Jeg har et sommerhus med en gammel Contura Futura "peis" den veier cirka 125 kg har det blitt sagt til meg...
Den har falt for aldersstreken/virkningsgradstreken...
Jeg har gulvbjelker som er 34 x 120 avstanden mellom bjelkene cc 600.
Hvor tung peis med skorstein kan jeg ha? Vil jo ha "masse" for å lagre varme....
Andre tips for å kunne øke belastningen?
Den har falt for aldersstreken/virkningsgradstreken...
Jeg har gulvbjelker som er 34 x 120 avstanden mellom bjelkene cc 600.
Hvor tung peis med skorstein kan jeg ha? Vil jo ha "masse" for å lagre varme....
Andre tips for å kunne øke belastningen?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Nå svarer jeg kanskje ikke på problemstillingen, men de fleste "lettere" ovner er jo mest täljsten for utseendets skyld ... Du må opp på ganske mye stein for at det skal gjøre noen forskjell, og når du har funnet ut hva det koster å forsterke (hva som høres ut som et ganske svakt) gulv, og bygge en ordentlig ovn tror jeg du vil angre deg ..
Hvor stor er hytta, og hvor ofte er du der? En moderne peisinnsats varmer jo raskt opp en mindre hytte...
Hvor stor er hytta, og hvor ofte er du der? En moderne peisinnsats varmer jo raskt opp en mindre hytte...
Hytta er på 45m2 totalt, rommet der ovnen skal stå er 17m2, vil ha ovnen fordi det er koselig og en lise for sjelen å sitte og se inn i ilden, og vil samtidig at den skal holde varmen lenge... Ingen strøm på øya...Dan_Johansson skrev:
Nå svarer jeg kanskje ikke på problemstillingen, men de fleste "lettere" ovner er jo mest kleberstein for utseendets skyld ... Du bør opp på ganske mye stein for at det skal gjøre noen forskjell, og når du har funnet ut hva det koster å forsterke (det som høres ut som et ganske spinkelt) gulv, og bygge en skikkelig ovn tror jeg du vil angre deg ..
Hvor stor er hytta, og hvor ofte er du der? En moderne peisinnsats varmer jo raskt opp en mindre hytte....
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
http://www.kaminbutiken.nu/produkter/taljstensugnar/tulikivi-akko
Tja, den der veier 1,6 tonn...
Jeg tror ikke man setter den på et bjelkelag...
Tja, den der veier 1,6 tonn...
Jeg tror ikke man setter den på et bjelkelag...
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Allvitende
· Västra götaland
· 10 939 innlegg
Holde varmen lenge = mye stein = tungt...
Det går ikke an å få noe lett som holder varme, så enkelt er det...
Det går ikke an å få noe lett som holder varme, så enkelt er det...
Klikk her for å svare