Hei,
Dessverre finnes det ingen konstruksjonstegninger etc. på vårt hus. Det eneste kommunen har er VVS-tegninger av kjelleren som jeg fikk fra dem for noen år siden.
Vi tviler hele tiden på om vi skal bli boende eller flytte, men budgivningene i området vi vil til er gale akkurat nå, så sannsynligvis kommer vi til å bo her i 5-8 år til og føler derfor for å gjøre noen endringer i kjelleren for å kunne bruke den bedre.
Jeg skulle helst ville bygge en garasje, men plasseringen av huset på tomten tillater ikke det, så jeg tenkte å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.
Huset består av en kjeller, et entréplan og en innredet loft. Huset er bygget med betonghullstein og det er betongdekke, bygget i 1951.
Jeg vet at jeg kommer til å måtte kontakte en konstruktør, men tenkte å rådføre meg litt her først og se hva dere tror.
Slik ser kjelleren ut. Veggen som er innringet i blått er bærende, og det er den jeg skulle ønske å veksle av. Her er det ingen komplikasjoner, bare å få på plass noen som regner på det og gjøre en byggemelding. Det jeg lurer på er den rødinnringede veggen og den tverrgående til den, innringet i svart. Tror dere man kan rive dem uten problemer, for å få et større rom med en romsligere inngang slik at man kan få inn sykler etc. uten problemer.
Med disse midlene ville garasjen i kjelleren bli "stor" og plutselig virkelig brukbar.
Entréplanet ser ut som følgende, de blåmerkede veggene er bærende, 30 cm tykke. Den røde veggen er halvparten så tykk, kan den være bærende likevel? Det er den lille delen som er innringet i svart som jeg skulle ønske å fjerne. Den delen av veggen er ~20 cm bred og på hver side av den sitter det 2 dører. Tenkte å fjerne den og plassbygge en garderobe der. Det er jo ingen direkte problemer å felle inn en liten bjelke der, det er en liten jobb, men mer fundersam over hva dere tror om den.
Den svartmarkerade veggen i kjelleren tror jeg du kan ta ned. Hva er den laget av i virkeligheten? Om det ikke finnes noen armeringstegninger eller en teknisk beskrivelse, går det ikke an å uttale seg med sikkerhet om den røde veggen. Mye taler for at den ikke er bærende, men uten teknisk grunnlag bør du likevel behandle den som om den var bærende. Har du sjekket at det ikke finnes en teknisk beskrivelse? Det var krav på det, og den kan mange ganger si mer enn en tegning.
Tegningene på de øvre etasjene er meglertegninger (mangler mål og er ikke skalert korrekt) og er helt ubrukelige for denne typen vurdering. Man kan mistenke at de røde veggene ikke er bærende, men man kan ikke si det med sikkerhet. Det trengs en mer nøyaktig beskrivelse av byggemetoden. Lag en måleserie som går tvers gjennom huset, fra utsiden av en yttervegg til utsiden av motsatt yttervegg. Oppgi alle veggtykkelser og synlige materialer (ikke tapeter). Huset kan være elementbygget, og da trenger man å vite hvordan før man begynner å sage.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.