skal kunne legges på

• Trist
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Dette bygget er mer avansert enn jeg forsto.

• Liker
Freniño og 1 annen
  • Laddar…
T
L luckmålare skrev:
Nei, det er skinne til garasjeporten, som tar i taket. Så må heve gavlene😫🤯 for at taket skal kunne legges på
Er det kunden som har ombestemt seg eller er det prosjektereren som ikke har kontroll på hva som skal inn? Det er jo slik med husbygging noen ganger, men som håndverker så blir man jo litt lei av at de ikke kan bestemme seg eller har kontroll på greiene... jeg håper du jobber på løpende regning...
😂

Fint ellers! 👍

• Haha
lyckograbben og 1 annen
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Er det kunden som har ombestemt seg eller er det prosjektereren som ikke har kontroll på hva som skal inn? Det er jo sånn med husbygging noen ganger, men som håndverker blir man jo litt lei av at de ikke kan bestemme seg eller har kontroll på greiene... jeg håper du jobber på løpende regning...
😂

Fint ellers! 👍
Hahah… Nei, det er alt jeg selv, dessverre ikke noen å skylde på😂😉

Så bare å begynne på nytt, får se når man faktisk tar tak i huset igjen. Det er kaldt å stå i garasje og ordne med det.

• Miniatyrmodell av et hus under bygging i en garasje med verktøy i bakgrunnen.
  • Bygge av en liten modell av et hus uten tak, plassert på et stillas i en garasje med verktøy spredt rundt på gulvet.
  • Liker
Ulrika M.M og 2 andre
  • Laddar…
P
L luckmålare skrev:
Hahah… Ne det är alt jeg selv, dessverre så ikke noen å skylde på😂😉

Så bare å begynne om, får se når man vel tar tak i huset igjen. Er kaldt å stå i garasje og fikse med det.
Alle husbyggere har gulvvarme og langburk til hjelp for å holde varmen😉😂

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.