Bor i en leilighet fra 30-tallet der jeg har tenkt å ta frem teglsteinen på den ene veggen i gangen. Jeg har forstått at teglsteinen kan være av blandet kvalitet; men det er helt greit hvis det er tilfelle. Veggen er på 6kvm. Pussen er ca 1cm tykk og sitter under et lag tapet. Har et par spørsmål jeg håper å få hjelp med! -Hvordan gjør jeg med sikringsskapet? (Se bilde). Bør jeg banke rundt eller ta av? -Hva kan jeg forvente meg av kabeltrekkinger bak pussen? -Hvordan går jeg frem ved selve overgangene til tak og vegg ved siden av? Jeg vil selvfølgelig prøve å unngå at det dannes sprekker og andre skader i veggene ved siden av; samtidig som overgangen blir rett og fin. Overgangen vegg til tak er avrundet og altså ingen 90-graders vinkel. -Beste verktøy for oppgaven? Alle andre tips er varmt velkomne, takk! /HSV

• En hvit vegg med et elektrisk skap øverst, en rød ledning og en veggtelefon. Uttak eller lysbryter er synlig litt lavere på veggen.
  • Veggen avdekket med slitt puss viser murstein og en del av en elektrisk boks, med en kabel liggende langs gulvet.
  • Veggen med hull for elektrisk boks over et skap, dekket av hvit maling og pusset bakgrunn. Veggenovertrekk mot taket er rundet.
Sist redigert:
Et tips kan være å banke bort litt puss i nærheten av el-skapet og ved doselokk først. I beste fall har du u-sporet murstein under, i verste fall (og kanskje dessverre ikke altfor usannsynlig) oppdager du at de har sporet i mursteinen for elektrisk installasjon. Så med andre ord, begynn ikke lengst borte og arbeid deg mot el-skapet.

I vårt hus som er bygget -23, er det i de fleste tilfeller spor for strømmen til alle boksene, så på en vegg med elektriske installasjoner er det stor risiko for at du finner rør. Å fjerne sentralen er vanskelig å vurdere ut fra bildet, men du bør nok regne med å slå bort så nær som mulig, deretter bygge/pusse en ramme rundt eller noe annet er nok det enkleste.

Første tanke som slår meg når det gjelder redskap... Du trenger dekkplast og teip i mengder og en god støvsuger! Gjerne en støvmåler også for å fjerne det som flyr i luften! Med andre ord, så vil jeg bare gjøre deg beredt på at det kommer til å støve noe fryktelig... ;)

Ellers så er vel en mindre pigghammer og en huggmeisel en god start! Gjerne hardere kartong eller noe på gulvet da man har en tendens til å tråkke ned grus og biter av puss i gulvet slik at det blir merker. Nå vet jeg jo ikke hva dere har for gulv, men om det er f.eks. parkett så er det ekstra viktig å beskytte mot fallende "kaker" av puss!

Hvordan du skal løse overgangen mellom tak og vegg er ikke lett, antagelig må du hakke bort en bit inn i taket og så legge på ny puss så du får en 90 graders vinkel, for et sted må jo "overgangen" mellom tak og vegg begynne.

Vis av egen erfaring så kan jeg si at du gir deg inn i et prosjekt som er et riktig jævla drittjobb, og som du ikke kan gjenopprette når du først har begynt. Du skal også forberede deg på at det er ekstreme mengder avfall du kommer til å ta hånd om. Tungt og ekstremt støvete, som allerede nevnt. Når du så har banket ned pussen, kommer du antagelig til å måtte "sperre" fugene i teglet på en eller annen måte, siden fuget sannsynligvis er veldig porøs, dvs. du vil kunne skrape bort sand med hånden eller så fort du rører ved veggen (dette kan du nok kjenne på fuget i de delene der veggen allerede er frilagt).

Veggåpning med trestativ under rivning, omgitt av murpuss og bøtter med stein og jord. Skovel står ved siden av byggeplassen.

Bare for å gi en forsmak på hva som kan vente deg. Dette er en veggbit jeg skulle rive, ca 70-80 cm bred og kanskje 140 høy. Litt urettferdig kanskje siden dette er puss på vass, så pussen er nok noe tykkere enn der man pusser på tegl.

Så er det ikke alle som liker denne stilen, så det bør man ha i tankene ved et eventuelt salg.

Jeg ville ikke gjort det. Teglet man får frem er ofte ganske stygt og vanskelig å holde rent.

Takk for informative svar. At det er tungt, tar tid, er kraftig støvete samt at resultatene er varierende er alle gode argumenter for å avstå. Men jeg har ubegrenset med tid og tilgang til litt ekstra arbeidskraft; så det får bli å kjøre på uansett. Når det gjelder sporet el. Si at dette er hva jeg finner.. er det noe som går an å pynte på på noe vis? For eksempel med hjelp av elektriker.

ZipLock skrev:
Jeg ville ikke gjort det. Teglet man får fram er ofte ganske stygt og vanskelig å holde rent.
Jeg selv er av den oppfatning at tegl er skikkelig tilgivende. "Stygt" tegl kan ofte være ganske deilig. At det er vanskelig å holde rent er derimot så klart mindre bra. Hvordan mener du at det ytrer seg?

Sist redigert:
HSV1 skrev:
Jeg selv er av den oppfatningen at murstein er veldig tilgivende. "Stygg" murstein kan ofte være pen.
Har en kompis som gjorde akkurat det du tenker på. Utenom et skikkelig arbeid for å få bort pussen var, som sagt, mursteinsveggen veldig stygg. Da mener jeg stygg og ikke sjarmerende som murstein kan være på utsiden av gamle engelske hus. Siden mursteinen ikke skulle vises, hadde murerne brukt C-sortering og ikke lagt noen større flid i at det skulle se bra ut. Fugene måtte dessuten gjøres om da store deler av disse løsnet når pussen ble fjernet.

Når veggen deretter var ferdig, sugde den virkelig til seg rommets støv og etterlot dessuten et fint rødt støv etter seg så fort man kom borti den.

Etter en stund ga eierne opp og funderte først på å la en murer mure en pen mursteinsvegg utenpå den gamle, men til slutt ble veggen dekket av gipsplater.

Det høres mindre gøy ut. Det blir å ha det i tankene. En løsning jeg har tenkt på hvis det skulle vise seg at teglveggen er forferdelig og verdiløs... er jo å pusse veggen røft. Men også det er jo et drittarbeid som man må være klar til å orke.

Jeg banket bort pussen fra en del av teglveggen i min gamle leilighet. Brukte bare hammer og meisle. Gikk ganske greit, men tok litt tid - rakk omtrent 1kvm på 3 timer. Pussen var mellom 1-2cm tykk, så det blir litt rot, men mindre enn forventet. For å få bort de siste restene av puss brukte jeg stålbørste (brukte først roterende børste til boremaskin, men det støvet noe helt forferdelig, så gikk over til å børste for hånd). I mitt tilfelle var teglet under pent men litt ujevnt murt, noe jeg syntes bare gjorde det finere. Jeg malte deretter på silikatprimer (Biltemas mur- og pussgrunn) som fungerte ganske bra for å binde støv. Jeg hadde egentlig ikke så store problemer med at teglet støvet, men derimot løsnet veldig lett mørtel fra fugene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.