8.084 lest ·
35 svar
8k lest
35 svar
Belastning i et kantelement
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Be gjerne konstruktøren om langtidslasten, det er ofte denne som styrer når det gjelder cellplastens "kapasitet".
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor det finnes en betongsøyle i fasaden på et lettbetonghus?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Har du noen K-ritninger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg forstår hvor søylen finnes. Derimot forstår jeg ikke valget av løsning eller utregningene som kan ligge bak. En HEA 320 bjelke tåler veldig store laster som jeg ikke kan forestille meg kan bli aktuelle her. Dessuten trenger ikke spennvidden være 6 meter når det finnes en vegg som kan utnyttes.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Da er det dessverre vanskelig å gi noen råd. Å gjøre som foreslått er kanskje det mest passende da lasten påføres sentrisk på plinten. Hva er årsaken til at du vil ha en annerledes løsning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Velger man lange spennvidder på bjelkene så blir jo pelarlastene deretter. Jeg savner en helhetstenkning her. Er husleverandør og grunnentreprenør forskjellige firmaer?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Jeg føler meg litt treg i kveld, men bjelken løper altså parallelt med veggen mellom stue og soverom? Isåfall burde det være passende som justus sa å bruke den veggen som søyle.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det fikser du uten den ekstra støpingen. Det du trenger å gjøre er å fortykke visse deler av platen. Antar at du har 300mm isolasjon, da plukker du bare bort 200mm og lar kantbalkene "fortsette" inn i huset. Typ juletrefot..
Skisse kommer straks..
Skisse kommer straks..