Hei.
Vi ser på en funkisbolig som har vært to leiligheter. Da vi vil ha det som et hus vil vi slå ut en del vegger og sette opp noen andre.
Har vedlagt kjeller, entréplan og overetasjen. Vi vil endre ganske mye.
Kjernespørsmålet er, er korset som går midt gjennom huset bærende? Det lille jeg har kunnet lese meg til er at funkishus har veldig lite behov for bærende vegger. Men jeg er ikke bygningstekniker så vil være sikker.
Hjerteveggen er oftest bærende for de tverrgående takstolene.
Tenk etter før. Den nåværende planløsningen (ikke bruken, men hvor veggene er) er ganske typisk for funkishus. Endrer dere det, så endrer dere helt husets karakter og risikerer at utsiden ikke passer til innsiden. Spesielt de lange stueveggene er verdt å bevare som de er, eventuelt med en skyvedør mellom halvdelene.
Ødelegg ikke huset.
Ja, forstår det. Men vi er en stor familie og venter tilskudd, så derfor ser vi på dette. Vi vil ha åpen planløsning i kjøkken oppholdsrom fordi det er slik vi vil leve. Forstår at funkishusene ikke er bygget på den måten,
For meg er ikke planløsningen det som avgjør hustypen, men der vil jeg ha det funksjonelt for min familie. Men takk for svaret Thomas
Hei, låner tråden litt om det går bra. Har nemlig samme spørsmål om vårt funkishus fra 1933. (Beklager Thomas!).
Legger ved her veldig uklare originaltegninger samt oppmåling fra 1967. Veggen vi vil rive er rødmarkert. Veggen som er markert med grønt er allerede åpnet men man har forsterket den med en bjelke i taket, som i sin tur hviler på en stående bjelke ved siden av murstocken.
Noe som får meg til å tro at det er den grønnmarkerte veggen som er bærende. Samtlige gulv i øvre plan ligger i vinkel med rødmarkert vegg, som i sin tur da BURDE være spikret i takbjelker som ligger parallelt med rødmarkert vegg. Kan man da slutte seg til at disse takbjelkene hviler på den tverrgående veggen?