Har vært i kontakt med en snekkerfirma men har nå gitt opp etter minst 10 kontakter uten resultat. Så jeg prøver her.
Har innervegger mellom kjøkken og spiseplass og også mellom spiseplass og stue i et hus fra 1927. Nå skal vi gjøre om litt og tenker da å fjerne disse veggene. Veggen mellom spisestuen og stuen har allerede en bjelke da den ble fjernet allerede på 1960-tallet. Men for 10 år siden så gjorde man et bad i overetasjen med flytende gulv. Antagelig satte man da opp en liten vegg igjen for å få litt støtte. Har fjernet gipsen på den og det er absolutt ikke noe trykk på de få stenderne som nå står der. Men tenker å sette en limtrebjelke under den eksisterende for å få god bæring til badet oppe. Bjelken som ligger nå er 120 mm høy med en bredde på 170 mm. Mitt spørsmål er om det ville vært nok med en bjelke på 225 x 90 om man legger den under den som allerede sitter på plass? Lengden på bjelken blir 3 m.
Mellom spisestue og kjøkken vil vi åpne opp men er usikre på om vi trenger å sette en bjelke der også? Der blir det en åpning på 2.65 m. Sender med litt bilder og håper det finnes noen som kunne tenke seg å gi oss litt informasjon rundt problemet.
Takk på forhånd.
Håkan
Regelvegger er aldri originale i hus fra 1927. Leser man tegningene ser man at de gamle plankveggene er erstattet ved en ombygging med vegger i nye posisjoner. Huset har en elegant og original utforming ved at overetasjen er noe tilbaketrukket i forhold til første etasje på alle sider. Hvordan man har løst dette konstruksjonsmessig, spesielt ved gavlene, er ikke helt krystallklart. Derfor bør man inntil videre betrakte alle vegger som bærende. Over veggen mellom stue og spisestue finnes det en stålbjelke, en HEB 200. Den er ganske kraftig. Om den fortsatt eksisterer, trengs det neppe noen limtrebjelke.
Takk for svaret. Dessverre tror jeg ikke det er noen ståldrager lenger. Dersom det finnes, er den gjemt oppe i taket. Ville man da ha lagt en trebjelke på 170 x 120 under den? For det er det eneste man ser i dag.
Mvh
Håkan
Vanskelig å vurdere. Å legge en 170x120 bjelke der 120 er høyden, antyder en mangel på kunnskap om bygningskonstruksjon. 170x120 tilsvarer 45x187. Ikke mye å skryte av i denne sammenhengen. Jeg synes du må kontrollere om stålbjelken fortsatt er der.
Kunne ikke la være å se nå med en gang. Det ligger en bjelke inne i bjelkelaget og så har man bygd den inn. Så da behøver jeg ingen flere bjelker på den veggen? Hvor stor limtrebjelke trenger jeg gå opp på i dimensjon på veggen mellom kjøkken og spisestue da det blir en åpning på 2,65 m? Huset ligger i sørlige Värmland.
Mvh Håkan
Om ikke åpningen under stålbjelken har utvidet seg trenger du ikke gjøre noe. Jeg tror ikke det trengs noen limtrebjelke mellom kjøkken og spisestue. Vil du likevel montere en slik kan du velge 90x180 som er den minste standarddimensjonen som ikke er fremstilt gjennom kløvning. Med en spennvidde på 2,65 m tåler den en last på rundt 500 kg/m uten å bøye for mye ned.
Om inte öppningen under stålbalken har utvidgats behöver du inte göra något. Jag tror inte det behövs någon limträbalk mellan kök och matsal. Vill du ändå montera en sådan kan du välja 90x180 som är den minsta standarddimensionen som inte är framställd genom klyvning. Med en spännvidd på 2,65 m klarar den en last på runt 500 kg/m utan att böja ner för mycket.
Om ikke åpningen under stålbjelken har blitt utvidet, trenger du ikke gjøre noe. Jeg tror ikke det er nødvendig med en limtrebjelke mellom kjøkken og spisestue. Vil du likevel montere en slik kan du velge 90x180 som er den minste standarddimensjonen som ikke er laget gjennom kløyving. Med et spenn på 2,65 m tåler den en last på rundt 500 kg/m uten å bøye seg for mye.
Hei!
Er nå i ferd med å ta tak i denne veggen. Du skrev at jeg antagelig ikke trengte noen bjelke. Sender noen bilder om du tror det er ok uten? Skulle gjerne ønske å kjøre uten limtrebjelke. Ser ikke ut til å være noe spesielt trykk på de nåværende stenderne.
God helg!
Håkan Stålberg
Det er en regelvegg satt opp i etterkant i forbindelse med en ombygging. Som den er utført har den aldri kunnet håndtere noen større laster så den trenger ikke å erstattes.