Har bygd en form til en betongbenkeplate i formplywood, skal ligge på et sideboard og har målene 240x39x4 cm.

Betongen kommer i uken (Bemix fra Finja) og jeg lurer litt på hvordan jeg skal gå frem med vibrering?
Formen kommer til å stå på gulvet da det er plant, så kan ikke banke fra undersiden, vil det holde med en bolt i slagborret og vibrere ut boblene?

Så når det kommer til overflatebehandling, hva anbefaler dere? Skal som sagt være innendørs og relativt langt fra kjøkkenet, så fett og smuss er ikke noe problem, kan tenke meg at vann kan være det som eventuelt havner på platen, og litt patina er vi ikke redde for.

Takk på forhånd!

Ingen som har noen tips eller ideer?

Bilmaskin mot formkanten om den klarer det siste jeg støpte en sånn så lå den på min arbeidsbenk så satte jeg bilmejslen i skrustikken

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Det kommer fungere rimelig bra å kjøre vognbolt i boremaskinen. Det finnes sikkert en optimal frekvens avhengig av blandingen. Jeg kjørte osmo hardvoksolje, ikke alls fornøyd med den. Jeg hadde gått for epoxy om jeg var redd for flekker. Ellers såpe. Jeg fikk luftbobler sist, mest i delen jeg laget en vask. Ellers kunne jeg anbefale å legge en plastfilm i formen. Jeg brukte solfilm fordi det var det jeg fikk tak i lokalt.

Gøt på søndag og tok ut av formen på onsdag, ble kjempebra! Ytterst få bobler til tross for lite vibrering/knakking (gøt med bemix fra finja, maksimalt med vann)
I morgen håper jeg å få tid til våtsliping, deretter blir det nitors stensåpe i løpet av uken, håper å kunne legge på platen neste helg.
Skal prøve å huske å legge opp et bilde!

• Liker
RollOn63 og 1 annen
  • Laddar…
Planen er å legge på såpen i kveld, tenkte blande opp 3 liter (5ml såpe per liter vann, så mine 750 ml kommer rekke langt :))
Så får vi se om jeg kan fange en sterk nabo som hjelper meg løfte den opp i uka (kona er gravid i 8. måneden, ellers pleier hun å være sterkere enn meg).
Føles som om jeg bare skriver til meg selv her i tråden :rolleyes:

Gi oss bilder så vi vet at dette virkelig har skjedd! :)

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Pass på at den ikke knekker, langt ifra ferdigherdet gjetter jeg. Har lest om mange som har knekt så lange.

Du skal ikke slipe bort betonghuden? Ingen egen erfaring ennå, men mange ser ut til å synes det er nødvendig

Grå slipet overflate på en treplate ligger horisontalt. Verktøy og utstyr delvis synlig i bakgrunnen. Gråpolert og våtslipt overflate av treplate med teppekant og gulvflis synlig i hjørnet. Ville ha den grå overflaten så har bare våtslipt med 240-papir.
Har satt to stående 45x70 under en plate så man kan bære den liggende, ble stabilt som bare det!

Nå er den såpet 7-8 ganger, tørket av og polert!
Skal den bare løftes på plass også!

• Liker
henkepenk og 2 andre
  • Laddar…
Stilig! Hadde du noen armering i platen?

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Absolutt, et vanlig rustent nett. Leste på pakken at man kan støpe ned til 20 mm uten armering, sannsynligvis ikke så lang plate som jeg dog!

Gjørpen!

• Liker
Lexington
  • Laddar…
Inviterer på et helbilde fra nå i morges når såpevannet har tørket inn litt mer.
Betongplate på gulvteppe, hevet av trebjelker, i et rom med grønngulv. Bilde er tatt med mobil, viser tørket såpevann.

Beklager den dårlige mobil-kvaliteten!

• Liker
Lofjärden og 2 andre
  • Laddar…
Angående herding av betongen forresten så leste jeg et sted at betongen herder i flere år, men når ca 90% av sin styrke etter 5-6 uker. Så hvis man er bekymret for at lange plater skal knekke, er det nok lurt å vente en stund under herdingen.

Jeg har som sagt bygget ifølge ovennenvnte for å kunne bære den liggende da det er betydelig lettere å flytte, når den skal løftes opp på sin plass løftes den dog på høykant!

• Liker
Ante_M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.