11.361 lest ·
22 svar
11k lest
22 svar
Balkong med dryppfri carport under
Vet ikke om dette er riktig kategori men syntes det var nærmest, moderator kan flytte om det finnes noe mer passende.
Holder på å bygge en balkong på ca 30m2 (7*4m). Under denne vil jeg ha carport. Siden jeg ikke vil at det skal dryppe fra treplankene ned på bilen hadde jeg tenkt å sette et metall-/plasttak under treplankene med litt fall ut fra huset. Hvordan gjør jeg dette enklest? Skal jeg sette undertaket før jeg legger treplankene? Fallet blir ca 200mm fra huset og ut til ytterkanten.
Legger ved noen bilder på hvordan det ser ut for øyeblikket.
/Samuel
Holder på å bygge en balkong på ca 30m2 (7*4m). Under denne vil jeg ha carport. Siden jeg ikke vil at det skal dryppe fra treplankene ned på bilen hadde jeg tenkt å sette et metall-/plasttak under treplankene med litt fall ut fra huset. Hvordan gjør jeg dette enklest? Skal jeg sette undertaket før jeg legger treplankene? Fallet blir ca 200mm fra huset og ut til ytterkanten.
Legger ved noen bilder på hvordan det ser ut for øyeblikket.
/Samuel
Haha kan tro du kopierte prosjektet mitt 
Min balkong ble samme størrelse 8.5x4m og jeg gjorde enkelt og greit som så at jeg kløv til 5 stykker bjelker i 2 grader og stigende høyde som jeg deretter skrudde på undersiden av bjelkelaget og skrudde deretter opp vanlig takplate (sølvfarget) under disse.
I mitt tilfelle ble hellingen fra veggen og utover og fallhøyden på 4m ca 100mm.
Dette fungerer utmerket og jeg kan ikke se noe problem unntatt på vår/høst da det kan bli litt isdannelse men ingenting som har forårsaket problemer for meg iallfall.
Min balkong ble samme størrelse 8.5x4m og jeg gjorde enkelt og greit som så at jeg kløv til 5 stykker bjelker i 2 grader og stigende høyde som jeg deretter skrudde på undersiden av bjelkelaget og skrudde deretter opp vanlig takplate (sølvfarget) under disse.
I mitt tilfelle ble hellingen fra veggen og utover og fallhøyden på 4m ca 100mm.
Dette fungerer utmerket og jeg kan ikke se noe problem unntatt på vår/høst da det kan bli litt isdannelse men ingenting som har forårsaket problemer for meg iallfall.
Ja, ikke har jeg kopiert det bevisst i det hele tatt, det viser jo bare at jeg ikke er den eneste på dette forumet som har litt uvanlige ideer...Tossegubbe skrev:Haha kan tro du kopierte mitt prosjekt
Min balkong ble samme størrelse 8.5x4m og jeg gjorde rett og slett som så at jeg kuttet til 5 stk bjelker i 2 grader og stigende høyde som jeg deretter skrudde på undersiden av bjelkelaget og skrudde deretter opp vanlig takplate (sølvfarget) under disse.
I mitt tilfelle ble helningen fra veggen og utover og fallhøyden på 4m ca 100mm.
Dette fungerer utmerket og jeg kan ikke se noe problem unntatt på vår/høst da det kan bli litt isdannelse men ingenting som har skapt problemer for meg i det hele tatt.
Litt oppfølgingsspørsmål har jeg dog; Hva hadde du for cc avstand på bjelkene du satte opp og hvordan satte du dem opp? Gjennomgående skrue rett nedenfra og opp i bjelkene eller brukte du vinkeljern? Hvis du kan vise bilder av byggeprosjektet ditt så blir jeg veldig glad.
Brukte du forresten trykkimpregnert treverk til bjelkene?
/Samuel
Har ingen bilder per nå, men skal se om jeg kan finne noen, for mye snø å ta bilder nå 
Men kan svare på spørsmålene i hvert fall, og ja, det var trykkimpregnert trevirke i klasse A (altså slikt for brygger osv) siden det vil bli et fuktig miljø der.
Jeg boret og forsenket gjennomgående fransk-skrue 8x180 i øverste bjelken, men det fungerer like bra med vinkler om man vil, selv om det blir mer pirk.
CC avstanden ble ca 90 cm, men det er nok ikke feil å ha tettere heller, jeg resonerer at det aldri blir noe snøtrykk eller lignende på platen.
Så er det bra hvis du kan låne en plateheis når platen skal opp, ville ikke klart det uten en slik.
Bare å spørre hvis du lurer på noe annet.
Men kan svare på spørsmålene i hvert fall, og ja, det var trykkimpregnert trevirke i klasse A (altså slikt for brygger osv) siden det vil bli et fuktig miljø der.
Jeg boret og forsenket gjennomgående fransk-skrue 8x180 i øverste bjelken, men det fungerer like bra med vinkler om man vil, selv om det blir mer pirk.
CC avstanden ble ca 90 cm, men det er nok ikke feil å ha tettere heller, jeg resonerer at det aldri blir noe snøtrykk eller lignende på platen.
Så er det bra hvis du kan låne en plateheis når platen skal opp, ville ikke klart det uten en slik.
Bare å spørre hvis du lurer på noe annet.
Takk for infoen!d^_^bTossegubbe skrev:Har inga bilder i dagsläget men ska se om jag kan hitta ngn, for mye snø til å ta bilder nå
Men kan svare på spørsmålene i hvert fall og ja det var trykkimpregnert virke i klasse A (dvs slikt for brygger mm) siden det kommer til å bli et fuktig miljø der.
Jeg boret og forsenket gjennomgående fransk-skrue 8x180 i høyeste regelen, men fungerer like bra med vinkler om man vil, men blir mer pirk.
CC avstanden ble ca 90cm men er nok ikke feil å ha tettere også, jeg resonerte som at det aldri vil bli noe snøtrykk el. på platen.
Deretter er det lurt om du kan låne en plateheis når platen skal opp, ville ikke klart det uten en slik.
Bare å spørre om du lurer på noe annet.
Jeg var på den lokale bygghandleren nå i ettermiddag for å få en tilbud på resten av materialet til balkongen, får den i morgen. Skal bli spennende å se om de kan slå byggmax-prisene som jeg regnet på selv. Vil jo gjerne støtte den lokale handleren men ikke om det er urimelig dyrt...
Uansett så mente ikke selgeren at jeg skulle trenge å ha klasse A i reglene selv om han gikk med på å kalkulere det.
Med 5 regler får jeg en cc på 80cm. Står også i valget og kvalet om jeg skal kjøpe 2,5 eller 4 meter takbiter. Det blir ca 600kr dyrere (ifølge byggmax) med 4 meters biter men det er jo mindre jobb å sette opp det. Med 2,5m bitene får jeg jo en skjøt som jeg nok bør ha en regel til under...
Tror jeg kan klare meg uten plateheis om man bare er et par personer. Ellers kan man jo alltid bygge sammen en T-støtte som man trykker opp taket med før man skrur det fast.
@ Arne: Så på Til-tak, genialt smart system! Synd at det er så dyrt bare. Ringte nemlig til en av deres forhandlere i hovedstaden for å få litt mer info og priser. For mitt terrasseprosjekt ville det kostet dobbelt så mye som terrassebord og rekkverk gjør og 5 ganger så mye som et plasttak, da var det ikke interessant lenger:x
Generelt spørsmål:
De hadde jo en variant (Til-Tak light) som man kunne montere etter at man hadde lagt gulvet som besto av en plastduk som ble festet i en bue mellom hver bjelke. Burde man ikke kunne gjøre en variant av det med en vanlig presenning? Skulle jo bli utrolig mye billigere enn å sette opp et plast-/platetak.
/Samuel
Hmm, hvordan kan det bli dyrere med 4m plate enn 2,5 meter?? Måtte være noe feil der? Hva gir du for platen? Jeg pleier å betale 55kr/m2 om det ikke finnes andrasort som man får for ca 35kr/m2
Prisen på klasse A trykkimpregnert er samme som for klasse AB (vanlig terrasse) men det er giftigere å håndtere.
Takavvanning er på G men har ikke blitt gjort ennå, skal bli en takrenne ytterst er meningen men i mitt tilfelle er det ikke noe større problem da jeg har ganske grov singel der det drypper så det spruter ikke opp så farlig og gjør ingen skade.
En annen ting du skal tenke på er at du må kunne rense oversiden av platen av og til fra løv mm som samles der, jeg løste det gjennom å la den innerste terrassebordet være løs så man bare kan løfte og spyle ovenfra med for eksempel høytrykk.
Prisen på klasse A trykkimpregnert er samme som for klasse AB (vanlig terrasse) men det er giftigere å håndtere.
Takavvanning er på G men har ikke blitt gjort ennå, skal bli en takrenne ytterst er meningen men i mitt tilfelle er det ikke noe større problem da jeg har ganske grov singel der det drypper så det spruter ikke opp så farlig og gjør ingen skade.
En annen ting du skal tenke på er at du må kunne rense oversiden av platen av og til fra løv mm som samles der, jeg løste det gjennom å la den innerste terrassebordet være løs så man bare kan løfte og spyle ovenfra med for eksempel høytrykk.
Det billige taket (2.5m) er bare 0.8mm tykt og koster 38,95kr/m2 eller 100,42kr/plate. Det dyre (4m) er 1mm tykt og koster 59,95kr/m2 eller 249,39kr/plate. Går jeg opp til 1mm på 2.5m bredden så blir det samme pris som 4m biten men mer spill og jobb.:@
Det var jo godt å høre at det er samme pris på klass A som AB, trodde det skulle være uhyre mye dyrere med A. Giftig med klass A? Pah
! Jeg har et tretti talls gamle sviller som ligger bak låven og venter på at jeg skal finne et passende bruksområde for dem...
Der kan vi snakke giftig med kreosot og ræl:blushing:
Hvordan skal du sette takrennen? Innenfor eller utenfor stolpene. Altså, det jeg egentlig spør om er om platene slutter innenfor eller utenfor stolpene...
Mine takplater (selv om de blir i plast...) kommer til å slutte innenfor stolpene ettersom bæringen ligger på innsiden og fordi det føles som mye ekstra jobbing å skjære opp i platene der stolpene kommer.
Din idé med uttakbar innerplate var jo smart, men jeg funderer på om det ikke holder med å kunne spyle inn fra langsiden. Kommer jo til å være en glippe mellom bæringen og plattingen ettersom jeg ikke (akkurat nå iallfall) har til hensikt å kle rundt rammen med platting. Se bilde nedenfor.
Svart er stolpe, rødt er bæring, blått er bjelkelag og rosa er undertaket.
Det var jo godt å høre at det er samme pris på klass A som AB, trodde det skulle være uhyre mye dyrere med A. Giftig med klass A? Pah
Hvordan skal du sette takrennen? Innenfor eller utenfor stolpene. Altså, det jeg egentlig spør om er om platene slutter innenfor eller utenfor stolpene...
Mine takplater (selv om de blir i plast...) kommer til å slutte innenfor stolpene ettersom bæringen ligger på innsiden og fordi det føles som mye ekstra jobbing å skjære opp i platene der stolpene kommer.
Din idé med uttakbar innerplate var jo smart, men jeg funderer på om det ikke holder med å kunne spyle inn fra langsiden. Kommer jo til å være en glippe mellom bæringen og plattingen ettersom jeg ikke (akkurat nå iallfall) har til hensikt å kle rundt rammen med platting. Se bilde nedenfor.
Svart er stolpe, rødt er bæring, blått er bjelkelag og rosa er undertaket.
Hmm 1mm? antar du mener plasten da for det kan vel ikke være 1mm plåt? mine er 0.6 og harde som f-n
Skulle nok ikke ønske å ha plast for det kommer til å bli så møkkete etter en stund og du kommer ikke direkte til å vaske heller, i og med at det blir skygge der under trallen vil det vokse en masse alger mm der.
Mitt bygg skiller seg litt i forkant for jeg har en stålbjelke og ingen midtstolpe som du har, så min renne kommer til å havne mellom stolpene kan man si.
Skulle nok ikke ønske å ha plast for det kommer til å bli så møkkete etter en stund og du kommer ikke direkte til å vaske heller, i og med at det blir skygge der under trallen vil det vokse en masse alger mm der.
Mitt bygg skiller seg litt i forkant for jeg har en stålbjelke og ingen midtstolpe som du har, så min renne kommer til å havne mellom stolpene kan man si.
Kom til å tenke på at du kunne ha takrennen innenfor bærbjelken om du vil skjule den litt og få en mer diskret plassering.
Jeg har ingen bærbjelke under slik som du har, men bjelkelaget mitt ligger på nivå med stålbjelken/bærbjelken i forkant siden jeg ville ha så mye fri høyde som mulig da jeg har vanlig etasje under.
Jeg har ingen bærbjelke under slik som du har, men bjelkelaget mitt ligger på nivå med stålbjelken/bærbjelken i forkant siden jeg ville ha så mye fri høyde som mulig da jeg har vanlig etasje under.
Jo det var plasttak jeg mente, prøver jo å bygge så billig som mulig uten å tulle med kvaliteten for mye.Tossegubbe skrev:Hmm 1mm? antar du menar plasten då for ikke kan det være 1mm plåt? mine er 0.6 og harde som f-n
Skulle nok ikke ville ha plast for det kommer til å bli så skittent etter en stund og du kommer ikke direkte til å vaske heller, iom at det blir skygge der under trallen kommer det til å vokse en masse alger mm der.
Mitt bygge skiller litt i forkant for jeg har en stålbalk og ingen midtstolpe som du har så min renne kommer til å havne mellom stolpene kan man si.
Så du mener at plasttak ville få algevekst raskere enn plåttak? Eller er det slik at plasttaket tar mer skade av algene enn plåttaket? Har ikke engang tenkt på at det kunne være slik, har du egne erfaringer eller kan du henvise til noen kilde, skulle være interessant å vite "på ordentlig"
Det blir typ 10kr dyrere per m2 hvis jeg velger plåt i stedet så jeg kan endre meg hvis det faktisk er slik at det vokser raskere på plast.
Hengrenna hadde jeg tenkt å ha innenfor bjelken hvis jeg avslutter plåtene innenfor. Har egentlig ikke med estetikk å gjøre men som jeg skrev før mer praktisk fordi jeg slipper å klippe i plåtene ved stolpene.
Hvor får du tak i 2. sorterings platetak? vanlige byggevarehus eller hos blikkenslagere?Tossegubbe skrev:
Alle større blikkenslagerfirmaer pleier å ha feilkuttet og transportskadet plåt liggende som du kan kjøpe som II-sort til en god pris selv om det eg ikke er noe galt med den. Min erfaring er nok ikke at det vokser så mye mer på en plast-plåt enn vanlig plåt, men derimot så vises det mye mer på en gjennomsiktig plast enn på en plåt, at det kommer til å bli mer på vår type tak er ganske gitt siden det kommer til å bli mye fuktigere der fordi solen aldri kommer til å skinne direkte på plåten. Men hvis du googler på algpåvekst så kke du finner mer vitenskapelig info, min mening er kun basert på praktisk erfaring fra en masse terrasse og uteromsbygging gjennom årene.