12.903 lest ·
15 svar
13k lest
15 svar
Behandling av støpt betongplate?
Side 1 av 2
Hei
Har støpt en benkeplate i fingerring som nå har ligget en uke. Den skal ligge utendørs som en del av utekjøkken.
To spørsmål:
*Tenkte å runde av kanter og slipe overflaten med sandpapir. Hvilken korning på sandpapir?
*Hva skal jeg behandle betongplaten med for å ikke risikere for mye fettflekker osv?
Ønsker at platen skal ha litt rustikk følelse så det er ikke superviktig at det blir perfekt.
Takk for tips!
Med vennlig hilsen
Danne
Har støpt en benkeplate i fingerring som nå har ligget en uke. Den skal ligge utendørs som en del av utekjøkken.
To spørsmål:
*Tenkte å runde av kanter og slipe overflaten med sandpapir. Hvilken korning på sandpapir?
*Hva skal jeg behandle betongplaten med for å ikke risikere for mye fettflekker osv?
Ønsker at platen skal ha litt rustikk følelse så det er ikke superviktig at det blir perfekt.
Takk for tips!
Med vennlig hilsen
Danne
Kantene kan du vel enklest runde av med en vinkelsliper med passende skive, men hvorfor sandpapir? Den siden som så skal være opp skal jo være den som er ned i støpingen og hvis du har brukt for eksempel plyfa for støpeformer bør den vel være så glatt som den kan bli?D Daniel Gernandt skrev:Hei
To spørsmål:
*Tenkte å runde av kanter og pusse av overflaten med sandpapir. Hvilken korning på sandpapiret?
*Hva skal jeg behandle betongplate med for å ikke risikere for mye fettflekker etc?
Ønsker at platen skal ha litt rustikk følelse så det er ikke supernøye at det blir perfekt.
Takknemlig for tips!
Med vennlig hilsen
Danne
Sist redigert:
HeiT TypRätt skrev:
Det er jo sant
Hva sier du om flekkbehandling da? Noen tips der?
/Danne
Hva jeg har forstått kan man behandle den nesten som tre, dvs med olje eller voks og sikkert en del annet også. Jeg gjetter at det ikke finnes noe "riktig" svar da det nok avhenger av om man skal sette varme ting direkte på den osv, voks ville jeg gjettet er det vanligste men avvent til noen med mer erfaring kan bidra for å komme med bedre kontrollspørsmål på hvordan du vil kunne bruke den og hvor ofte du kan tenke deg å gjøre vedlikeholdsarbeid. 
Søk og du skal finne..D Daniel Gernandt skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/behandling-av-betongskiva-till-utekoek.293320/
Hei. Tenkte å teste dette:MrJay skrev:
https://www.wsochcompany.se/ytbehan...och-sten/betonglack-for-inom-och-utomhusbruk/
Og deretter med en topper oppå:
https://www.wsochcompany.se/ytbehan...l-betong-och-sten/topper-for-betong-och-golv/
Er akkurat som du kanskje har sett også i støpeprosessen. Jeg har gjort det en gang tidligere og da brukte jeg steinfix 100. Ble kjempebra og jeg som ikke er den reneste på kjøkkenet klarte likevel å holde overflaten fin i to år (så flyttet jeg).
Det høres bra ut. Deilig med bare ett produkt å behandle med også. Jeg testerB billyby skrev:
/Danne
Klarlakk for gulv 2-komp er det jeg kommer til å bruke neste gang.
"Produkten får en noe blankere og mørkere overflate, som framhever steinens struktur."B billyby skrev:
Står de på nettsiden og også det jeg har opplevd på andre lignende produkter.
Hei. Litt annet har dukket opp, men betongplaten er nå støpt og ute av formen. Tenkte at jeg vil slipe av den øverste overflaten på platen. Skal jeg gjøre det med vann og våtslipepapir (typ 600) eller tørrt med våtslipepapir, vil vannet gi flekker?
Danne
Danne