Jeg har funderinger rundt å renovere 3 mindre soverom i min enetasjes enebolig, bygd rundt 1973 (om jeg ikke husker feil). Jeg kunne tenke meg å slå sammen 2 soverom i høyre hjørne på tegningen, vennligst se annotert bilde, ved å rive markert vegg. Som novise huseier er jeg usikker på om denne veggen er bærende. For øvrig så har veggen både stikkontakter og ledning trukket til telefonkontakt i "mellomsoverommet", om det gir noen ledetråder.
Jeg merker meg at på den større tegningen av huset har man markert en vegg som var "vegg demonterbar" (markert med tallet 14 og en liten pil) angående veggen mellom "soverom" og "stue" i venstre øvre hjørne på tegningen, og denne veggen har man fjernet.
Vennligst se vedlagte bilder. Holder det med tegningen, eller trengs det supplerende opplysninger eller bildemateriale fra innsiden av huset?
Hei, En sektionssnitt kunne nok svare på dette der man ser takkonstruksjonen, ja hele huset i gjennomskjæring. Ser ingen ekstra kraftige vegger innendørs heller så man mistenker at taket er selvbærende men dog ikke sikker.
Jeg kontaktet kommunen og fikk følgende tegning, tror at den ble brukt da man søkte om tillatelse for å installere vedovnen. De hadde også en tegning av garasjen, men det er alt. Jeg antar at neste steg blir å kontakte en bygningsingeniør for vurdering av veggen?
Det burde finnes flere tegninger når huset er såpass nytt, derimot har de kanskje ikke blitt digitalisert, så du må kanskje lete i et arkiv. Hvis du kan få inspisere hvordan takbjelkene er konstruert, kan det være mulig å se om det er fagverkstakstoler (W-form), for i så fall bør ingen innervegger være bærende.
Men en bygningskonstruktør som kan se på stedet er jo bra.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.