Tossegubbe skrev:
Alle større platefirmaer pleier å ha feilskårne og transportskadede plater liggende som du kan kjøpe som II-sort til god pris selv om det egentlig ikke er noe feil på dem.
Min erfaring er nok ikke at det vokser så mye mer på en plast-plate enn vanlig plate, men derimot så synes det mye mer på en gjennomsiktig plast enn på en plate. At det kommer til å bli mer på vår type tak er ganske gitt siden det kommer til å bli mye fuktigere der fordi solen aldri kommer til å skinne direkte på platen.
Men googler du på algevekst så kanskje du finner mer vitenskapelig info, min mening er bare basert på praktisk erfaring fra en masse terrasse- og vinterhagesbyggerier gjennom årene.
Får ta og sjekke med mine lokale platefirmaer da og se om man kan få tak i litt biter...
Nå er jeg med på hvordan du tenker med algene, vi får se om det blir plate eller plast.

Har nå fått tilbud både fra den lokale byggevarehandelen og en annen større byggevarekjed, Byggmax slår de vanlige byggvarehandlene med ca 2500kr. Tror at det blir til å handle på byggmax uansett. Og i nåværende situasjon tror jeg at jeg bare bygger balkongen og venter med undertaket siden økonomien ikke strekker til alt morsomt man trenger å gjøre akkurat nå...q(;^;)p

For øvrig tenker jeg på om det ser rart ut hvis jeg bruker 28*145 terrassebord i stedet for 28*120. Byggmax har i hvert fall veldig bra pris på 28*145 akkurat nå, skiller ca 500 kroner til det tykkere sitt fordel.
Noen som har bygget balkong/terrasse med så tykke terrassebord som vil dele sine tanker?

/Samuel

Det som skiller er at det er 145mm kan krumme seg mer og om du legger den feil vei så kommer det til å bli vann stående på bordene.
Personlig synes jeg dog at 145 er penere enn 120 men 95 gir glattest gulv ;)

Har nå kjøpt terrassebord og lekter til rekkverket. Det ble 28-145 siden byggmax har en kampanje på den dimensjonen, 9,95kr/LM mot 12,95kr/Lm. Sparte ca 750kr mot ordinær pris og ytterligere litt hvis jeg skulle ha kjøpt 28-120. Det ble en passe last på hengeren, ca 1,3 tonn. Flaks at man har bece-sertifikat...

Jeg antar at du tenker at man skal legge årringene som en glad mann (jeg vet at det finnes milevis med innlegg om emnet...:x).

Skal begynne å legge terrassebord til helgen og kanskje rekker jeg også rekkverket i helgen. Tenkte å legge ut litt bilder underveis i arbeidet.

Som en forsmak kommer her et sketchup-bilde av hvordan det er tenkt å se ut når det er ferdig.

• Tredimensjonal SketchUp-modell av et rødt hus med stor veranda i tre og rekkverk. Illustrasjon viser planlagt byggprosjekt for terrasse.
Ja da var balkongen i prinsippet ferdigbygd, mangler bare kryss i gjerdet. Nesten hele påskehelgen gikk med for meg og en tilreisende kompis. Ikke bare ble balkongen ferdig, men vi fikk også anledning til å hardteste hans nyinnkjøpte 10.8v Makita maskiner, svært hyggelige å arbeide med. Link til bilder av balkongen (og maskinene) under og etter arbeidet finnes nederst.

Nå over til min nye fundering angående undertaket. Hadde jo som kjent tenkt å gjøre som Tossegubbe og sette et plast-/blikktak under balkongen for å slippe drypp ned på bilen. Siden økonomien ikke tillater slike prosjekter for øyeblikket, funderer jeg på alternative (midlertidige?) løsninger. Det jeg har tenkt mest på er om jeg ikke kunne kjøpe en presenning i passende størrelse, typ 8*4m eller lignende, skjære opp i remser typ 70*400cm og deretter skru fast disse med smale lekter med fall mellom gulvlekterne. Det som kan bli problem med denne løsningen, som for øvrig er inspirert av Til-tak:s produkt for montering etter at terrassebordene er lagt (takk arne for lenken), er at det ville dryppe fra selve lektene, og da mister jo hele prosjektet sin hensikt. Alternativet er å prøve å sette opp HELE presenningen på samme måte slik at den ligger under lektene og går opp mellom lektene. :x Jeg legger ved et par bilder på hvordan jeg tenkte meg med remsene.

http://picasaweb.google.se/samuel.dahlor/Balkong?authkey=Gv1sRgCMyRt4fz1oWzfg&feat=directlink Takk til min kompis Karin for bildene.

• 3D-tegning av balkongkonstruksjon med en sort presenning til regn, festet under gulvbjelker med hvite støtter.
  • Byggtegning av balkongstruktur med treverk og remser av presenning montert mellom bjelkene for å forhindre drypp fra reglene.
Men blir en pres billigere da?
Du kan jo ikke bruke en slik der billig lettvekts presenning for den kommer til å være ødelagt før sommeren er over og skal du ha en ordentlig PVC så koster den i størrelsesorden 2-3000 kr om du ikke kan dra til noen som lager kalesjer og kjøpe rester for eksempel?
Tror du ikke det kommer til å blafre og smelle i den når det blåser forresten?

Tossegubbe skrev:
Men blir en pres billigere da?
Du kan jo ikke bruke en slik billig lettvekts-pres for den kommer til å være ødelagt før sommeren er over, og skal du ha en ordentlig PVC så koster den i størrelsesorden 2-3000kr om du ikke kan dra til noen som lager kapell og kjøpe spillremser for eksempel?
Tror du ikke det kommer til å blafre og smelle i den når det blåser forresten?
Som jeg har regnet på det, blir en pres billigere. Kjøper jeg en sånn her fra Harald Nyborg så rekker den til remser for hele balkongen, koster jo ikke mer enn en 5-hundrelapp. Synes at den burde holde da den både er uv-bestandig og armert.
Senere, om jeg fullfører ideen, vil jeg sette opp presenningen stramt mellom bærebjelkene i stedet for med litt slack som jeg har tegnet. Da slipper jeg jo blafring.
I forlengelsen skal jeg kle inn langsiden og den ene kortsiden også, og da slipper jeg ganske mye av vindbelastningen.

Bumper litt.. Noen bilder av sluttresultatet? Fornøyd 10 år senere? :)

Bra bumpning!
Det ble aldri til at jeg satte noen presenning. Balkongen står fortsatt men med støtter under midten da det er litt for lang spennvidde og dermed litt vel mye svikt. Planlegger å rive og bygge ny innen 3 år da terrassebordene har begynt å løsne fra bjelkene som ble laget av hjemme-impregnert virke. Eventuelt setter jeg en 20’ container under ettersom bedriften min tar opp mer og mer av plassen i låven og jeg trenger lagring!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.