Medlem
· Norrbotten
· 100 innlegg
Våger man bygge et balkongrekkverk (på andre etasje) av vinyl? Altså av den type gjerde som selges av eksempelvis
http://ellma.eu/produkter/index.html.
Det er jo en toppidé om man bare visste at det holder like godt som et tregjerde, spesielt i kulde. Litt kjedelig om den gløggfryntlige julemiddagsgjesten skulle ta et feiltrinn og bryte gjennom...
http://ellma.eu/produkter/index.html.
Det er jo en toppidé om man bare visste at det holder like godt som et tregjerde, spesielt i kulde. Litt kjedelig om den gløggfryntlige julemiddagsgjesten skulle ta et feiltrinn og bryte gjennom...
Medlem
· Norrbotten
· 100 innlegg
Produkten er nevnt her på forumet, men da brukes den som gjerde, og der kan det sikkert fungere. Siden takstigen hos meg går tett inntil balkongen kan det jo tenkes at man tråkker på rekkverket pluss den bøyningen som oppstår. Og ved -30, hvor mye tåler det da?
Derfor er jeg nysgjerrig på om noen har prøvd, eller ellers har fakta eller bare synspunkter. Vet ikke om dette er regulert i noen byggnorm annet enn som generelle krav på høyde og styrke.
Derfor er jeg nysgjerrig på om noen har prøvd, eller ellers har fakta eller bare synspunkter. Vet ikke om dette er regulert i noen byggnorm annet enn som generelle krav på høyde og styrke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Krav på balkongrekkverk finnes i Byggteknisk forskrift (TEK17). Generelt gjelder:
"8:2321 Rekkverk
Trappeløp, repos, ramper og balkonger som ikke er avgrenset av vegger, skal ha rekkverk som begrenser risikoen for personskader som følge av fall. Rekkverksfyllinger med innfestinger skal tåle dynamisk påvirkning av et menneske."
På balkonger skal de være minst 1,1 m høye.
Jeg tror ikke det aktuelle produktet oppfyller disse kravene.
"8:2321 Rekkverk
Trappeløp, repos, ramper og balkonger som ikke er avgrenset av vegger, skal ha rekkverk som begrenser risikoen for personskader som følge av fall. Rekkverksfyllinger med innfestinger skal tåle dynamisk påvirkning av et menneske."
På balkonger skal de være minst 1,1 m høye.
Jeg tror ikke det aktuelle produktet oppfyller disse kravene.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 innlegg
Jeg tror som sagt at det faller allerede på høydekravet, ingen av de gjerdene ser ut til å være høye nok.
Deretter holder det trolig ikke heller.
Deretter holder det trolig ikke heller.
Klikk her for å svare