Hei!
Vi skal ta ned veggen mellom kjøkken og stue og er usikre på om den er bærende eller ikke. Har hatt en snekker på plass som landet på et kanskje og skulle undersøke videre. Har dere noen mening om saken? Bør jeg ta kontakt med en konstruktør? Finnes det i så fall en digital løsning hvor man sender tegninger, eller er det alltid besøk på stedet? Vi har jo snekker som kan hjelpe oss med å veksle av om det trengs, men det er greit å slippe.
Takk for hjelpen!
Vi skal ta ned veggen mellom kjøkken og stue og er usikre på om den er bærende eller ikke. Har hatt en snekker på plass som landet på et kanskje og skulle undersøke videre. Har dere noen mening om saken? Bør jeg ta kontakt med en konstruktør? Finnes det i så fall en digital løsning hvor man sender tegninger, eller er det alltid besøk på stedet? Vi har jo snekker som kan hjelpe oss med å veksle av om det trengs, men det er greit å slippe.
Takk for hjelpen!
Ja, den er bærende - det ser man spesielt på at platen er forsterket under den. Ansett en konstruktør.
Ofte vil konstruktører se på stedet - særlig i eldre hus og hvis det mangler tegninger. Men enklere tiltak kan de noen ganger ta på avstand.
Litt vanskelig å se på bildene, hvor stor regner dere med at åpningen skal bli?
Ofte vil konstruktører se på stedet - særlig i eldre hus og hvis det mangler tegninger. Men enklere tiltak kan de noen ganger ta på avstand.
Litt vanskelig å se på bildene, hvor stor regner dere med at åpningen skal bli?
Stemmer ikke for alle, i hvert fall ikke i det sokkelhus vi har.Violina skrev:
Beklager den lave oppløsningen, men bredden på selve huset er ca 8 m (mellom ytterveggene som takstolene hviler på. Vi har kunnet ta bort midtveggen på overetasjen uten problem.

En måte å få et hint på er å kjenne om stenderne i veggen klemmer eller er enkle å løsne. Sitter de løst uten noe trykk fra takstolene så er det sannsynligvis ikke noe problem å ta bort dem. Men klemmer de så kan det meget vel være sånn at de er bærende. Merk at jeg sikter til overetasjen, den på nedre etasjeplan er garantert bærende.
Og hvem regnet på det?Walle85 skrev:
Stemmer ikke for alle, iallfall ikke i det suterrenghuset vi har.
Beklager den lave oppløsningen, men bredden på selve huset er ca 8 m (mellom ytterveggene som takstolene hviler på. Vi har kunnet fjerne midtveggen på overetasjen uten problemer.
[bilde]
En måte å få en antydning er å kjenne om lektene i veggen klemmer eller er enkle å løsne. Sitter de løst uten noe trykk fra takstolene så er det sannsynligvis ikke noe problem å fjerne dem. Men klemmer de, så kan det godt hende at de er bærende. Merk at jeg sikter til overetasjen, den på nedre etasje er garantert bærende.
Hva hadde dere for snølast på taket når dere sjekket om lektene "var løse"?
Takk! Bra og veldig logisk tips.Walle85 skrev:
Stemmer ikke for alle, i hvert fall ikke i den suterrenghus vi har.
Unnskyld den lave oppløsningen, men bredden på selve huset er ca 8 m (mellom ytterveggene som takstolene hviler på. Vi har kunnet fjerne midtveggen i overetasjen uten problem.
[bilde]
En måte å få en hint er å kjenne om lektene i veggen klemmer eller er enkle å løsne. Sitter de løst uten noe trykk fra takstolene så er det sannsynligvis ikke noe problem å fjerne dem. Men klemmer de så kan det godt være at de er bærende. Legg merke til at jeg sikter til overetasjen, den i nedre etasjeplan er garantert bærende.
Oi, så nå at jeg forvekslet kjellerplanet med inngangsplanet. Se bort fra innlegget mitt.
Fackverkstakstolarna taler for at det ikke er noen bærende vegg, men deres spennvidde er lang, så man bør sjekke det. Det er først og fremst snølasten som er besværende. Det går ikke an å avgjøre ved å se om sagen kiler seg fast om man kapper i dem.
Finnes det noen tegning på takstolene?
Fackverkstakstolarna taler for at det ikke er noen bærende vegg, men deres spennvidde er lang, så man bør sjekke det. Det er først og fremst snølasten som er besværende. Det går ikke an å avgjøre ved å se om sagen kiler seg fast om man kapper i dem.
Finnes det noen tegning på takstolene?
Ingenting jeg har regnet på, samtale med tidligere eiere samt naboer med lignende hus. Deretter en smule sunt fornuft og kunnskap om at det var 70-talls original veggmoduler med skjøtede bjelker på høyden på flere steder samt deres tykkelse (eller mangel på tykkelse). Jeg sover i hvert fall rolig 😉Violina skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.204 innlegg
Det er jo bare logisk om du sjekker om det klemmer når det er maksimalt med kram snø på taket.C cola88 skrev:
En ting til å tenke på er at det forekom under et eller annet tiår (80-tallet?) at mange hustak raste inn en snørik vinter fordi snøsoneskartet ikke stemte, hvilket altså hadde ført til at det var en masse fagverkstakstoler som var underdimensjonerte.
Klikk her for å svare