Hei! Har en balkong på ca 3,5 x 8 m som jeg nå endelig etter 20 år har tenkt å begynne å bruke, nå når kastanjen som skygget over det hele er borte. Det finnes ikke noe tak på balkongen (skriver sikkert i en annen tråd og ber om forslag til eventuell løsning på det).

Balkonggulvet er tak over vaskerommet og spiseplassen. Underlaget er takpapp, noe som gjør at det blir både varmt og ubehagelig å gå på. Derfor har det alltid ligget trefliser på pappen, men de er dels dårlige og dessuten vanskelige å vedlikeholde dersom jeg må løfte dem opp hvis det for eksempel skulle komme rusk som samler seg i sprekkene, eller om jeg vil ha på et nytt lag "tjære" eller bare inspisere. Har derfor begynt å vurdere om det finnes alternativer og har lest litt om Bergo og deres produkter. Noen som har erfaring med disse? Holdbarhet? Levetid? Lett å ta fra hverandre for inspeksjon? Beste merket til rimelig pris?

Eller har dere andre ideer? Tenkte en stund på gulvplater, men det blir kanskje svindyrt på 28 kvm? Og det blir vel varmt også? Takk for innspill!

Smidige, finnes også i tre hvis du vil ha den følelsen igjen? Derimot vil du få samlet en del skitt mellom platene, så det kommer du ikke unna. Og det er jo også en del jobb å ta fra hverandre hvis du skal rengjøre under, så det er vel ikke noe man gjør for ofte uansett. Men helt klart enklere å slippe skruer hvis du skal ta det bort én/flere ganger.

Et alternativ er jo å bygge egne større biter med f.eks. terrassebord. F.eks. 3,5x1m eller 3,5x1,5m seksjoner som du kan ha flytende på gulvet. Jeg personlig ville nok valgt den løsningen hvis jeg skulle ha tatt det bort litt nå og da. Fordi da trenger man bare flytte noen få seksjoner og kan legge dem på hverandre mens man rengjør/tjærer osv.

Har lagt flere gulv med Bergo-platen. Helt OK gulv, lett å legge, har en underside med avstandsstykker som gjør at luft kan sirkulere. Velg enten en helt dekkende plate eller plate med små hull. Platen med hull er bra i for eksempel et lager. Smuss faller ned i hullene som gjør det lett å holde rent.

Vi la et gulv med helt dekkende plater på en balkong som hadde et åpent tregulv. Her måtte vi skru fast ytterplatene da kraftige vinder kunne løfte noen plater.

Grillen Grillen skrev:
Glatt, finnes også i tre om du vil ha den følelsen fortsatt? Derimot vil du få mye smuss mellom platene, så det kommer du ikke unna. Og det er jo også en del arbeid å ta fra hverandre hvis du skal rengjøre under, så det er vel ikke noe man gjør altfor ofte uansett. Men helt klart enklere å slippe skruer hvis du skal fjerne det en/flere ganger.

Et alternativ er jo å bygge egne større biter med for eksempel terrassebord. For eksempel 3,5x1m eller 3,5x1,5m seksjoner som kan ha flytende på gulvet. Jeg personlig ville nok valgt den løsningen hvis jeg skulle tatt bort det litt nå og da. På grunn av at da trenger man bare flytte noen få seksjoner og kan legge dem oppå hverandre mens man rengjør/tjærer osv.
I dag er det delt opp i 4 biter som er 3,5 x 2. Men jeg synes de er så jækla tunge og uhåndterlige.

E etompau skrev:
Har lagt flere gulv med Bergo-platen. Helt OK gulv, lett å legge, har en underside med distanser som gjør at luft kan sirkulere. Velg enten en heldekkende plate eller plate med små hull. Platen med hull er bra i f.eks. et lager. Smuss faller ned i hullene som gjør det lett å holde rent.

Vi la et gulv med heldekkende plater på en balkong som hadde et åpent tregulv. Her måtte vi skru fast ytterplatene da kraftige vinder kunne løfte noen plater.
Fundere litt på vannavrenning. Ingen risiko for at det står stille under platene?

john68 john68 skrev:
I dag er det delt i 4 biter som er 3,5 x 2. Men jeg synes de er så jækla tunge og uhåndterlige.
Ok, ja du kan jo velge å kjøre med 3.5x1 meter for å få dem lettere. Men ellers er det enkelt å montere platene også. Men som sagt så er det en del jobb om du skal dele på dem ved rengjøring osv da de sitter sammen ganske bra.

john68 john68 skrev:
Tenker litt på vannavrenning. Ingen risiko for at det blir stående under platene?
Platene er ikke helt flate i bunnen så det er ingen bekymringer

john68 john68 skrev:
Funderer litt på vannavrenning. Ingen risiko for at det blir stående under platene?
Ser ikke at det er et problem, som sagt, undersiden består av forhøyninger som løfter platen fra underlaget.

Jeg hadde treplater tidligere på balkongen, men byttet i fjor til plastplater. Kjøpte Julas variant og det har fungert kjempebra. Ingenting vedlikehold og jeg opplever det som det er lett å løfte og støvsuge under samt at man lett kan svabbe av pollen med moppen.

Takk for raske svar! Føles spontant som en god idé med Bergo, og nå når jeg har sett på noen eksempelbilder, så blir jeg litt opptatt av at man kan blande farger. Liker mye farge og mønster.

Hei igjen! Nå har jeg fjernet den gamle terrasseplanken og avdekket tjærepappen. Skal nå prime og deretter legge på 2 lag med nytt ytskikt.
Nå har et annet spørsmål dukket opp angående platene. Jeg ser nå at det har blitt en del nedpressinger i takpappen når det har kommet noe rusk mellom terrasseplanken og pappen. Man kan også se inntrykk fra plankene som terrasseplanken har ligget på.
Ikke sånn at det har gått hull eller noe, men jeg lurer på Bergoplatene som har forhøyninger/distanser under - vil de også grave seg ned i underlaget når det er varmt og man går på det? Eller fordeler de trykket bedre?

Jeg har skrevet til Bergo og spurt, men tenkte at noen her kanskje har prøvd.
Dersom risikoen finnes - hva gjør man da? Legger plater under for avlastning?
Andre forslag? Det handler som sagt om 3 x 8 meter.
Takk for innspill.

At platene presser mot underlaget er jo uunngåelig. Underlaget må tåle dette, ellers er det noe galt.
Bergoplaten fordeler trykket med opphøyde distanser. Har vanskelig for å tro at et korrekt utført underlag på en balkong ville lide skade av dette.

E etompau skrev:
At platene presser mot underlaget er jo uunngåelig. Underlaget må tåle dette, ellers er det noe feil.
Bergoplaten fordeler trykket med hevede distanser. Har vanskelig for å tro at et korrekt utført underlag på en balkong skulle ta skade av dette.
Problemet er at det blir ekstremt varmt og da blir underlaget mykt. Ser samme fenomen når vi går med uskodde hester på varm asfalt (som likevel er gammel) at det blir merker. Til og med av føllet som ikke veier så mye. Kanskje får kjøpe en pakke til å begynne med og teste.

john68 john68 skrev:
Problemet er at det blir ekstremt varmt og da blir underlaget mykt. Ser samme fenomen når vi går med uskodde hester på varm asfalt (som likevel er gammel) at det blir merker. T.o.m av føllet som ikke veier så mye. Kanskje får kjøpe en pakke til å begynne med og teste.
Om underlaget er stabilt så er det nok ikke hele verden at det blir merke av plattene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.