På 60-70 tallet var det vanlig med 900mm brede moduler som man bygde husene med. I stuen har jeg 900mm brede vinduspartier hvor man kan se at sidestykkene på vinduet går hele veien ned til syll og hele veien opp til hammarbåndet, dvs. disse vinduene er bærende. Nå lurer jeg på hva som er rett og galt hvis man skal bytte ut disse vinduene.

1. Stempel opp, sag av sidestykkene og sett inn et nytt fast vindu og slå inn kiler/pallinger og gjøre det nye vinduet bærende?

2. Ta av bågene, skru av hengsler/beslag og monter et nytt vindu karm i karm og da beholde de gamle bærende karmene? og deretter montere litt bredere dekklister/karmer mellom vinduene.

Ønsker helst å gjøre alternativ 1 men hvis det er absolutt helt feil må jeg naturligvis gjøre som alternativ 2.

Noen kyndige med synspunkter?

Ps. Vet at spørsmålet gjelder vinduer men også byggteknikk derfor stilte jeg det i dette forumet. Ds.

Begge dine forslag KAN gjennomføres. Men å få bæringen til å bli riktig med alt 1 er ikke helt så enkelt. Prinsippet er normalt at man IKKE gjør vindus- og dørkarmer bærende.

Mitt forslag er at du gjør som i alt 2!

Ok....takk for svaret. Forstår at alt 2 er best i bæreevne men Alt er bedre rent estetisk får nok bli alt 2 tror jeg. Noen andre med noen annen synspunkt ??

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.