Arne999 skrev:
Hva er forresten en Ok nedbøyning? Vi snakker en midlertidig støtte så alt jeg ber om er jo at den skal holde..

Leste et sted at nedbøyning=L/300 => 10000/300=3.3mm I mitt tilfelle. 1 tonns punktlast burde altså være helt ok :)
Jeg tør ikke uttale meg om hva som er egnet dimensjonering.

Ok men da er jeg nok på banen i hvert fall hva gjelder beregningen. Er nok precis som du sier at balken regnes som fastsatt ... har i og for seg ulike solider for hver del men vet ikke riktig hvordan programmet tolker kontakten... jeg har definert randbetingelsen at støttene står på en "fixed support"

peternicklas
Min sterke anbefaling er å IKKE bruke FEM hvis man ikke kan dette 100%. Det er så mye som kan gå galt.
Finn fram papir og blyant og bruk det i stedet. I dette tilfellet må materialets orientering gjøres slik at fibrene i treet ligger riktig. Tre er en type kompositt, og det kreves spesielle elementer i FE-programmet for å kunne regne det riktig.

• Liker
Chaly og 2 andre
  • Laddar…
Jeg er nok enig med taleren ovenfor. Jeg bruker selv aldri FEM for å finne en verdi på f.eks. deformasjon eller påkjenning. Derimot bruker jeg det ofte for å se hvilken/hvilke del(er) av en detalj som er mest påkjente og for å prøve optimaliseringer av geometrier.

• Liker
Ingenjören og 1 annen
  • Laddar…
peternicklas
Jeg bruker det daglig, men det kreves mye kunnskap innen mange forskjellige ting for å forstå resultatet. Det er et veldig godt verktøy om man kan håndtere og forstå det.

• Liker
HelmerssonF
  • Laddar…
Jobber med femsimuleringer daglig, dog ikke innen holdbarhet så100 er jeg jo ikke.....

Arne999 skrev:
Hva er forresten en Ok nedbøyning? Vi snakker en midlertidig stotte så alt jeg krever er jo at den skal holde..

Leste et sted nedbøyning=L/300 => 10000/300=3.3mm I mitt tilfelle. 1 tons punktlast burde altså være helt ok :)
Større nedbøyning enn L/300 oppleves som ubehagelig.

Terrasse med hvitt solseil over utemøbler på tredekke, omgitt av hekker. Plantegning av et rom med uregelmessig form, viser en hjørnesofa og et bord. Målene er 9,80 m x 7,50 m x 9,10 m x 4,70 m. Jeg blander meg i denne diskusjonen da jeg har et lignende spørsmål.

Jeg vil legge en regel på tvers over et tredjekk, ca. 6-7 meter lang.
Denne vil jeg bruke som høyeste punkt i et lite plasttak som regnbeskyttelse (ca. 3 x 4 meter) over en sofa.

Jeg vil helst unngå limtrebjelke...og stolpe midt i terassen.

Skulle man kunne få til en spesialløsning???

Har du fått noe bra svar??

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.