Nissens Nissens skrev:
Om det er fribærende takstoler slik som det er beskrevet så er det kun ytterveggene som er bærende.
Jeg tenkte også det samme spontant og begynte å rive gladelig, men ble usikker med så spredte bud. Alt annet i huset er så utrolig solid bygget at jeg likevel heller mot å stole på de der takstolene.

Grannens Häck
Vrana Vrana skrev:
Jeg betalte for vurdering ut fra eksisterende dokumenter og mål, ingen besøk. Naboens ingeniør vet jeg ikke.
Skjønner, vanskelig å vurdere. Det avhenger jo av inndata i beregningen og hva man vil gjøre.

Det tryggeste er jo selvsagt å gå for den mest konservative vurderingen.

• Liker
Vrana
  • Laddar…
Nissens
Vrana Vrana skrev:
Jeg tenkte også det samme spontant og begynte å rive med glede men ble usikker med så spredte bud. Alt annet i huset er så skikkelig bygget at jeg likevel heller mot å stole på de der takstolene.
Ja, altså det kommer jo an på om de har bygget frittbærende takstoler i henhold til beskrivelsen. Det vil si; vet du at de har fulgt beskrivelsen, alternativt at beskrivelsen beskriver huset ditt korrekt?

• Liker
SågspånPappspikEternit og 1 annen
  • Laddar…
MultiMan
Vrana Vrana skrev:
Jeg betalte for vurdering ut fra eksisterende dokumenter og målinger, ingen besøk. Naboens ingeniør vet jeg ikke om.
Har ikke bygningsingeniøren sett konstruksjonen med egne øyne, så hadde ikke jeg revet. Du sier jo at det ikke finnes komplette tegninger, hvordan skal da noen kunne vurdere uten plassbesøk?

• Liker
Etnoy og 7 andre
  • Laddar…
Faen så velavveide og ettertenksomme svar man skal måtte få hver eneste gang i dette forumet. Hadde håpet på et kor med "riv! Bare riv!" Men neeeeei

Jeg får vel se på å støtte opp der i så fall

• Haha
  • Liker
albinivik og 8 andre
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Finner ingen tegninger over takstolene. Det er imidlertid et solid lavt skråtak med 6-graders vinkel. Vanskelig å se noe som helst på den lille lille loftet pluss at det er fullt med kutterspån. Vi skal imidlertid suge det ut til våren og sette inn celluloseisolasjon så da kan man kanskje se mer.
Om det er fagverkstakstoler, og huset ikke ligger nord for Dalarna, så kan jeg ikke tenke meg at den er bærende. Da det ikke finnes noe bjelkelag, annet enn selve taket, så blir det jo ingen laster. Ikke annet enn egenvekten og snølaster. Det er nesten vanskelig å ikke bære opp på 8 meter. Jeg tror at naboens bygningsingeniør siktet til kjellerplanet. Der er garantert veggen bærende, og bør ikke engang erstattes med limtre. Mvh en f.d. bygningskonstruktør.

• Liker
Kallebo og 4 andre
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Hei! Vi har en langstrakt enebolig med kjeller i murstein. Mellom etasjene er det betongdekke. Ifølge originaltegninger fra 67 er kun ytterveggene bærende, men det er 8 m mellom dem. Lavt skråtak. Gjennom første etasje går en vegg langs hele husets lengde ifølge tegning.

Vi spurte en bygningsingeniør + konstruktør om det gikk an å rive veggen mellom kjøkken og stue og de sa at den ikke var bærende. Naboen har tilfeldigvis et nøyaktig likt «tvillinghus» og har hatt samme tanker, ingeniøren de hyret sier at den absolutt er bærende og fraråder til og med å bruke limtredrager og anbefaler stålbjelke i stedet.

Hvordan kan det være så diametrale forskjeller? Noen med lignende erfaringer?
Slik så det ut i mitt forrige hus.
Fikk rådet om å sette inn en limtredrager (spurte 8 snekkere, 7 sa det samme) når jeg rev den veggen, og å ikke gjøre det om vinteren med snølast på taket.
Rev den om sommeren, og taket «sank» et par centimeter.
Men jeg følte meg ikke nervøs over det, men gjorde det ferdig, og løftet det senere med en 2-tonns jekk for å få inn limtredrageren.
Men helt klart, limtredrageren var nødvendig.

• Liker
Herr Klocka og 2 andre
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Hei! Vi har en langsmal enetasjes villa med kjeller i tegl. Mellom etasjene er det betongdekke. Ifølge originaltegningene fra 67 er kun ytterveggene bærende, men det er 8 m mellom dem. Lavt skråtak. Gjennom første etasje går en vegg langs hele husets lengde ifølge tegning.

Vi spurte en bygningsingeniør + konstruktør om det gikk an å rive veggen mellom kjøkken og stue, og de sa at det ikke var bærende. Naboen har tilfeldigvis et nøyaktig likt tvillinghus og har tenkt det samme, ingeniøren de hyret sier at det absolutt er bærende og fraråder til og med fra limtrebjelke uten insisterer på stålbjelke.

Hvordan kan det skille seg så diametralt? Noen med lignende erfaringer?
Legg en bjelke der så er det jo klart, alternativt legg en bjelke oppå sperrene for å avlaste de takstolene som blir hengende. Bredden på hullet ser jo ikke ut til å bli mer enn 3-4m kanskje?

• Liker
Marina76
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Faen hva velavveide og ettertenksomme svar man skal måtte få hver eneste gang i dette forumet. Hadde håpet på et kor med "riv! Bare riv!" Men näää

Jeg får vel se på å støtte opp der i så fall
Tror mest at alle er forsiktige da det er mange parametere å tenke på og ikke vil at taket skal ramle inn på deg og din familie 😀

Kan du se hvilke dimensjoner takstolen har på bjelkene nederst og øverst? Er det et fagverk dvs sikksakk?

Trolig kan man ta bort den delen av veggen, men en tanke fra en som har vært med lenge med inventering av hus. Selv om takstolen er frittbærende ved byggingen, bøyer alle konstruksjoner seg litt ned. Er den dimensjonert litt for svak og bøyd ned seg, og nå står på den nye midtveggen, kan den ha blitt bærende.

En lavtliggende konstruksjon har mindre egen kraft til å bære en eventuell vanlig takstol.

Jeg hadde tatt opp en åpning, beholdt et par dm veggstump på hver side, forsterket dem og satt opp en limtrebjelke.

Lykke til! 😀

• Liker
DiscoDuck og 4 andre
  • Laddar…
Jeg kan ingenting men sier RIV PÅ BARE! Du merker jo om det fungerer eller ikke.

P.S. Jeg tar ikke ansvar for min egen kommentar.

• Haha
  • Liker
  • Sint
Pettman og 8 andre
  • Laddar…
Veksle av med en limtredrager så er du hjemme, havner stolpene over hjerteveggen i kjelleren så skal alt være lungen.

D Daniel 109 skrev:
Hvordan er takstolene konstruert?
Bærende i hvelv har ingenting med takstoler å gjøre.

Den kan jo ha fått vekt på seg med årene på grunn av nedbøyning.

Spørsmålet du bør tenke på er om nedbøyningen blir for stor med nye snølast på grunn av varmere klima, og derfor vil din tettesjikt sprekke på taket, og du vil få en lekkasje 😊

Forsikringen vil nok jobbe for at du ikke skal få ut noen penger 💰

• Liker
Vrana
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Bytt ut med en limtrebjelke så er du i boks, havner stolpene over hjertet veggen i kjelleren så skal alt være lungan.
Ingen hjertevegg i kjelleren! Eller ikke under den vegg vi vurderer å rive iallfall.

• Kjellerplan med romfordeling; ingen bærende vegg der vegg planlegges revet. Rom som matbod, hobbyrom, tvätt, badstue og WC vises.
Må se takstolene for å vurdere det, men jeg ville gjette på at noe bærer den selv om den ikke har gjort det tidligere pga alderen på huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.