Hei!

Et enetasjes hus med kjeller, 115m2 / etasje.

Huset er bygget i 1978 av husprodusenten hultsfredshus. Jeg vil gjerne rive ganske mye vegg i huset for å få en åpen planløsning. Veggene skal være fiberplank, 34x34 + platemateriale, veggene er totalt 65mm tykke.

Hvordan finner jeg ut gjennom tegninger om de er bærende eller ikke, veggene rister når man slår hardt på dem.

Jeg har tatt bort taklistene, og innerveggene er bygget etter at innertaket er montert. Bifoget tegninger og litt bilder, de vegger markert med blått vil jeg fjerne.

• Hull i tak med synlig intern struktur og isolasjon, muligens resultat av inspeksjon av veggens bærende egenskaper i en ettplanshus med kjeller.
  • En hånd med tatoveringer lager hull i en innendørs vegg, viser treverket i veggens indre struktur.
  • Loft med trebjelker og uferdige overflater, del av en bolig fra 1978. Viser struktur i tak og gulv med synlige spikre og ujevnt underlag.
  • Bygningsplan med blå markeringer som viser vegger ønsket fjernet for å oppnå en åpen planløsning i et enetasjes hus med kjeller, bygget i 1978.
  • Arkitekttegning av et enplanshus med kjeller, 115 m² per etasje, bygget i 1978. Tegningen viser husets fasader og snitt.
  • Bygningstegning av enplanshus med kjeller, viser snitt med målinger og strukturelle detaljer, inkludert tak, pipe og vegger, fra 1978.
  • Plantegning for en enebolig med kjeller, viser romfordeling og mål. Vegger merket med blått ønskes fjernet for å lage en åpen planløsning.
  • Byggtegning fra Hultsfredshus som viser detaljer om innvendige veggkonstruksjoner, med fokus på fiberplank og skilleveggsløsninger fra 1978.
Gul fremhevet trykt tekst på brunaktig papirer med tekniske spesifikasjoner for byggematerialer, inkludert veggstørrelser og isolasjonsdetaljer.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
[bilde]
Ja, og finner ingenting foruten yttervegg som har markeringen B. Jeg har lett gjennom alle gamle dokumenter jeg har uten å finne det på flere steder enn på yttervegg, står eksempel b2:1

• Liker
MARTINOV
  • Laddar…
BirgitS
Vanligvis er ingen innervegger bærende på etasjeplanet under et loft med fagverkstakstoler, slike som ser ut som W. Dermed er det ikke sagt at det er bra å rive alle vegger pga. stabilitet.

BirgitS BirgitS skrev:
Vanligvis er ingen innervegger bærende på etasjeplanet under en loft med fagverkstakstoler, slike som ser ut som W. Dermed ikke sagt at det er bra å rive alle vegger pga. stabilitet.
Det er jo valmt tak, noe som spiller inn?

Seksjonstegningen viser noen ganger bærende vegger.
Tenker også at teksten om bærende innervegger ikke burde vært med på tegningen om det ikke finnes bærende innervegger. Om det ikke bare er en standardtekst som alltid var med fra den produsenten?

Normalt er at veggen på sentrum kalles hjertevegg og er bærende, takstolene hviler på den. Så det med W-takstoler er ikke min greie, så det kan gå. Men spenner det, så kan tyngde og snølast trykke ned, så takstolene hviler på den. Det er ingen liten bit du vil ta bort, halve veggen gjennom huset.

Ja, men en hjertevegg bør være mer solid enn 34x34mm.

Det store spørsmålstegnet jeg får er at takstolene sitter cirka c/c 600mm, hvis man ser fra takstolene så er det bygget som følger.

* takstol - masonitt - innertak - vegg.

Innertaket er bare luft og kan stikkes hull på med fingeren og der hviler innerveggen. Det er det som gjør meg tenksom.

Nå vet jeg ikke hvordan de gjør det. Men litt lenger tilbake, så ble taket helt klart først og all elektrisitet trukket da på oversiden av taket med nedstikk av rørstumper. Så ble skillevegger reist eller spikret og forankret i taket, det sitter nok ikke mange spiker i den øvre regelen, bare der en takstol er. Så hold øye med hvor strømbrytere og vegguttak er. Alle rør for el kommer sikkert ovenfra og kan sitte en boks i veggen med. Ved riving kan det bli at deler av rom kan bli svart, ingen el igjen der. Så det ikke bare-bare å rive en vegg. Har du flaks så går strømbrytere og vegguttak i veggen direkte fra takboks og da kan rør og ledning fra taket rives. Men du skal vel ha lys i det store rommet som blir og strømbrytere. Kan bli litt besværlig å koble det sammen med revet vegg.

J jonaserik skrev:
Nå vet jeg ikke hvordan de gjør det. Men litt lenger tilbake, så ble taket fullført først og all strøm ble lagt på oversiden av taket med nedstikk av rørstumper. Så ble skillevegger reist eller spikret og forankret i taket. Det er nok ikke mange spiker i den øvre ruletten, bare der en takstol er. Så hold oversikt over hvor lysbrytere og stikkontakter er. Alle rør for strøm kommer sikkert ovenfra og kan sitte en boks i veggen med. Ved riving kan det bli at deler av rommet blir uten strøm, ingen strøm igjen der. Så det er ikke bare å rive en vegg. Har du flaks går lysbrytere og stikkontakter i veggen direkte fra takkasse, og da kan rør og ledning fra taket rives. Men du skal vel ha lys i det store rommet som blir og lysbrytere. Kan bli litt vrient å koble det sammen med den revne veggen.
Har tegninger over hvordan all strøm er lagt, og er overrasket over hvor enkelt de har gjort det med alt. 👌

Perzz00n Perzz00n skrev:
Har tegninger hvordan alt el er trukket, og er overrasket hvor enkelt de har gjort det med alt. 👌
Har du el-tegninger så kan man med dem se hvordan rørene er trukket, (på den tiden med de husene, så fulgte elektrikeren tegningen til 98 % slavisk) fra kanskje takboks og direkte til bryter, problemet er om det sitter en boks i veggen.

J jonaserik skrev:
Har du el-tegninger så kan man med dem se hvordan rørene er lagt, (på den tiden med de husene, så fulgte elektrikeren tegningen til 98 % slavisk) fra kanskje takboks og direkte til lysbryter, problemet er om det sitter en boks i veggen.
Elektrisiteten er minste problemet i dette tilfellet, problemet er hvordan ting skal rives, veggen er totalt 8m jeg vil rive omtrent. Pluss 1 vegg til som går den andre veien. 👍

Nå skal du aldri stole fullt ut på råd du får på et internettforum.

Med det sagt og som sagt tidligere, er fagverkstakstoler med spennvidde under ca: 8m normalt selvbærende. I ditt tilfelle er veggtykkelsen på veggen du vil rive dessuten bare 34 mm, hvilket er for spinkelt til å være konstruert for å bære noen last med tanke på husets konstruksjonsår.

Derimot sees det av tegningene at du har en bærende vegg i kjelleren (som bærer opp etasjeskilleren) ved at det finnes en tykkere betongvott under denne. Den krever litt mer ettertanke før man begynner å rive i, om det skulle bli aktuelt en gang.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nå skal du aldri stole fullt ut på råd du får på et internettforum.

Med det sagt og som nevnt tidligere er fagverksbjelker med spennvidde under ca: 8m normalt selvbærende. I ditt tilfelle er veggtykkelsen på veggen du vil rive dessuten bare 34 mm, noe som er for spinkelt til å være konstruert for å bære noen last med tanke på husets konstruksjonsår.

Derimot vises det av tegningene at du har en bærende vegg i kjelleren (som bærer opp mellomgulvet) ved at det er en tykkere betongsokkel under denne. Den krever litt mer tankevirksomhet før man begynner å rive i, om det skulle bli aktuelt en gang.
Den murte veggen vil for alltid være der, den bærer jo opp hele første etasje. 😁 Jeg stoler ikke fullt ut på rådene her, men tar opp alt for diskusjon. Jeg skal opp og måle og se mer nøyaktig på takstolene i morgen. Har også kontaktet kommunen for å se om de har noen flere konstruksjonstegninger på dette huset. 🙂

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.