Hei,
Jeg har et lavt 1,5-planshus med Leca i første plan og trestenderverk på den øvre halvdelen. I den nedre planen finnes det i gavlen en åpning på 1,6 m der det er plassert en dobbeldør. Jeg vil øke denne åpningen til cirka 2,15 m i den ene retningen. På den øvre delen (trestenderverket) er det samme åpning på 1,6 m rett over det eksisterende åpningenshullet. På sidene av denne øvre åpningen finnes det to stendere, noe som gjør at når jeg vil øke min åpningensbredde nedenfor til de nye 2,15, så lander en av stenderne på det nye større hullet. Hvor mye last er det snakk om? Er det nok å bare legge en lengre Leca-bjelke, og at den takler lasten, eller trenger jeg stål? Høyden jeg har tilgjengelig for bjelken er 200 mm, og huset ligger i Halland.
Takk på forhånd!
Jeg har et lavt 1,5-planshus med Leca i første plan og trestenderverk på den øvre halvdelen. I den nedre planen finnes det i gavlen en åpning på 1,6 m der det er plassert en dobbeldør. Jeg vil øke denne åpningen til cirka 2,15 m i den ene retningen. På den øvre delen (trestenderverket) er det samme åpning på 1,6 m rett over det eksisterende åpningenshullet. På sidene av denne øvre åpningen finnes det to stendere, noe som gjør at når jeg vil øke min åpningensbredde nedenfor til de nye 2,15, så lander en av stenderne på det nye større hullet. Hvor mye last er det snakk om? Er det nok å bare legge en lengre Leca-bjelke, og at den takler lasten, eller trenger jeg stål? Høyden jeg har tilgjengelig for bjelken er 200 mm, og huset ligger i Halland.
Takk på forhånd!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det trengs flere opplysninger for å kunne regne på det: Takvinkel og c/c avstand mellom takstolene. Jeg antar at det er vanlige takstoler mellom gavlene. Dessuten finnes det vel flere stående stendere enn de 6 du har tegnet ut?
Takk for respons!J justusandersson skrev:
Takvinkelen er 30 grader. Takstolene finnes ikke egentlig, men det er bjelker i andre retningen kontra hva takstoler vanligvis ligger. Se gjerne tegningene jeg vedlegger som kanskje kan tydeliggjøre. Pennen viser den aktuelle åpningen.
Når det gjelder de stående stenderne så er det ikke flere enn jeg har tegnet...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Original løsning selv om det kompliserer det hele. Da trenger jeg vite takåsenes lengde og innbyrdes avstand.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg får punktlasten til litt grovt regnet 7 kN. Lecabjelker er jo ikke et entydig begrep. De har forskjellige dimensjoner, og bæreevnen per meter regnet avhenger dessuten av spennvidden. En kraftigere modell bør fungere. Du har i alle fall noe å gå ut ifra.
Hei igjen,
Hvordan vurderer du denne situasjonen? Kan den tåle punktlast på 7 kN? I produktarket er belastningen angitt til maks 5 kN/m for en lecabalk på 2900 mm og 10 kN/m for en lecabalk på 2400 mm.
Takk på forhånd : )
Hvordan vurderer du denne situasjonen? Kan den tåle punktlast på 7 kN? I produktarket er belastningen angitt til maks 5 kN/m for en lecabalk på 2900 mm og 10 kN/m for en lecabalk på 2400 mm.
Takk på forhånd : )
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Rent generelt tror jeg at Lecabjelker fungerer best med utbredte laster. En 2400 mm bjelke som tåler 10 kN/m er sikkert tilstrekkelig, men det er litt irriterende at man ikke kan regne på det mer nøyaktig. Stålbjelker av HEA-type blir veldig små i forhold til Lecablokkens størrelse. Noen virkelig optimal løsning ser ikke ut til å finnes.
S_Moln skrev:
Tack återigen för svar
Den blir lite kort, balken som är 2400 mm. Och den längre, 2900 mm, tål ju mindre last. Såg du pdf skissen? Jag funderade på om det kunde hjälpa att jag satte en regel i fönsterpartiet, mellan dörr och fast fönster? För att kunna använda 2900 mm balken.
Eller ska jag hellre välja två limträbalkar 45x180 istället för leca-balk?
S_Moln skrev:
Tack återigen för svar
Den blir lite kort, balken som är 2400 mm. Och den längre, 2900 mm, tål ju mindre last. Såg du pdf skissen? Jag funderade på om det kunde hjälpa att jag satte en regel i fönsterpartiet, mellan dörr och fast fönster? För att kunna använda 2900 mm balken.
Eller ska jag hellre välja två limträbalkar 45x180 istället för leca-
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Fordi det er en vindusrekke er det grunner til å begrense nedbøyningen ekstra. Velger du en 90x180 limtrebjelke har du gode marginer. Det er bedre å øke bredden enn å doble limtre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja.
Klikk her for å svare