Vi har et hus som er bygd i 1956 og der vi nå i helgen begynte å rive ut deler av innredningen i kjelleren. Kjelleren er aldri drenert men det vil bli gjort nå i løpet av sommeren. Tanken med kjelleren er at den kun skal fungere som lager og eventuelt som en vaskerom men det er tvilsomt.
Slik ser ytterveggene ut i dag etter at vi har revet ned alle sponplater som den var kledd med tidligere:
Som fullstendig nybegynner på dette lurer jeg nå på om dere tror at jeg trenger å behandle veggene med noe middel før jeg begynner å sette opp puss på dem? Trenger de å avfuktes på noen måte først? Er det noe annet dere mener at jeg bør tenke på?
Ser ut som at det er fuktig fra gulvet og 1,5 meter opp. Det tyder på at tiltak trengs på andre siden, typ drenering. Tørker du veggene med varmevifte så kommer fukten tilbake uansett fordi den kommer utenfra/nedenfra.
Når det først skal pusses så ville jeg tynngrundet med rødgrunn og deretter pusset med B- eller C-bruk. Kanskje lurt å fjerne saltutfellinger først på en eller annen måte...
Hadde det samme i min kjeller som er bygget i 1950. Det jeg gjorde var å pusse med C-bruk i hele kjelleren og malte med silikatmaling.
Har holdt seg veldig bra. Jeg drenerte før jeg fikset kjelleren, men tror ikke det har så stor betydning.
Tenk bare på å ikke male rett etter at du har pusset, men vent gjerne en måned eller mer.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.