Hei alle glade! :D

Holder på å skal bygge om her hjemme litt og skal rive bort gangen. Men når jeg felte hjørnestolpen (se bilder nedenfor) så "sank" taket veldig lite. Man kunne liksom se at det spratt litt. Så nå ble jeg sykt usikker da jeg hele tiden har antatt at ingen av disse veggene er bærende siden 70% av hytta mangler innervegger.

Se bilder og gi meg litt tilbakemelding da jeg selv ble usikker. Jeg forstår selvfølgelig at ingen kan si til 100%, men en vurdering hadde ikke skadet.

Legger ved tegningen som virker å være tegningen for byggetillatelse typ samt hvordan det ser ut akkurat nå. Lagde en liten rød pil for å belyse hvilket hjørne det handler om.

Bygningstegning av en sommerstuga med rødpil som viser et spesifikt hjørne, detaljert med mål og skisser fra ulike perspektiver.

En delvis rensket gang med en fjernet bærende støtte, synlige møbler, sko i gangen og en verktøykasse på bordet.

Stue med trebjelke som støtter taket etter fjerning av en hjørnestolpe, med diverse møbler og en dataskjerm i bakgrunnen.

En delvis demontert innendørs hjørne med en fjernet støttebjelke, hvor taket er lett synkende, synlig ved siden av en ytre døråpning.

Bilde av en delvis fjernet trestolpe som viser hvor den tidligere var festet i gulvet, med en rød markering rundt området.
 
Sist redigert:
Den andre tråden kan du slette selv, logg inn via nettleser - bytt til "desktop version" finnes blant annet nederst på siden - klikk på rediger innlegget - merk avkrysningsruten slett
 
C
Bildene vises utmerket for meg. Pleier å ta en stund før bildene vises konsekvent.
 
Gå opp på loftet og sjekk nøyaktig hvor takstolene går.

Er huset påbygd?
Jeg tipper at det ikke finnes noen takstol rett over stolpen.
 
Demmpa skrev:
Gå opp på loftet og sjekk nøyaktig hvor takstolene går.

Er huset tilbygd?
Jeg tipper at det ikke finnes noen takstol rett over stolpen.
Da takstolene stikker ut under takfoten så var jeg ute og målte. Det finnes en takstol ovenfor omtrent. Forskjøvet med ca 2cm sammenlignet med veggen.
 
Ingen som har noen bra tanker? Rivingen står stille :(
 
S
Hvordan ser det ut på loftet?
 
Slik. :)

Loft med trebjelker og isolasjonsmateriale, sett fra innsiden.
 
Litt tricky når akkurat den takstolen som virker å være ovenfor er bygget på en annen måte enn de andre, samt at bjelken ser ut til å gå ned i gulvet:confused:

Taket kommer ikke ned fordi du fjerner den, antagelig har den ligget mot taket med ganske stor spenning slik at du opplevde at taket kom litt ned når du løsnet på den. Du bør nok måle takhøyden, legge dit en reservestøtte som er noen cm for kort, og banke bort den og se hva som skjer. Hold øye med situasjonen og se om taket begynner å svikte til vinteren. Huset er neppe i fare for kollaps, det verste som kan skje er at du må sette tilbake noe støtte der.
 
Finndjävel skrev:
Litt vanskelig når akkurat den takstol som virker å være ovenfor er bygget på en annen måte enn de andre samt at regelen ser ut til å gå ned i gulvet:confused:

Taket kommer ikke ned fordi du tar bort den, antakelig har den ligget mot taket med ganske stor spenning, slik at du opplevde at taket kom ned litt når du løsnet på den. Du får vel måle takhøyden, legge en reserve-støtte som er noen cm for kort og banke bort den og se hva som skjer. Hold øye med situasjonen og se om taket begynner å svikte til vinteren. Huset vil antakelig ikke rase inn, det verste som kan skje er at du må sette tilbake noe støtte der.
Takk for innspill!

Tenkte på en ting, av en eller annen grunn så går den andre støtten (som har sittet mot dørkarmen) også ned i gulvet. Det er jo så nært ytterveggen at det å støtte takstolen føles litt overdrevet? For den delen av veggen skal også bort.

Stue med to støttebjelker ved døråpning, viser rotete byggeplass med verktøy og sko i gangen, pil peker ned mot gulv.
 
For egen del hadde jeg ikke nølt med å rive bort, man har sikkert spent inn stolpene litt fra starten, og de kan med tiden ha fått ta litt mer last også, men hensikten med dem er neppe å bære opp konstruksjonen.
 
Underlige takstoler. Bare støtter, ingen skråstag. Ligner nærmest "oppstolpet" ifølge Takstolsboken, men at den som har laget dem har sett litt dypt i flasken og satt alt skjevt.
Som takstolene er laget for støttene ned last til underrammen. Sikkert ingen fare da huset er lite, men risiko for setninger.
Vil du gardere deg kan du krype opp på loftet og sette skråstag fra mønet til underrammen på de takstoler som berøres av din ombygging. Det gjør takstolene selvbærende. Google på fagverkstakstol og se på bilder så forstår du hva jeg mener.
mvh Findus
 
  • Liker
kulle
  • Laddar…
findus42 skrev:
Underlige takstoler. Bare støtter, ingen strevere. Ligner nærmest "oppstolpet" ifølge Takstolsboken, men at den som har laget dem, har sett litt dypt i flasken og satt alt skjevt.
Det pleier å se sånn ut på gamle loft, alt går på kryss og tvers og ingenting er rett. Det der med å måle og bruke vater er nymotens:wow: Da jeg innredet loftet, varierte c/c avstanden på gulvstøttene mellom 62 og 82 cm. Man skulle jo tro at øyemålet burde være mer nøyaktig enn det, men før var det nok ikke så nøye.
 
Med tiden blir alle vegger bærende sa en gammel dyktig konstruktør til meg en gang. At det beveger seg litt når man fjerner en vegg er å forvente seg vil jeg si. Mål takhøyden nøye og sammenlign med andre punkter. Sjekk om det endrer seg. Sjekk når det ligger snø om vinteren.
 
  • Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
At mål avviker fra standard eller at de varierer spiller ingen rolle.
Men å skille på skyvende og trekkende moment i en takkonstruksjon er viktig. Hvis ikke begge finnes, er ikke takstolen sterkere enn underrammen. I dette tilfellet finnes en masse støtter, som fordeler lasten ned til underrammen, uten tilsvarende strevere som gjør det hele til et fagverk. TS gjør selvfølgelig som han vil. Jeg ville ha lagt en halv dag på å komplettere med strevere. Jeg ville ikke vente på snølast for å se om det trengtes.
mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.