791 lest ·
14 svar
791 lest
14 svar
Behov for lydisolering innervegger og bjelkelag nybygd villa?
Hei!
Vi holder på og bygger ny 2-plans villa pluss kjeller/sokkel. Ettersom tanken er at vi skal bo her resten av våre liv vil vi ikke gjøre dumsnille valg med hensyn til slike ting som blir vanskelig å endre i ettertid. Et slikt spørsmål er lydisolasjon, både i innerveggene, og mellom etasjene i bjelkelaget/reglene.
Spørsmål 1, innervegger:
Våre innervegger bygges med gips - sponplate - 70-regel - sponplate - gips. Vinner vi noe på å legge til isolasjon i veggene? Hvilken type anbefaler dere i så fall med hensyn til på den ene siden "prestasjon", på den andre siden prisverdighet?
Spørsmål 2:
Mellom etasjene, både sokkel/entréplan samt entréplan/overetasje, har vi trebjelkelag samt gulvvarme. Ovenfra og ned: Parkettgulv (+"trinnmatte"), gulvgips, gulvvarme, gulvsponplate, regler, spilepanel, gips. Samme spørsmål der, vinner vi noe på å legge inn isolasjon mellom reglene? Hvilken type anbefaler dere i så fall med hensyn til på den ene siden "prestasjon", på den andre siden prisverdighet? Eksempel-case som vi vil unngå i fremtiden er at vi har gjester til middag og vil ikke forstyrres unødvendig mye av barna som leker og tramper i overetasjen.
Takk på forhånd!
Vi holder på og bygger ny 2-plans villa pluss kjeller/sokkel. Ettersom tanken er at vi skal bo her resten av våre liv vil vi ikke gjøre dumsnille valg med hensyn til slike ting som blir vanskelig å endre i ettertid. Et slikt spørsmål er lydisolasjon, både i innerveggene, og mellom etasjene i bjelkelaget/reglene.
Spørsmål 1, innervegger:
Våre innervegger bygges med gips - sponplate - 70-regel - sponplate - gips. Vinner vi noe på å legge til isolasjon i veggene? Hvilken type anbefaler dere i så fall med hensyn til på den ene siden "prestasjon", på den andre siden prisverdighet?
Spørsmål 2:
Mellom etasjene, både sokkel/entréplan samt entréplan/overetasje, har vi trebjelkelag samt gulvvarme. Ovenfra og ned: Parkettgulv (+"trinnmatte"), gulvgips, gulvvarme, gulvsponplate, regler, spilepanel, gips. Samme spørsmål der, vinner vi noe på å legge inn isolasjon mellom reglene? Hvilken type anbefaler dere i så fall med hensyn til på den ene siden "prestasjon", på den andre siden prisverdighet? Eksempel-case som vi vil unngå i fremtiden er at vi har gjester til middag og vil ikke forstyrres unødvendig mye av barna som leker og tramper i overetasjen.
Takk på forhånd!
Medlem
· Norra Svingelskogen
· 29 innlegg
Bygger også nytt akkurat nå, 1,5-plansvilla, med samme prinsipp rundt anti-dum-skurhet. Vi har gips - løsull - gulvspån - gulvvarmeplate - trinnlyddemping - skrudd parkett 20 mm mellom etasjene, og det høres likevel der nede når man går rundt der oppe. Ikke så mye kanskje, men er det et hardt krav at det ikke skal høres noe som helst, så må man nok tenke gjennom konstruksjonen veldig nøye eller bruke betong.
Innerveggene er gips - osb - 70-regel - osb - gips for det meste. Ville definitivt ikke spart på isoleringen i innerveggene, kanskje ikke gjør hele forskjellen rent teoretisk dempingsmessig (går an å finne riktig på tall hvis man vil) men å ha "tomme" vegger som høres ut som en tromme når man banker på dem var ikke et alternativ for oss. Man kan selvfølgelig la være å banke på veggene også, men vi er veldig fornøyde med at vi valgte å legge i isolasjon.
Innerveggene er gips - osb - 70-regel - osb - gips for det meste. Ville definitivt ikke spart på isoleringen i innerveggene, kanskje ikke gjør hele forskjellen rent teoretisk dempingsmessig (går an å finne riktig på tall hvis man vil) men å ha "tomme" vegger som høres ut som en tromme når man banker på dem var ikke et alternativ for oss. Man kan selvfølgelig la være å banke på veggene også, men vi er veldig fornøyde med at vi valgte å legge i isolasjon.
Det første du må besvare er: Hva slags lyd vil du bli kvitt? Isolasjon mellom bjelkelag hjelper ikke mot fottrinn, men hjelper mot prat. Deretter bør det vel være en del isolasjon i og med gulvvarmen.
Hvis du ikke vil spare på kostnadene så ville jeg installert en gummimatte mellom gipsen og sponplaten, sjekk "Mass Loaded Vinyl", i tillegg til dette bør du ha stålstendere med gummi under alle tilkoblinger mot gulv og tak.
Hva slags "stegmatte" er det? Ikke spar på den, du må ha noe som skiller de ulike lagene. Jeg installerte en gummimatte på 10mm, tror den veier 6-8kg/m2, har hjulpet ekstremt mye i mitt hus fra 1927 hvor bjelkene sitter i teglveggen.
Hvis du ikke vil spare på kostnadene så ville jeg installert en gummimatte mellom gipsen og sponplaten, sjekk "Mass Loaded Vinyl", i tillegg til dette bør du ha stålstendere med gummi under alle tilkoblinger mot gulv og tak.
Hva slags "stegmatte" er det? Ikke spar på den, du må ha noe som skiller de ulike lagene. Jeg installerte en gummimatte på 10mm, tror den veier 6-8kg/m2, har hjulpet ekstremt mye i mitt hus fra 1927 hvor bjelkene sitter i teglveggen.
Y yehor skrev:Det første du må svare på er: Hvilken type lyd vil du bli kvitt? Isolering mellom bjelkelag hjelper ikke mot fottrinn men hjelper mot prat. Siden bør det være en god del isolering i forbindelse med gulvvarmen.
Om du ikke vil være gjerrig så hadde jeg installert en gummimatte mellom gipsen og sponplaten, sjekk opp "Mass Loaded Vinyl", i tillegg til dette bør du ha stålregler med gummi under alle tilkoblinger mot gulv og tak.
Hva er det for "stegmatte"? Ikke vær gjerrig på den, du må ha noe som skiller de ulike lagene. Jeg installerte en gummimatte på 10mm, tror den veier 6-8kg/m2, har hjulpet ekstremt mye i mitt hus fra 1927 hvor bjelkene sitter i teglveggen.
Skrudd parkett, dvs du har skrudd parketten i gulvspånet? Da har du koblet sammen alle lagene og din trinnmatte har ingen effekt.B blippblapp skrev:Bygger også nytt akkurat nå, 1,5-plansvilla, med samme prinsipp rundt anti-gjerrighet. Vi har gips - løsull - gulvspon - gulvvarmeplate - trinnlyddemping - skrudd parkett 20 mm mellom etasjene og det høres likevel der nede når man går rundt der oppe. Ikke så mye kanskje, men er det et hardt krav at det ikke skal høres noe i det hele tatt så må man nok vurdere konstruksjonen veldig nøye eller bruke betong.
Innerveggene er gips - osb - 70-regel - osb - gips for det meste. Hadde definitivt ikke vært gjerrig på isolasjonen i innerveggene, kanskje ikke gjør hele forskjellen rent teoretisk dempingsmessig (går an å finne tall om man vil) men å ha "tomme" vegger som låter som en tromme når man banker på dem var ikke et alternativ for oss. Man kan selvfølgelig unngå å banke på veggene også men vi er veldig fornøyde med at vi valgte å putte inn isolasjon.
Sist redigert:
Om du er villig til å utvide bredden litt på veggene dine, sjekk ut "Staggared Stud walls", vet ikke hva det heter på svensk. Er dog ikke sikkert om det går å gjøre med stålprofiler. Du kan alltid bygge to stykker vegger med et lite mellomrom, men alt avhenger av hvor tykke vegger du vil ha. Du kan også bytte ut din gipsplate mot f.eks. Norgips silent board.
Du må også kjøpe spesielle bokser for evt. uttak.
Du må også kjøpe spesielle bokser for evt. uttak.
Medlem
· Norra Svingelskogen
· 29 innlegg
For lydisolering i:
Innvendige vegger med 70mm stendere anbefaler jeg en 45mm vanlig isolasjonsplate av steinull.
Mellomgulv (uten sterke krav til varmeisolasjon) anbefaler jeg å fylle rommene med kutterspån.
Innvendige vegger med 70mm stendere anbefaler jeg en 45mm vanlig isolasjonsplate av steinull.
Mellomgulv (uten sterke krav til varmeisolasjon) anbefaler jeg å fylle rommene med kutterspån.
Takk for tilbakemeldingene!
Når det gjelder om det er fottrinn eller prat vi vil bli kvitt, så er svaret egentlig begge deler.
Bør vel presisere at vi ikke kommer til å bygge tykkere innervegger, og når vi sier at vi ikke skal være dumme og sparsommelige, så betyr det fortsatt at vi ikke vil bruke enorme beløp, men er ute etter prisgunstige alternativer som gir en viss forbedring på marginen.
Isolasjonsplate av steinull høres ut som et rimelig tiltak.
For gulvet, er sagflis en bedre løsning enn steinull? Hva med økt brannrisiko? Samt risiko for at det binder fukt?
Når det gjelder om det er fottrinn eller prat vi vil bli kvitt, så er svaret egentlig begge deler.
Bør vel presisere at vi ikke kommer til å bygge tykkere innervegger, og når vi sier at vi ikke skal være dumme og sparsommelige, så betyr det fortsatt at vi ikke vil bruke enorme beløp, men er ute etter prisgunstige alternativer som gir en viss forbedring på marginen.
Isolasjonsplate av steinull høres ut som et rimelig tiltak.
For gulvet, er sagflis en bedre løsning enn steinull? Hva med økt brannrisiko? Samt risiko for at det binder fukt?
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
Innerdørene er jo også noe å tenke på.
Veggene kan jo være nok så gode og så sitter det en tynn masonittdør i døråpningen uten terskel eller drev rundt.
Så tenk på helheten.
Veggene kan jo være nok så gode og så sitter det en tynn masonittdør i døråpningen uten terskel eller drev rundt.
Så tenk på helheten.
Når jeg bygde nytt med en husleverandør så krysset byggeledelsen selv av for tillegget "isolering av innervegger".S stais skrev:
Når vi gikk gjennom kontrakten informerte han kort om at hvis ikke vi var villige til å ta den i sammenhengen lille kostnaden, så ville han prute på noe annet tilsvarende beløp. Husleverandørens lokale kontor verdsatte merkevaren såpass at de ville ikke bygge et hus uten isolasjon i innerveggene, selv om det nå handlet om et kataloghus fra deres budsjettserie der dette var tilvalg.
Jeg husker ikke den eksakte summen, men det handlet om noen få tusenlapper, ingenting jeg brukte 2 sekunder tanke på, kjør bare.
Hva de brukte for isolasjon tenkte jeg ikke nærmere på, sånn gul glassfiber på rull, typ.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 104 innlegg
Som allerede påpekt så er dørene ikke å glemme. Så også karmer og sokkel. Vi hadde flaksen å få tak i karmer med tetningslister for innerdørene.
Fikk også anbefalingen å ikke fylle gulvseksjonene med isolasjon. Det sies at det demper bedre om det ikke er helt fullt. Antar at det er fordi lyden spretter mellom gulvet og isolasjonen og på den måten "dempes" ut.
I forrige huset så var det ingen isolasjon i bjelkelaget. I dette har jeg lagt inn 90 og seksjonene er 200. Det er mye mindre lyd enn i det forrige huset, men jeg kan ikke si om det er bedre enn om det hadde vært fullt i seksjonene.
Tenk på at lyd kan også gå via ventilasjonen. Der er det nesten enda vanskeligere å dempe bort lyd via det enn i vegger og gulv.
Fikk også anbefalingen å ikke fylle gulvseksjonene med isolasjon. Det sies at det demper bedre om det ikke er helt fullt. Antar at det er fordi lyden spretter mellom gulvet og isolasjonen og på den måten "dempes" ut.
I forrige huset så var det ingen isolasjon i bjelkelaget. I dette har jeg lagt inn 90 og seksjonene er 200. Det er mye mindre lyd enn i det forrige huset, men jeg kan ikke si om det er bedre enn om det hadde vært fullt i seksjonene.
Tenk på at lyd kan også gå via ventilasjonen. Der er det nesten enda vanskeligere å dempe bort lyd via det enn i vegger og gulv.
Litt tullete klipp men de viser litt forskjellene på forskjellige typer av innervegger og lyddempingen med isolering.
Med andre ord bør innerveggene definitivt isoleres.
Med andre ord bør innerveggene definitivt isoleres.
Litt morsomt likevel - synd bare at de ikke sammenlignet ulike isolasjonsmaterialer, men man merket jo en forskjell mot utenL Laurentiusson skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Behövs innertak för ljudisolering?
Stenhus -
Bättre ljudisolering innerväggar från 1972 än board med kartong
Isolering -
Lydisolering i innvendige vegger - hva blir den oppfattede reduksjonen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Trengs lydisolasjon i innervegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ljudisolering av innerväggar gjorda av spånskiva?
Isolering