Hei,
jeg holder på med et lite prosjekt der jeg skulle trenge en S-krok som er vridd 90° på midten... tenkte derfor å kjøpe IKEAs billige "Grundtal", da de passer i størrelse, og varme dem opp og deretter vri dem.

Men før jeg begynner spør jeg... kommer det til å funke? Er det noen som kan dette med stålbearbeiding, da jeg ikke har peiling på hva jeg gjør.

Jeg tenkte å legge dem i ovnen en stund til typ 250 grader og deretter prøve å vri dem festet i et skrustikke. Metallgodset er jo tynt, så jeg tenkte at det ikke burde være så vanskelig. Men jeg har ingen anelse... holder 250 grader for eksempel?

Alternativet er jo at jeg kjøper riktig krok fra starten av. Problemet da er å finne den. Det har jeg ikke gjort. Noen som har noen tips?

tommib
Jeg spør om det samme, trenger du engang å varme dem opp?

Prøv å feste et grunnstall i skruestikken og vri deretter om med en større polygrip. Hvis det er viktig at alle krokene blir like, kanskje en liten jigg og et vridverktøy av passende type er bra. Jeg ser for meg en bit flatjern som du kapper opp en liten renne i med vinkelslipen som er passe stor for kroken.

• Liker
Perkylainen
  • Laddar…
Kalasbra svar, jeg har faktisk ikke engang tenkt tanken at jeg ikke trenger å varme dem.

Min tanke med oppvarmingen var at jeg bryter dem av ellers, men det kanskje jeg ikke gjør...?

Det er 30 kroker, og ja, jeg vil at de blir ganske like, så en jigg er en god idé. Må teste uten å varme, de koster ikke mange kroner så jeg kan mislykkes noen ganger :)

D Dublin skrev:
Trenger du engang å varme den? Ellers fant jeg denne med et raskt Google-søk: [lenke]
Takk, men trenger minst 20mm innerdiameter åt den ene sidene av kroken. Fantes dog en større krok på samme siden men åpningen må være like stor... derfor passer grundtal så bra :-)

Jeg har bøyd mange Grundtal S-kroker til diverse formål. For eksempel bruker jeg dem som kroker for takrennene slik at tomatplantene kan klatre langs en snor. Jeg bøyer inn den ene enden så den skaper en lukket løkke for å binde snoren i, og den uberørte enden kroker i forkanten av takrennen.

Jeg har imidlertid aldri vridd den, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere. Materialet er ikke herdet så det blir sprøtt. (y)

• Liker
Perkylainen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.