Hei! Vi har en lang og smal enebolig med kjeller i tegl. Mellom etasjene er det betongdekke. Ifølge originaltegninger fra 67 er kun ytterveggene bærende, men det er 8 m mellom dem. Lavt tak. Gjennom hovedetasjen går en vegg langs hele husets lengde ifølge tegningene.

Vi spurte en byggingeniør + konstruktør om det var mulig å rive veggen mellom kjøkken og stue, og de sa at den ikke var bærende. Naboen tilfeldigvis har et nøyaktig likt tvillinghus og har tenkt på det samme, ingeniøren de hyret sier at det absolutt er bærende og fraråder til og med limtredrager, men insisterer på stålbjelker.

Hvordan kan det skille seg så diametralt? Noen med lignende erfaringer?

• Plantegning av enplansvilla med krysset område mellom kjøkken og stue, indikerer mulig fjerning av vegg.
Hvordan er takstolene konstruert?

• Liker
Kårsavagge og 10 andre
  • Laddar…
Spontant føles den bærende. Men mer underlag trengs. Konstruksjonstegninger på huset? Seksjonstegning? Takstoltegning?

• Liker
Rabbithole og 6 andre
  • Laddar…
Det der ser nesten ut som min kåk fra 62. Vet ikke om det er bærende vegg dog. Meddel gjerne her om du får klarhet i det.

PS skal sjekke med naboene som har like kåker og høre hva de sier ... noen av dem har renovert sine ganske regelt

• Liker
MARTINOV og 1 annen
  • Laddar…
Skal noen kunne si noe så trenger man å ha det grunnlaget som hver part har basert sin beslutning på.

Så naboens "ingeniør"´s grunnlag
Deres "byggeingeniør" ´s grunnlag
Deres "konstruktør" ´s grunnlag

Først da kan en tredjepart avgjøre hvem som mer sannsynlig har rett.

Alternativt så hyrer dere inn en til, og en til og en til. ..

• Liker
Knut Sundemyr og 2 andre
  • Laddar…
Jeg tolker det som at vi ikke er i kjelleren men planet over?

Da vil jeg si at det avhenger av hvordan takstolene er dimensjonert.

Vi har et lignende hus og har frittbærende takstoler, det er bygget med en åpning tilsvarende den dere vil ta bort, ingen bjelke.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Jeg hadde vært fristet til å ta en samtale med begge bygningsingeniørene og stille dem litt mot hverandre slik at de sammen kan resonnere og komme frem til en felles forståelse.

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Spontant føles den bærende. Men mer underlag trengs. Konstruksjonstegninger på huset? Seksjonstegning? Takstolstegning?
Finnes dessverre ikke! Det eneste jeg har kunnet grave frem fra kommunens arkiv er dette: da står det likevel frittbærende takstol og at yttervegg er bærende.

Men blir jo nervøs når naboen får høre at taket kommer til å rase inn hvis de river samme vegg.

• Skjermbilde av byggedokument som beskriver bjelkelag med detaljer om materialer, dimensjoner og konstruksjon, inkludert fribærende takstol og bærende yttervegg.
  • Byggeplan med detaljer om bærende deler, yttervegger og materialspesifikasjoner som veggtegl, trefiberplater og ståldimensjoner.
13th Marine 13th Marine skrev:
Jeg tolker det som at vi ikke er i kjelleren, men planet ovenfor?

Da ville jeg sagt at det avhenger av hvordan takstolene er dimensjonert.

Vi har et lignende hus og har frittbærende takstoler, det er bygget med en åpning tilsvarende den dere vil fjerne, ingen bjelke.
Ja, beklager, første etasje eller hva det skal kalles. Ikke kjellerplan.

Vrana Vrana skrev:
Ja beklager, bunnplan eller hva det skal kalles. Ikke kjellerplan.
Det står jo uttrykkelig fribærende takstol, så jeg er enig med deres konstruktør om at den ikke er bærende.
Så kan man jo få en viss nedhenging der, men det er ingenting jeg har merket hos oss.

• Liker
Markus_snickare og 6 andre
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jeg tolker det som at vi ikke er i kjelleren, men planet over?

Da vil jeg si at det kommer an på hvordan takstolene er dimensjonert.

Vi har et lignende hus og har fribærende takstoler, det er bygd med en åpning tilsvarende den dere vil fjerne, ingen bjelke.
Finner ingen tegninger over takstolene. Det er dog et skikkelig lavvinklet tak med 6-graders vinkel. Vanskelig å se noe som helst på den lille lille loftet pluss at det er fullt med kutterspån. Vi skal dog suge ut det om våren og sette inn celluloseisolasjon så da kan man kanskje se mer.

Ah, jeg gikk glipp av delen om lavtstående, jeg tenkte på tradisjonelle takstoler.

Jeg ville dobbeltsjekket takstolene for å se om de tåler å være selvbærende med akseptabel nedbøyning.

Tegninger kan finnes hos kommunens byggesaksavdeling.

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
Om det er fribærende takstoler slik som det er beskrevet så er det kun ytterveggene som er bærende.

• Liker
Lundqvist og 2 andre
  • Laddar…
Grannens Häck
Vrana Vrana skrev:
Hei! Vi har en langstrakt enebolig med kjeller i murstein. Mellom etasjene er det betongdekke. Ifølge originaltegninger fra 67 er kun ytterveggene bærende, men det er 8 m mellom dem. Lavt skurtak. Gjennom førsteetasjen går en vegg langs hele husets lengde i henhold til tegning.

Vi spurte en bygningsingeniør + konstruktør om det gikk an å rive veggen mellom kjøkken og stue, og de sa at den ikke var bærende. Naboen har tilfeldigvis et helt likt tvillinghus og har tenkt i samme baner, ingeniøren de hyret sier at den absolutt er bærende og fraråder til og med limtredrager og insisterer på ståldrager.

Hvordan kan det være så stor forskjell? Noen med lignende erfaringer?
Har dere betalt to for en utredning av deres tilfelle eller bare ringt og spurt om tilfeldige uttalelser?

Det er jo forskjell på å ansette noen som gjør en grundig utredning med befaring og beregning/erfaringsvurdering sammenlignet med å ringe og spørre noen hva de tror.

Sist redigert:
  • Liker
RIKOT og 1 annen
  • Laddar…
Jeg betalte for vurdering ut fra eksisterende dokumenter og mål, ingen besøk. Naboens ingeniør vet jeg ikke.

• Liker
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.