Hej!

Jag o farsan började dra i en väg som vi tog för givet inte skulle vara bärande. Men när vi väl öppnat väggen noterade vi en stolpe och antog att den är bärande. Vi grävde fram ritningar och noterar på dessa att så ser fallet ut att vara. Bifogat en bild där jag markerat stolpen med rött. Tanken med vår rivning var att flytta dörren som går från köket in till gästrummet. Flytta den så man via tvättstugan när gästrummet istället. Detta för att kunna i höst göra om köket och få in ytterligare högskåp där dörren står idag. För att göra detta krävdes att garderoben rivs bort...Och ja, det var där vi noterade att vi hade en bärande balk. Vänster om garderoben sätt från ritningen i tvättstugan ligger en elcentral, därav kan dörren inte flyttas dit. Dock har vi en fundering som gör att vi kan lämna stolpen som den är. Hur är det med blå hörnet på den väggen? Finns det någon chans att den även bidrar till något bärande? Eller kan vi ta ner det hörnet med gott samvete. Hörnet är vad det ser ut som bestående av 2 st 120x45 reglar.

Plantegning av hus hvor en bærestolpe er markert med rødt i overetasjen og en annen del er markert med blått i vaskerommet i første etasje.

BirgitS
Har du noen seksjonsplan og hvor gammelt er huset?
Har det blitt om- eller påbygd noen gang?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du noen seksjonstegning og hvor gammelt er huset?
Har det blitt om- eller tilbyggd noen gang?
Hei!

Huset er bygget i 2006, ikke om eller tilbyggd noen gang. Her kommer seksjonstegninger

BirgitS
På seksjonsplanen er en vegg under mønet tegnet på begge planene, noe som oftest indikerer at den veggen er bærende. På samme måte er det en bjelke over åpningen mellom hallen og spiseplassen, en mellom stuen og biblioteket samt en langs trappen ifølge planløsningen. Det er derfor sannsynlig at det på i det minste inngangsplanet er bærende vegger eller andre bærende konstruksjoner omtrent under mønet hele veien. Antakeligvis da unntatt bjelkene langs de to garderobene, øvre baderomsveggen og videre til venstre og rundt soverommets to garderober samt bort til ytterveggen. Eksakt hvordan det er løst i det blå hjørnet vet jeg ikke, men så vidt jeg kan bedømme er hele veggen mellom garderobene og vaskerommet bærende, så vel som veggen mellom vaskerommet og soverommet.

Alle inngrep i bærende konstruksjoner skal man melde til kommunen og man skal få en godkjenning derfra før man begynner inngrepet. Det er tryggest å ansette en byggkonstruktør som kan sjekke hvordan det er gjort og hvilke forsterkninger som kreves hvis man f.eks. vil lage en dør.

BirgitS BirgitS skrev:
På sektionsritningen er en vegg under mønetegningen avbildet på begge planene, noe som ofte indikerer at den veggen er bærende. Likeledes finnes det en bjelke over åpningen mellom gangen og spiseplassen, en mellom stuen og biblioteket samt en langs trappen ifølge planløsningen. Det er derfor sannsynlig at det på i det minste inngangsplanet er bærende vegger eller andre bærende konstruksjoner omtrent under mønetegningen hele veien. Gjetningsvis da foruten bjelkene langs de to garderobene, øvre baderomsveggen og videre til venstre og rundt soverommets to garderober samt bort til ytterveggen. Eksakt hvordan det er løst i det blå hjørnet vet jeg ikke men så vidt jeg kan bedømme er hele veggen mellom garderobene og vaskerommet bærende, likeså veggen mellom vaskerommet og soverommet.

Alle inngrep i bærende konstruksjoner skal man melde til kommunen og man skal få en godkjenning derfra før man starter inngrepet. Det er sikkerest å ansette en byggkonstruktør som kan sjekke hvordan det er gjort og hvilke forsterkninger som kreves om man f.eks. vil ta opp en dør.
Tanken er ikke å ta opp noe nytt hull, men sette inn en dør der garderobene står i dag. Og stave igjen den som er fra kjøkkenet. Det skulle vel innebære at intet inngrep gjøres i bærende? Eller tenker jeg feil? Det som for meg forvirrer det er det blå hjørnet med to 120x45 stendere. Kan disse fjernes er alt fryd og gammen?

BirgitS
Jeg tror at det blå hjørnet er bærende og ev. da hele "vannrette" veggen mellom vaskerommet og garderobene.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det blå hjørnet er bærende og ev. da hele "vannrette" veggen mellom vaskerommet og garderobene.
Det stemte meget riktig. Vi vurderer i stedet følgende. Å flytte den ensomme 120x45 dikt inntil limtrebjelken (med flytte mener vi sette inn ny og deretter fjerne den nåværende) da den overliggende bjelken slutter ved limtresøylen. Se bilder. Tanken er da å bevare limtresøylen samt det ”blå” hjørnet og få en passasje mellom disse på ca 75 cm. Og på måte få døren der vi ønsker. En ny vurdering da er hvorvidt det ville være greit å sage i gulvbjelkene der søylen og de i hjørnet to 120x45 står på? Går det å kappe ut rundt disse slik de står på firkanter som tilsvarer deres størrelse?
Veggrammeverk av treverk i et pågående byggeprosjekt, med en del av gipsveggen fjernet for å vise støttebjelker ved taket. Veggåpning med synlig trestolpe og betonggulvfliser ved siden av. Nærbilde av et trehjørne med støv og små biter av gips eller murbrott på gulvet. Vinkelen viser bakkenivået med en trehylle ved siden av en vegg, dekket med betongrester og grå fliser. Åpen vegg med synlige trestendere og gipsplater, ved siden av en dør i et rom med flislagt gulv.

• Innvendig kasse med treplater og skruer, noe byggeavfall og rød merking på bunnen.
BirgitS
Sån kan jeg ikke svare på uten jeg synes du bør ansette en byggkonstruktør samt sende inn en melding om inngrep i bærende konstruksjon.

• Liker
tb97tool og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.