Hei. Jeg prøver å finne ut hvilken belastning i tonn, 2 stk. søyler skal tåle.
Hus: Moelven seksjonshus, bygd 1972. Første etasje lettbetong (blåa stenar) tykkelse 200 mm. Oppå det 5 stk. seksjoner 3 m brede 8 m lange ca.
I første etasje hvilte 2 stk. seksjonsskjøter på en vegg av lettbetong, den skal nå bort og erstattes av 2 stk. søyler, en under hver seksjonsskjøt. Hvordan kan jeg regne ut belastningen på søylene?
Huset er i Stockholm, flatt tak, plan en lettbetong, trebjelkelag i hver seksjon, plan 2 i seksjoner. Arealet som søylene skal bære er 8 x 9 m. Seksjonsskjøtene på 3 m. Plassering av søyler under seksjonsskjøt på halve strekningen.
Takknemlig for utregning evt. beregningseksempel.

/Danne

Det rekker nok ikke med en søyle uten du trenger også en avvekslingsbjelke. Uklart hvordan det ser ut med "seksjonene"

Er veggen kun vertikalt stabiliserende eller tar den også opp laster horisontalt? Hvis den gjør det, trenger du også et vindkryss/stag.

Jeg får nok være så kjedelig å si at du bør kontakte en bygningsingeniør. Dette er ikke noe man regner på uten å vite nøyaktig hva man gjør og kan vurdere hvordan huset fungerer statisk. Begynner du å rive feil og får setninger i huset, så blir det veldig dyrt å utbedre.

Nja, bjelke avvekslingsbjelke trengs nok ikke da veggen bare har kontakt med den planken som går langs med skjøten, mellom seksjonene får man inn fingrene mellom.
Finnes det ingen måte å beregne nm per kvadratmeter for et 2-lans seksjonshus med flatt tak, stein plan en, seksjoner plan 2.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.