Ifølge mannens venn snekker kan vi åpne 30cm på hver side av denne bærende lille veggen og stive av med dobbelregel på sidene. Noen som vet om det stemmer?
Går det ikke an å ha en felles tråd for alle deres kamin og vegg bak kamin-relaterte spørsmål? Så kan alt behandles der. Trenger ikke en ny tråd for hvert spesifikt byggeelement i det hele.
Om dere har en snekker som allerede har sett på det hele, så forstår jeg ikke helt hva det skal tilføre her iom at det ikke høres helt galt ut likevel det han sier…
Om dere har en snekker som allerede har sett på det hele, så forstår jeg ikke helt hva det skal tilføre her iom at det ikke høres helt sprøtt ut det han sier…
Snekkere er jo ikke spesialister når det gjelder bærende vegger, det er jo en byggkonstruktør som skal være involvert før man gjør en byggemelding om inngrep i bærende konstruksjon til kommunen.
Snekkere er jo ikke spesialister når det gjelder bærende vegger uten det er jo en byggkonstruktør som skal være involvert før man gjør en byggemelding om inngrep i bærende konstruksjon til kommunen.
Jo sant. Sikkert mer spesialister enn de svarene som 5 forskjellige tråder her genererer… Men vi vet jo ikke om snekkeren i spørsmålet også har byggkonstruksjonskompetanse, så generelt har du vel rett men i dette tilfelle så vet du ikke uten kan bare anta.
Jo sant. Sikkert mer spesialister enn de svarene som 5 forskjellige tråder her genererer... Men vi vet jo ikke om snekkeren det er snakk om også har byggkonstruksjonskompetanse, så generelt har du vel rett, men i dette tilfellet så vet du ikke uten kan bare anta.
Svar på spørsmål om bærende vegger pleier for tiden sjelden få kyndige svar så når jeg ser en sånn pleier jeg å anbefale å ansette en byggkonstruktør i stedet.
Byggkonstruktører pleier vel i og for seg ikke å jobbe som snekkere pga. lønnsbildet, men visst kan det forekomme, men det er nok uvanlig. Det finnes flere tråder der folk har stolt på hva snekkere har sagt og gjort med bærende vegger hvorpå det har endt med store problemer som har krevd at alt har blitt gjort om.
Hva baserer du at det trengs en bjelke på det som finnes i bildet? Om takstolene ligger utenfor så forstår jeg ikke hvorfor det skal trengs.
Bærende vegger bærer last og over (dør)åpninger pleier man da å trenge en bjelke som avlaster overliggende last ut til sidene slik at ikke overdelen av karmen overbelastes. Over en vanlig dør er det jo ikke mye til bjelke, f.eks. 70x70, men jo lengre åpningen er desto kraftigere bjelke trengs.
I ikke altfor gamle hus så ligger takstolene normalt på tvers av den bærende hjerteveggen.
Bærende vegger bærer last og over (dør)åpninger pleier man da å trenge en bjelke som avlaster overliggende last ut til sidene slik at ikke den øvre delen av karmen overbelastes. Over en vanlig dør er det jo ikke mye til bjelke, f.eks. 70x70, men jo lengre åpningen er desto kraftigere bjelke trengs.
I ikke altfor gamle hus så ligger takstolene normalt på tvers av den bærende hjertetveggen.
Men det er jo ingenting på bildet som sier at en takstol sitter over åpningen i dette tilfellet. Det er bare en gjetning og folk her ser ut til å tro at alle håndverkere er idioter og ikke kan vurdere en konstruksjon.
Men det er jo ingenting på bildet som sier at en takstol sitter over åpningen i dette tilfellet. Det er bare en gjetning og folk her ser ut til å tro at alle håndverkere er idioter og ikke kan vurdere en konstruksjon.
Det er hele den bærende veggen som tar opp lasten fra tak, ovenforliggende etasjeplan etc. Lasten fordeles ut i hele veggen. Det er ikke snakk om punktlaster under akkurat takkonstruksjonene. I dette tilfellet vet vi ikke engang om det finnes en etasje ovenfor eller ikke, så det virker som det er du som gjetter at det ikke finnes noen øvre etasjeplan siden du hele tiden snakker om takkonstruksjoner.
Det finnes sikkert håndverkere som forstår seg på huskonstruksjon, fasthetslære etc. men det finnes også håndverkere som ikke gjør det i det hele tatt og gjør helt feil. Enten du eller jeg vet i hvilken kategori som TS:s snekker er.
Det er hele den bærende veggen som tar opp lasten fra tak, ovenstående etasjer m.m. Lasten fordeles ut i hele veggen. Det er ikke snakk om punktlaster under akkurat takstolene. I dette tilfellet vet vi ikke engang om det finnes en etasje ovenfor eller ikke, så det virker som det er du som gjetter at det ikke finnes en øvre etasje siden du hele tiden snakker om takstoler.
Det finnes sikkert håndverkere som forstår seg på huskonstruksjon, fasthetslære m.m., men det finnes også håndverkere som ikke gjør det i det hele tatt og gjør helt feil. Verken du eller jeg vet i hvilken kategori TS:s snekker er.
Men nå svamler du vel bra kraftig. Siden det ikke finnes noen stående hammerbjelke eller bjelke i veggen, er det de stående stenderne som bærer lasten. Stendere og øvrig forhindrer bare at stenderne kan bevege seg i sidelengs og på den måten knekkes.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.