enda en tråd jepp så er det!

tok bort litt sponplate fra veggen jeg tenker å ta bort mellom kjøkken og stue. Jeg trodde denne veggen var bærende men bak sponplatene så sitter det ikke vanlige stendere men 1,5 cm og 7 cm brede stendere med mellom 42 og 53 cm mellomrom, veggen er bare 3,2 meter lang ingen overetasje og taket har 6 grader helling med papp huset er 17 m langt og 8 meter bredt. veggen er på lengden altså tar jeg bort den så blir det en åpning på 8 meter mellom ytterveggene.

tror dere den kan være bærende likevel.
 
Om huset er bygget etter alle kunstens regler, så er den ikke bærende. Men det kan kanskje svikte litt når du river den likevel.
 
Slik så vår vegg ut når vi begynte å rive den, har du liknende?
Den mest bærende veggen i hele huset...
 
  • Bilde av en delvis revet bærevegg med synlig struktur og ledninger, en del av et byggeprosjekt.
Ja, på en måte ser det sånn ut, men jeg har ingen horisontalt som det ser ut som du har på bildet!
Hvordan i all verden kan den være bærende?
 
pajsen skrev:
Ja på et omtrent så ser det ut men jeg har ingenting vannrett som det ser
Ut som du har på bildet!
Hvordan i all verden kan den være bærende?
Jo, den mest bærende veggen i hele huset.
Vi støttet opp den, rev den og satt opp en ny limtrebjelke.
Hvis du er interessert kan du gå inn på: http://projektranunkeln.blogspot.com/
En liten blogg vi har laget, ikke for å få masse besøkende, mer som en dagbok for oss selv, det er lett å glemme når man kommer i den situasjonen at man synes det ikke skjer noe.
Det ligger en masse andre ting der også angående våre prosjekter.
 
Jaha der ser man, men spørsmålet gjenstår, hvordan kan den være bærende når det bare er sponplate.
Hadde du noen type støtter i veggen din jeg har ikke det.
men får ta og støtte opp likevel er jo ganske stilig med en pen bjelke i taket jo.

stedet veggen min sitter på sier at den er bærende men konstruksjonen sier at den definitivt ikke er det.
 
ok, leste nå at du har overetasje det har ikke jeg. bare et papptak med 5-6gr helling
 
Når ble huset bygget og hva slags type er det? Sjekk på loftet ditt. Ser du takstoler med en W, så ER disse frittbærende, de står altså bare på ytterveggene, og dermed er ikke din sponplatevegg bærende. Men er du usikker, må du la en konstruktør sjekke på stedet. Raser taket er det jo dyrt!!
 
Det er bygd -64 enetasjes med kjeller. Ja, takstolene ser ut slik som du beskriver det. Der veggen som jeg skal fjerne begynner ved den gamle skorsteinen, men ser ikke ut til å være forankret i den, ikke hva jeg kan se fra loftet iallfall.
 
en rask paint skisse.
 
  • En enkel skisse i Paint med rektangler og en markering på 3 meter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.