Hei,
jeg har et hus fra AB Elementhus Mockfjärd. Hva jeg har lest meg til virker det som om det er såkalte kassetter mellom etasjene og det sies at konstruksjonen er selvbærende, men jeg finner ingen konkrete bevis. Skulle gjerne ta ned veggen avbildet fra ytterveggen t.o.m. døren og lurer på om noen kun med hjelp av bildene kan hjelpe meg "avgjøre" om det er mulig uten å veksle av?
Huset er ca 11x11 m og bygd i 1974. 1,5 plan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du må veksle av med en bjelke og to søyler. Det fremgår av lastnedregningen at lasten på veggen er 920 kp/m, dvs 9 kN/m. Du må også kontrollere at platen tåler de punktlaster som søylene representerer.
Takk for svar!
Hvilken type firma skal jeg vende meg til for å få hjelp til å sjekke platen, samt dimensjonere bjelken?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du skal ansette en byggekonstruktør. Om du kan finne en seksjonstegning der platen er med samt angi den ønskede størrelsen på åpningen, kan du nok få litt mer hjelp her.
A alacs skrev:
Først og fremst: gratulerer med fantastiske tegninger.
Så, å erstatte bærende vegger i Elementhus har jeg skrevet om i et par tråder tidligere, eksempelvis:
https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/ (innlegg 9) https://www.byggahus.se/forum/threa...nthus-mockfjaerds-pagaende-renovering.311548/ (innlegg 14)
Kort sagt: for å kalkulere belastninger trenger du hjelp fra en konstruktør (mange byggefirmaer har kontakter på den fronten). Hvordan er huset konstruert? Er det plate eller kjeller? Konstruktøren kan sikkert veilede deg når det gjelder punktbelastning. Forhåpentligvis har du også tegninger over hvordan kjelleren/platen er bygd opp for å få hjelp med denne vurderingen, og slippe å gjøre egne undersøkelser av huset.
Edit: Justus var selvfølgelig først på ballen.
takk! Skal sjekke linkene dine etter jobbenB bearmaniac skrev:Først og fremst: gratulerer med fantastiske tegninger.![]()
Og så, det å erstatte bærende vegger i Elementhus har jeg skrevet om i et par tråder tidligere, for eksempel:
[lenke] (innlegg 9) [lenke] (innlegg 14)
Kort fortalt: for å regne på laster trenger du hjelp av en konstruktør (mange byggfirmaer har kontakter på den fronten). Hvordan er huset beskaffet? Er det plate eller kjeller? Konstruktøren kan sikkert veilede deg angående punktbelastning. Forhåpentligvis har du også tegninger over hvordan kjelleren/platen er bygget opp for å få hjelp med denne vurderingen, og slippe å gjøre egne undersøkelser av huset.
Edit: Justus var selvsagt først på ballen.![]()
det gjelder altså vegg nr 7. Dette er hva jeg har funnet om platen. Hjelper det noe?J justusandersson skrev:
takk for ditt engasjement.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bedre enn så kan det neppe bli! Med en åpning på 3,05 m blir søylelastene 14 kN (ca 1400kg) per søyle. Under veggen finnes pæler og oppå pælene en betongbjelke så det skal ikke være noen problemer.
Så hva sier jeg til snekkerne?J justusandersson skrev:
Jeg trenger en limtrebjelke med dimensjon xx og 2 pelarer (limtre ??) med dimensjon yy?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, akkurat! Prøv med 90x315 og 90x90.
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Ja