Hei!

Jeg ønsker å montere trepanel/spaljé/liknende hyggelig konstruksjon på veggen i bildet for å kunne henge opp potteplanter og annet.

Problemet er at vi ikke får bore i fasaden.

Balkongen har som dere ser tregulv, så gulvforankring kan være en idé. Det føles imidlertid som at det kunne blitt ustabilt uten noe feste i veggen.

Ideer?

• Balkong med treplankegulv, sofa med pute, sammenleggbart bord festet til rekkverket, grønt omgivende natur, og en tom vegg i betong.
  • Balkong med treplankgulv, hvit sofa med puter og teppe, og en plante i leirpotte med utsikt over trær. Hvit vegg uten festeanordning.
  • Liker
8153
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hei

Kanskje kan 2 takstøtter mellom gulv og tak brukes for å feste spaljen i.

[lenke]

Om vekten av spaljén og plantene blir for høy så er en stempel neste steg. Litt mindre estetisk enn takstøtten for så vidt.

[lenke]
Jeg tror du har rett idé, men feil produkt.
De der holder ikke i lengden.

Men, det finnes en enklere og billigere løsning:
Sett en 45x70 regel eller lignende, noen cm kortere enn rommet. Slå deretter inn to kiler fra hver sin side under slik at regelen presses rett opp mot taket.
Deretter er det bare å fikse kilerne med en skrue gjennom begge.

For å få løsningen mer stabil og motstandsdyktig mot endringer i spenningen på grunn av fuktinnhold i treet vil jeg sette en større "plate" i hver ende som sitter fast i regel og kilene slik at den ikke kan vri seg.

• Liker
8153 og 1 annen
  • Laddar…
Alt avhenger av vekten på det som henges på og selve espalieren, men en solid innfesting i trallen og en skråstiver langs vindusveggen kan tåle mye.

• Liker
8153
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.