Hei, ny bruker her og poster for første gang!

Jeg har funderinger rundt å renovere 3 mindre soverom i min enetasjes enebolig, bygd rundt 1973 (om jeg ikke husker feil). Jeg kunne tenke meg å slå sammen 2 soverom i høyre hjørne på tegningen, vennligst se annotert bilde, ved å rive markert vegg. Som novise huseier er jeg usikker på om denne veggen er bærende. For øvrig så har veggen både stikkontakter og ledning trukket til telefonkontakt i "mellomsoverommet", om det gir noen ledetråder.

Jeg merker meg at på den større tegningen av huset har man markert en vegg som var "vegg demonterbar" (markert med tallet 14 og en liten pil) angående veggen mellom "soverom" og "stue" i venstre øvre hjørne på tegningen, og denne veggen har man fjernet.

Vennligst se vedlagte bilder. Holder det med tegningen, eller trengs det supplerende opplysninger eller bildemateriale fra innsiden av huset?

Takk på forhånd for råd og ideer!

Arkitektonisk tegning av fasade A av en enetasjes villa, skala 1:100, viser venstre side med dører og vinduer. Arkitekttegning av en enetasjes bolig fra 1973 med markerte soverom, vegg- og elektriske detaljer for potensielle endringer og renovering. Blåkopierte plantegninger av en enetasjes villa fra 1973 med tre soverom; en rød pil peker mot en vegg mellom to av soverommene.
 
Hei, En sektionssnitt kunne nok svare på dette der man ser takkonstruksjonen, ja hele huset i gjennomskjæring. Ser ingen ekstra kraftige vegger innendørs heller så man mistenker at taket er selvbærende men dog ikke sikker.
 
Seksjonsplan, ojoj, noen slik har jeg ikke! Jeg har en ytterligere tegning der man har plassert ut el-element i huset, men det er alt :/
 
BirgitS
Du bør nok sjekke om kommunen har noe annet enn eltegninger.

Velkommen til forumet også!
 
Jeg kontaktet kommunen og fikk følgende tegning, tror at den ble brukt da man søkte om tillatelse for å installere vedovnen. De hadde også en tegning av garasjen, men det er alt. Jeg antar at neste steg blir å kontakte en bygningsingeniør for vurdering av veggen?
Svart-hvitt planløsning av en bolig, viser rominndelinger som soverom, kjøkken, bad, og plassering av braskamin ifølge kommunale arkiver fra 1981.
 
BirgitS
Det burde finnes flere tegninger når huset er såpass nytt, derimot har de kanskje ikke blitt digitalisert, så du må kanskje lete i et arkiv. Hvis du kan få inspisere hvordan takbjelkene er konstruert, kan det være mulig å se om det er fagverkstakstoler (W-form), for i så fall bør ingen innervegger være bærende.

Men en bygningskonstruktør som kan se på stedet er jo bra.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.