Hei! Jeg antar at spørsmål om bærende vegger er tilbakevendende her på forumet og ikke alltid lett å gi klare svar på. Men jeg prøver!
Har en vegg som skal rives i et nesten kvadratisk funkishus (8*9 m) bygget 1933.
Legger ved en oppmåling fra 1967 og et bilde av veggen.
Veggen vi vil rive er rødmarkert. Veggen som er markert med grønt er allerede åpnet, men man har forsterket den med en bjelke i taket, som igjen hviler på en stående bjelke ved siden av skorsteinen.
Dette får meg til å tro at det er den grønnmarkerte veggen som er bærende.
Samtlige gulv i øverste etasje ligger i vinkel med rødmarkert vegg, som igjen da BØR være spikret i takbjelker som ligger parallelt med rødmarkert vegg. Kan man da slutte seg til at disse takbjelkene hviler på den tverrgående veggen?
Det som får meg til å tvile er at veggen er konstruert av veldig grove materialer, vel grove for å ikke være bærende, eller?!
Takk for svar!! Den grønnmarkerede veggen har jo derimot støtte fra kjelleren og kommer også igjen i øvre plan. Kan man fortsette rivingen og stive opp med ev. limtre i etterkant? Bordene i taket er synlige i den tidligere dørkarmens hulrom. Må disse brytes opp for å sikre spørsmålet om bjelker med veggen som opplag? Legger ved bilde. Takk igjen!!