Holder på å støpe en betongplate til utekjøkkenet der jeg skal ha innebygd kullgrill. Den vil altså stå ute uten tak og få både regn og mat/fettflekker på seg, så spørsmålet er hvordan jeg skal beskytte den.

Er ikke så nøye med hvordan utseendet påvirkes av behandlingen, hovedsaken er at den skal tåle varmen fra grillen, regn, smuss og fett uten å bli dårlig eller vanskelig å rengjøre.

Noen som har tips til hvilken behandling som passer?

• Liker
Den ofrivillige snickaren og 1 annen
  • Laddar…
Se på wsochcompany.se

DaErkiman skrev:
Takk for tipset! Noen som har testet dette? [lenke]
Ble denne behandlingen, og etter en første stor-grilling med tilhørende søl av marinade så ser det ut til å fungere. Bare å tørke av og ingen flekker ble igjen, dog har det blitt litt svart av varme/sot akkurat rundt grillen.

Utekjøkken med grill og diverse mat, inkludert grønnsaker og kjøttspyd på grillen. Flasker, kopper og tilbehør plassert på benken.

Utendørs kjøkkenbord med grilllokk, omgitt av tre-gjerde på terrasse. Solfylt vær og hage i bakgrunnen.

• Liker
Toto75 og 4 andre
  • Laddar…
Litt sent svar men betongolje burde fungere riktig bra også.

Riktig fint bord, hvordan har du bygget, dimensjonert det der?

• Liker
Axxen80
  • Laddar…
michfris skrev:
Litt sen respons, men betongolje burde fungere riktig bra også.

Riktig fint bord, hvordan har du bygget, dimensjonert det der?
Det hadde jo blitt billigere med olje, vi får se hvordan det fungerer etter litt mer grilling, regn og ruskevær.

Alt er bygget med 80x80 aluminiumprofiler som ble til overs når man byttet messe-system på firmaet. Det ble skrudd sammen på et par minutter med de innebygde hurtigfestene.
Skal nok forsterke det litt med noen vinkeljern og så skal det monteres en hylle under og noen luker.

Hadde du bodd i Örebro län hadde du fått levert, jeg har 7-8 liter til overs.

Har samme grill som deg (mastertouch) og planlegger å lage en lignende løsning så jeg får flere avlastningsflater.
Veldig inspirerende!

DaErkiman DaErkiman skrev:
Ble denne behandlingen, og etter en første storskalagilling med tilhørende søl av marinade så virker det å fungere. Bare å tørke bort og etterlot ingen flekker, men det har blitt litt svart av varme/sot like rundt grillen.

Hvordan har behandlingen holdt for deg?

Vår benkeplate var glatt som en nypolert hockeybane den første uka, men så har det gradvis blitt noe ru til det nå ser slik ut.
Den står fortsatt imot væske bra i hvert fall.

• Nærbilde av en glatt, lys betongoverflate med skinnende skinn og små ujevnheter.
  • Liker
lukemc
  • Laddar…
Min plate har fått et par fettflekker som ikke går bort, men jeg bryr meg ikke så mye om det. Ingen knudrer, fortsatt silkeaktig og vann perler seg på overflaten.

• Utekjøkken med hvit benkeplate, blomster i potter, svart grilllokk og hageutstyr. Benken står på en treterrasse med trepanel i bakgrunnen.
  • Betongbenk med fettflekker og planter i metallpotter ved siden av en grill. Overflaten er glatt uten ujevnheter.
  • Liker
Qjanto
  • Laddar…
DaErkiman DaErkiman skrev:
Min skive har fått et par fettflekker som ikke går bort, men jeg bryr meg ikke så mye om det. Ingen knudrete overflate, fortsatt silkemyk og vann perler seg på overflaten.
Hvor lenge lot du skiven brenne før du behandlet den og hvor mange omganger?

P Petter J skrev:
Hvor lenge lot du plata brenne før du behandlet den og hvor mange runder?
Den fikk herde i en uke, deretter strøk jeg 3 lag.

• Liker
DanielVilhelm og 1 annen
  • Laddar…
Oppfølging på vår benkeplate om noen andre er interessert i betongplate.
Etter kontakt med forhandleren kom vi frem til at det sannsynligvis var fordi vi våtslipte (800) etter første strøk at knottaktigheten oppsto. Vi slipte ned alt og gjorde om prosessen med tre strøk, og nå fungerer det kjempebra! Det har gått ca to måneder, og vannet perler seg, og hittil har det ikke blitt en eneste flekk på platen til tross for både sitron, eddik og fettsprut.

• Liker
Miranda.A og 2 andre
  • Laddar…
Har behandlet vår plate til utekjøkkenet med vattenglas i 4 strøk. Nå tenkte jeg å vokse med Topper fra WS Form.

Slik på høsten må man jo vente til duggen forsvinner om morgenen. Dog solrike dager fremover, så det bør funke. Minsker duggen hvis man dekker med en plate over natten? Får prøve i natt, men med tanke på at jeg ikke får dugg under carporten... :thinking:

A Alko skrev:
Har behandlet vår plate til utekjøkkenet med vattenglas i 4 strykninger. Nå tenkte jeg å vokse med Topper fra WS Form.

Sånn nå på høsten må man jo vente til duggen forsvinner på morgenen. Men solrike dager fremover, så det bør funke. Minsker duggen hvis man dekker med en plate over natten? Får prøve i natt, men med tanke på at jeg ikke får dugg under carporten... :thinking:
Hvordan ble resultatet med vattenglas og topper? Holder det med kun topper, hvis man ikke er ute etter en helt blank overflate?

Mvh
Björn

• Liker
Stepa og 1 annen
  • Laddar…
Ble bra, er fornøyd, men kommer nok til å legge på et par lag ekstra topping denne sesongen. Ingen anelse egentlig om vannglasset hjalp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.