Har vært i kontakt med en snekkerfirma men har nå gitt opp etter minst 10 kontakter uten resultat. Så jeg prøver her.
Har innervegger mellom kjøkken og spiseplass og også mellom spiseplass og stue i et hus fra 1927. Nå skal vi gjøre om litt og tenker da å fjerne disse veggene. Veggen mellom spisestuen og stuen har allerede en bjelke da den ble fjernet allerede på 1960-tallet. Men for 10 år siden så gjorde man et bad i overetasjen med flytende gulv. Antagelig satte man da opp en liten vegg igjen for å få litt støtte. Har fjernet gipsen på den og det er absolutt ikke noe trykk på de få stenderne som nå står der. Men tenker å sette en limtrebjelke under den eksisterende for å få god bæring til badet oppe. Bjelken som ligger nå er 120 mm høy med en bredde på 170 mm. Mitt spørsmål er om det ville vært nok med en bjelke på 225 x 90 om man legger den under den som allerede sitter på plass? Lengden på bjelken blir 3 m.
Mellom spisestue og kjøkken vil vi åpne opp men er usikre på om vi trenger å sette en bjelke der også? Der blir det en åpning på 2.65 m. Sender med litt bilder og håper det finnes noen som kunne tenke seg å gi oss litt informasjon rundt problemet.
Takk på forhånd.
Håkan Innvendig vegg med fjernet gips, viser trestenderverk. Ved siden av står en stol med en plantekurv og diverse elektronikk på. Heltregulv synlig. En delvis åpen vegg med synlige trestendere og en brun, dekorativ hengelampe med grønne planter mot en hvit takbakgrunn. Riving av vegg mellom kjøkken og stue, med eksponerte trebjelker og utsikt inn mot kjøkkenet. Åpning i vegg med synlig trebjelke under taket og eksponerte trerammer. Bjelken viser skader med fliser og revet maling. Åpen vegg mellom kjøkken og stue, delvis demontert med synlige trebjelker. Spisestue med spisebord, stoler og vindu med planter. Byggtegning av et hus fra 1927 med planløsning for første og andre etasje, samt fasadetegninger fra forskjellige vinkler. Tegning av første etasje i et hus fra 1927, viser kjøkken, stue, matsal og andre rom. Målene er angitt i meter. Gulvplan for et hus fra 1927 med tegning som viser romplassering inkludert bad, kjøkken og stue. Mål angis ikke. Gulvplan av et hus fra 1927, med markerte områder for veggfjerning. Viser mål for åpninger: 2,65 m mellom kjøkken og matsal, 3 m mellom matsal og stue.
 
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Regelvegger er aldri originale i hus fra 1927. Leser man tegningene ser man at de gamle plankveggene er erstattet ved en ombygging med vegger i nye posisjoner. Huset har en elegant og original utforming ved at overetasjen er noe tilbaketrukket i forhold til første etasje på alle sider. Hvordan man har løst dette konstruksjonsmessig, spesielt ved gavlene, er ikke helt krystallklart. Derfor bør man inntil videre betrakte alle vegger som bærende. Over veggen mellom stue og spisestue finnes det en stålbjelke, en HEB 200. Den er ganske kraftig. Om den fortsatt eksisterer, trengs det neppe noen limtrebjelke.
 
Takk for svaret. Dessverre tror jeg ikke det er noen ståldrager lenger. Dersom det finnes, er den gjemt oppe i taket. Ville man da ha lagt en trebjelke på 170 x 120 under den? For det er det eneste man ser i dag.
Mvh
Håkan
 
Vanskelig å vurdere. Å legge en 170x120 bjelke der 120 er høyden, antyder en mangel på kunnskap om bygningskonstruksjon. 170x120 tilsvarer 45x187. Ikke mye å skryte av i denne sammenhengen. Jeg synes du må kontrollere om stålbjelken fortsatt er der.
 
Skal sjekke det i morgen og kommer tilbake etter det.
 
Kunne ikke la være å se nå med en gang. Det ligger en bjelke inne i bjelkelaget og så har man bygd den inn. Så da behøver jeg ingen flere bjelker på den veggen? Hvor stor limtrebjelke trenger jeg gå opp på i dimensjon på veggen mellom kjøkken og spisestue da det blir en åpning på 2,65 m? Huset ligger i sørlige Värmland.
Mvh Håkan
 
Om ikke åpningen under stålbjelken har utvidet seg trenger du ikke gjøre noe. Jeg tror ikke det trengs noen limtrebjelke mellom kjøkken og spisestue. Vil du likevel montere en slik kan du velge 90x180 som er den minste standarddimensjonen som ikke er fremstilt gjennom kløvning. Med en spennvidde på 2,65 m tåler den en last på rundt 500 kg/m uten å bøye for mye ned.
 
J justusandersson skrev:
Om inte öppningen under stålbalken har utvidgats behöver du inte göra något. Jag tror inte det behövs någon limträbalk mellan kök och matsal. Vill du ändå montera en sådan kan du välja 90x180 som är den minsta standarddimensionen som inte är framställd genom klyvning. Med en spännvidd på 2,65 m klarar den en last på runt 500 kg/m utan att böja ner för mycket.
Tusen tack för hjälpen.(y):D
 
J justusandersson skrev:
Om ikke åpningen under stålbjelken har blitt utvidet, trenger du ikke gjøre noe. Jeg tror ikke det er nødvendig med en limtrebjelke mellom kjøkken og spisestue. Vil du likevel montere en slik kan du velge 90x180 som er den minste standarddimensjonen som ikke er laget gjennom kløyving. Med et spenn på 2,65 m tåler den en last på rundt 500 kg/m uten å bøye seg for mye.
Hei!
Er nå i ferd med å ta tak i denne veggen. Du skrev at jeg antagelig ikke trengte noen bjelke. Sender noen bilder om du tror det er ok uten? Skulle gjerne ønske å kjøre uten limtrebjelke. Ser ikke ut til å være noe spesielt trykk på de nåværende stenderne.
God helg!
Håkan Stålberg
 
  • Trehviler med spiker i en innvendig vegg samt tapetrester som henger ned fra taket.
  • Trebjelke og noen typer ledninger eller tau i interiør.
  • Byggeprosjekt: Vis utsatt trebjelke ved gulv med elektriske ledninger og kontakter rundt.
  • Trekonstruksjon med to bjelker i et hjørne nær taket, med en hvit ledning langs veggen og en svart rørdetalj nederst.
Det er en regelvegg satt opp i etterkant i forbindelse med en ombygging. Som den er utført har den aldri kunnet håndtere noen større laster så den trenger ikke å erstattes.
 
Stue under oppussing med uferdig tak, svart sofa, spisebord med stoler, og stige ved kjøkkenet. Verktøy og planter vises også i rommet. Oppussing av stue med uferdig tak, stige, malingsbøtte, samt kjøkkenbenk med rød kjøkkenmaskin og brødrister.
 
Nå er veggene borte og det ble kjempebra. Nå ryker kjøkkenet ut i påvente av elektriker som kommer på torsdag. Takk!
 
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.