Vi skal mure en liten lecavegg som skal holde en dusjdør.
Mellom hver lecablokk (3 stykker stående på høyden) tenkte vi å sette et vinkeljern mellom veggen og lecaen. Dette må jo være nok til å ta opp kreftene dørens vekt skaper?
Finnes det ingen dør som kan fås med en rett del i starten? Ser ikke direkte hvordan det der løses på en god måte, men det du foreslår føles ikke riktig.
Vi hadde en ganske lik situasjon i vår leilighet og der reglet jeg opp veggene (vi hadde dette på begge sider). På skrå over åpningen ble det satt en glassdør som da var festet i regelen med 4 skruer, og det holdt uten noen antydning til svikt/bevegelse i veggen. Forskjellen fra ditt tilfelle var at jeg også festet veggene i taket, noe som selvfølgelig stabiliserer det hele.
Finnes det ingen dør som kan fås med en rett bit i starten? Ser ikke direkte hvordan det der løses på en god måte, men det du foreslår føles ikke riktig.
Henger ikke med, kan du på en mer teknisk måte forklare hvordan du mener at det ikke skulle være en god måte?
Tenkte du på bestandigheten eller?
Vi hadde en ganske lik situasjon i vår leilighet og der reglerte jeg opp veggene (vi hadde dette på begge sider). På skrå over åpningen ble en glassdør satt, som da var festet i reglen med 4 skruer og det holdt uten noen antydning til svikt/bevegelse i veggen. Forskjellen mot ditt tilfelle var at jeg også festet veggene i taket, noe som selvfølgelig stabiliserer opp det hele.
Okei jo det er jo litt forskjell, det er jo der som vinkeljernene kommer inn tenkte jeg
Jeg henger ikke med, kan du på en mer teknisk måte forklare hvordan du mener at det ikke skulle være en god måte?
Tenkte du på bæreevnen eller?
Ja.
Lecablockene sitter ikke i forband og sitter dårlig både i hverandre og i veggen. En ustabil vegg rett og slett som vil falle til bakken hvis belastningen blir feil.
Vinkeljern kan kanskje løse deler av problemet men forårsaker jo andre problemer i stedet.
Hva sier de nyeste våtromsreglene - har du lov til å bygge med stendere, plywood og passende plater ytterst? Det går i så fall an å bygge veldig solid.
Synes også det føles slik. Holder sikkert en stund, men etter X antall svinger med glassdøren vipper man nok fram sprekker i fugen som går mot veggen, og til slutt vipper den løs litt så det løsner mørtelstøv osv... Bare slik jeg synes det føles som det skulle bli...
Nå er nok ikke risikoen for at døren faller ned, det største problemet. I stedet kan det bli små sprekker i tetningslaget mellom veggen og leca som kan føre til en vannskade.
Nå er nok ikke risikoen for at døren faller ned, det største problemet. I stedet kan det bli småsprekker i tetningslaget mellom vegg og leca som kan forårsake en vannskade.
Det er vel nettopp slike bevegelser foliesystem er designet for å ta opp? Men nå er jo målet at det skal bli helt stumt!
Skulle gjerne unngå å bruke regler. Finnes det lettbetong blokker i riktig dimensjon som man kan sette der i ett stykke ville det jo selvfølgelig hjelpe.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.