Hei

Renoverer sommerhytta og har fjernet stolper deler av en vegg som jeg tror er bærende.
Kan dere se med det blotte øye om den er det og idé på hvordan jeg i så fall kan kompensere, stolper eller bjelke?

Bilder finnes på:
http://www.minhembio.com/Arvcop/162533/

Takk på forhånd Arvid

Den er absolutt bærende.
Hvis du beholder de stolpene som allerede står opp, har du løst problemet.
En annen variant er å legge en bjelke under, da kan du ta bort annenhver stolpe.
Du bør nok regne på det før du går videre.

Jeg stemmer på ikke-bærende...

P
Jeg heller nok også mot at de ikke bærer noen større last, men så er jeg jo ingen konstruktør heller..

Tror ikke heller at veggen er bærende. Anslår spennvidden til drøyt 5 m på takstolene. Bør kunne kompletteres med støtteben.

Går det an å legge en bjelke oppå takstolens nedre regel og feste opp stolen mot regelen med bjelkesko? Eller orker ikke bjelkeskoene å holde oppe takstolens påkjenning. (Setter jeg bjelken under takstolen mister jeg så mye takhøyde.)

Kan ikke tenke meg at hanbjelkene trenger bæres/støttes. Ta bort en stolpe på forsøk, trolig er det ikke noe trykk på den i det hele tatt. Tenker du å legge et gulv på loftet og bruke rommet så er det en annen sak.

Jeg ville dog beholdt hanbjelkene eksponert og latt det være åpent opp i mønet. De er jo kjempefine!

Det der er veldig likt takstolskonstruksjonen som vi har på vår villa fra 30-tallet. Ifølge den konstruktør som jeg har involvert (for andre ting) så "gjør man ikke slike takstoler".

Din vegg er definitivt bærende. Den hjelper til med å avlaste de nedre delene av takstolen. Uten dine stolper i midten så får du en enorm bøyende kraft på takstolens nedre del. Det blir nok en betydelig bøyende kraft uansett, men stolpene hjelper til å redusere kraften.

Antagelig kan du legge en limtredrager eller stålbjelke ovenfor som du skriver og så "henge" takstolene i den, men min gjetning er at du trenger litt mer spesielle beslag for det enn hva du finner i vanlig byggevarehandel, og jeg synes absolutt at du skal ta kontakt med en konstruktør for dimensjonering.

Selv om du får til riktig dimensjonering og oppheng, så gjelder det å så føre ned kraften fra bjelken til noe som tåler lasten. Som amatør skulle jeg tro at du i verste fall kan få opp mot 5-10 tonn belastning i hvert endepunkt på bjelken, men antagelig mye mindre. Men som sagt bør du få tak i noen som kan regne riktig på det.

Får kanskje endre meg litt og være enig med hempularen om at det kan bli en nedbøyende kraft, men i så fall kun på grunn av hanebjelkenes egentyngde.

Belastes taket hardt, for eksempel av snø, blir kraften nedoverrettet og taket vil flate ut. Dette resulterer da i en utjevnende trekkraft i hanebjelkene, ikke en sammenpressende/bøyende kraft.

Trenger hanebjelkene støtte kan du forsterke dem ved å bolte fast for eksempel 2x6" bjelker langs hver hanebjelke.

Nå er jeg ikke bygningsingeniør, men teknisk fysiker, så sjekk med en profesjonell.

Hadde nøyaktig samme takstoler og problem i mitt hus. Løsningen min konstruktør
ga meg - var å plassere to 180mm I-bjelker i husets lengderetning direkte
under hanebjelkens innfestinger og skjøvet inn i hull tatt i kortveggenes
tømmer. Deretter kunne jeg fjerne den bærende veggen.

/Stig

Ingen tegning på huset? Da ser det ut til å finnes folk som kan tolke det ganske grundig.

MVH

Hei

Takk alle for raskt svar.
Dessverre har jeg ingen tegning, huset er en gammel skole i berglasgen bygget midten/sent 1800-tallet. Jeg skal opp og måle en gang de nærmeste dagene, legger opp målene direkte etter.

M.v.h. Arvid

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.