9.906 lest ·
18 svar
10k lest
18 svar
Beste måte å reparere sprekk i denne trestokken
Hei,
Jeg har et lite spørsmål... For et par dager siden kjøpte jeg og min kone en brukt slagport. I dag etter at vi vasket alle delene før vi skulle male om, har vi funnet en lang sprekk i en av lektene. Disse er sporfreste så jeg tenker at det kanskje ikke er så lett å bare gå ut og kjøpe en ny.
Mitt spørsmål er dermed: Hva er den beste måten å redde denne lekta på? Hjemme har jeg plastisk tre, trelim og lange treskruer. Utenom disse tre metodene, er det noe annet dere ville anbefale?
Tusen takk på forhånd!
Mvh, Patrick
Jeg har et lite spørsmål... For et par dager siden kjøpte jeg og min kone en brukt slagport. I dag etter at vi vasket alle delene før vi skulle male om, har vi funnet en lang sprekk i en av lektene. Disse er sporfreste så jeg tenker at det kanskje ikke er så lett å bare gå ut og kjøpe en ny.
Mitt spørsmål er dermed: Hva er den beste måten å redde denne lekta på? Hjemme har jeg plastisk tre, trelim og lange treskruer. Utenom disse tre metodene, er det noe annet dere ville anbefale?
Tusen takk på forhånd!
Mvh, Patrick
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Jeg hadde utvidet den så mye jeg turte og presset i bra trelim og deretter tvinger.
Å sage inn fra siden vil sannsynligvis ikke fungere bra. Du vil aldri kunne lime sammen endetre med noen styrke bevart og vil få et svakt punkt. Bedre i så fall å sprekke treet helt og lime hele biten. Eller gjøre som @Stefan1972 skrev og utvide det, trykke inn trelim så godt det går, og sette det i press.A ArneTW skrev:
Ja, akkurat som nevnt ovenfor. Enten bryte av den sprukne biten og deretter lime tilbake eller prøve å øke sprekken så mye man tør (kan da bli alternativ én) og prøve å få inn lim i så stor del av sprekken som mulig og sette i press. Etter liming sikre med skruer fra den tynne delen inn i den tykkere delen.
Det er bjelken som skal sitte over porten. Helt klart en god idé som jeg skal ha i tankene når arbeidet skal gjøres!M marka skrev:
Å skru den anser jeg som helt unødvendig og kanskje til og med dårligere holdfasthetsmessig. Limer man i en sprekk i treverket vil skjøten bli minst like sterk som treet var fra begynnelsen (sterkere egentlig for treet har tross alt sprukket).R roli skrev:Ja, akkurat som nevnt ovenfor. Enten bryte løs den sprukne biten og deretter lime tilbake eller forsøke å øke sprekken så mye man tør (kan da bli alternativ én) og forsøke å få inn lim i så stor del av sprekken som mulig og sette i press. Etter liming sikre med skrue fra den tynne delen inn i den tykkere delen.
Skruer kan være nyttige i situasjoner når man ikke kan sette delene i spenn på annen måte. Når man bygger høyttalerkasser er det vanlig å skru mens limet tørker for deretter å fjerne skruene for at de ikke skal bevege seg og ødelegge overflatefinishen etter man har sparklet hullene.
Takk, Tvinger er altså å anbefale som også Stefan1972 påpekte?R RoAd skrev:Skru den anser jeg å være helt unødvendig og kanskje til og med dårligere holdfasthetsmessig. Limer man i en sprekk i treet vil skjøten bli minst like sterk som treet var fra starten (sterkere egentlig for treet har tross alt sprukket).
Skruer kan gjøre nytte i situasjoner når man ikke kan sette stykkene i spenning på annen måte. Når man bygger høyttalerkasser så er det vanlig å skru mens limet tørker for deretter å ta bort skruen for at de ikke skal bevege seg og ødelegge overflatefinishen etter man har sparklet hullene.
Gjetter at du mener forbore. Jeg påstår fortsatt at det er unødvendig å skru, og om man til og med skal forbore så vil det svekke regelen. Nok for at jeg tror det holder likevel, men jeg hadde ikke gjort det. Limet er sterkt nok.J Johan456 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.423 innlegg
Ev. forborring og skrue svekker ikke...R RoAd skrev:
Limet er sikkert sterkt nok, men skruelim er egentlig alltid sterkere da du helt enkelt får begge sine fordeler uten noen nye ulemper forutsatt at det gjøres rett.