6.433 lest ·
8 svar
6k lest
8 svar
Bekymret. Skrudd opp OSB og gips direkte mot pipa.
I vårt hus har en del av kjøkkenet blitt montert mot en murstock på hvis motstående side en peisinnsats finnes. Om jeg har forstått riktig, har det i røykanalen blitt installert et rør som leder opp og ut røyken.
På murstocken har OSB og gips blitt montert med spikerplugg (eller tilsvarende) og deretter har kjøkkenskapene blitt hengt opp i OSB/gips.
Har etter å ha lest her på Byggahus innsett at det nok ikke er korrekt ut fra et brannteknisk perspektiv.
Mitt spørsmål er HVOR farlig dette er? finnes det risiko for at OSB-platene tar fyr når man bruker peisen?
Når feieren kommer neste gang, kan han/hun bemerke at det sitter et nytt kjøkken på andre siden av veggen fra peisen og dømme ut peisen og røykanalen?
Må/bør jeg rive og feste OSB-platene på en annen måte? typ med lim? eller ikke ha OSB-plater i det hele tatt?
Takknemlig for all input!
På murstocken har OSB og gips blitt montert med spikerplugg (eller tilsvarende) og deretter har kjøkkenskapene blitt hengt opp i OSB/gips.
Har etter å ha lest her på Byggahus innsett at det nok ikke er korrekt ut fra et brannteknisk perspektiv.
Mitt spørsmål er HVOR farlig dette er? finnes det risiko for at OSB-platene tar fyr når man bruker peisen?
Når feieren kommer neste gang, kan han/hun bemerke at det sitter et nytt kjøkken på andre siden av veggen fra peisen og dømme ut peisen og røykanalen?
Må/bør jeg rive og feste OSB-platene på en annen måte? typ med lim? eller ikke ha OSB-plater i det hele tatt?
Takknemlig for all input!
H
Hallerudsbo
Verktøyentusiast
· Värmland
· 3 671 innlegg
Hallerudsbo
Verktøyentusiast
- Värmland
- 3.671 innlegg
Feieren hos meg når han inspiserte, fikk jeg ikke sette osb rett på muren, men måtte sette metallregel.
Endetre gikk bra mot, men ikke stående tre.
Men som det er sagt ovenfor, spør feieren, det er de som inspiserer og ikke oss på byggahus.
tror ikke de merker eller tenker på det.
Så går det vel på egen samvittighet om man vil ha brannsikkert eller ikke.
Endetre gikk bra mot, men ikke stående tre.
Men som det er sagt ovenfor, spør feieren, det er de som inspiserer og ikke oss på byggahus.
tror ikke de merker eller tenker på det.
Så går det vel på egen samvittighet om man vil ha brannsikkert eller ikke.
En grunn til at jeg spør her og ikke feieren er fordi jeg ikke vil ha fyringsforbud om risikoen er nær null for at noe kommer til å skje (ovnen brukes kun for "kosefyring"). Det finnes mange kloke her på forumetViktor.J skrev:
N Nils Karlsson1 skrev:
N Nils Karlsson1 skrev:
N Nils Karlsson1 skrev:
Er det slik at det er en gammel skorstein med flere forskjellige murede kanaler i? Før laget man skorsteinene større og hadde noen kanaler til komfyr/kjele og deretter noen til ventilasjon. Vet du om det var tapet på skorsteinen før de satte osb/gips på den?N Nils Karlsson1 skrev:
Det er en eldre fra 60-tallet med to kanaler i, en for kjøkkenventilasjonen hvor kjøkkenviften er koblet, og ved siden av den en røykkanel til tidligere åpen peis nå ovnen/innsatsen.M Myrkebab skrev:
Det satt et originalkjøkken på samme sted før, men ikke festet/skrut i murblokken, og så tenkte man kanskje annerledes på 60-tallet da huset ble bygd..
Tenkte om det hadde vært flere kanaler så hadde du kanskje fått litt mer avstand mellom røykanalen og kjøkkensiden. Og er det sånn at skorsteinen hadde vært tapetsert før osb/gips så hadde man fått en pekepinn på hvor varmt det kan bli. Hadde den blitt skikkelig varm så burde ikke tapeten ha klart seg. Ellers er det som det tidligere har blitt nevnt, feieren som bestemmer. Føles som det er dumt å ta sjanser.
Renovator
· västra götaland
· 786 innlegg
om du har et innsatsrør inni røykanalen så har du både bukseseler og livrem for da skal du fyre på HARDT i flere døgn før strålevarmen varmer først opp mellomrommet til innsiden av skorsteinen og deretter selve skorsteinen til 100gr i tillegg for å få fyr på OSB-n.-.
(som sammenligning så har jeg prøvd å fyre HARDT i et par timer(8h typ) for å provosere min installasjon og jeg kom ikke opp i altfor høy temp på utsiden av min murte pipa(halvstein)., kanskje 60-70 gr ) og det var bare den flekken der røykgassene treffer murveggen som ble så varm...
(som sammenligning så har jeg prøvd å fyre HARDT i et par timer(8h typ) for å provosere min installasjon og jeg kom ikke opp i altfor høy temp på utsiden av min murte pipa(halvstein)., kanskje 60-70 gr ) og det var bare den flekken der røykgassene treffer murveggen som ble så varm...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Säkra upp bergvärmepump
Vitvaror -
Rimfrost på insidan av ouppvärmt timmerhus, bör man vara orolig?
Lösvirke & Timmerhus -
Rev upp gammal matta av någon typ av tyg bör jag vara orolig? Asbest??
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Missat plugg när skruvat upp dusch för 10+ år sedan
Badrum -
Orolig att jag har skruvat i kopparrör
Vatten & Avlopp