Hei, tenkte å fjerne en vegg i første etasje. Det er et to-etasjes rekkehus. Lurer nå på om den er bærende eller ikke? Kan legge til at etasjeskilleren er Masonite Beams med 22 mm gulvspon. Det er den rødmarkerte veggen det gjelder. Den er ca. 90 mm bred. Veggen mellom spiseplassen og trappen er 120 mm bred, hvis det er til noen hjelp? Huset er fra 1982. Vet at det bare er ytterveggene som er bærende i andre etasje.
Hei, jeg tenkte å fjerne en vegg i første etasje. Det er et to-etasjes rekkehus. Lurer nå på om den er bærende eller ikke? Kan legge til at mellombjelkelaget er masonite Beams med 22mm gulvspon. Det er den rødmarkerte veggen det gjelder. Den er ca 90mm bred. Veggen mellom matplassen og trappen er 120mm bred hvis det er til noen hjelp? Huset er fra 1982. Vet at det bare er ytterveggene som er bærende i overetasjen. [bilde]
I døråpningen, er det markert at det er en bjelke der? Hvor langt går i så fall den bjelken? Og hvor mye bærende er den bjelken?
Bra spørsmål her er et nærbilde om det hjelper. Jeg finner ikke noe om noen type bjelke i hvert fall. [bilde]
Ifølge tegning skal du se bjelken om det nå er en bjelke som er inntegnet. Skjult bjelke pleier å ha stiplede linjer og ikke heltrukne. Altså en bjelke som går inne i taket. Har du noen bilde av hvordan det ser ut i virkeligheten? Har du noen naboer som har revet den veggen? Sjekk med naboene. Rekkehus kan være lumske, det finnes rekkehus der bærende vegger går i begge retninger. Viser det seg at det er en bærende vegg kan du jo legge inn en synlig limtresbjelke eller en stålbjelke innenfor taket.
Ifølge tegningen skal du se bjelken hvis det nå er en bjelke som er inntegnet. Skjult bjelke pleier å ha stiplede linjer og ikke heltrukne. Det vil si, en bjelke som går inne i taket. Har du et bilde av hvordan det ser ut i virkeligheten? Har du noen naboer som har revet den veggen? Sjekk med naboene. Rekkehus kan være vanskelige, det finnes rekkehus hvor bærende vegger går i begge retninger.
Viser det seg at det er en bærende vegg, kan du jo legge inn en synlig limtrebjelke eller en stålbjelke inne i taket.
Ifølge tegning skal du se bjelken om det nå er en bjelke som er inntegnet. Skjult bjelke pleier å ha stiplede linjer og ikke heltrukne. Altså en bjelke som går inne i taket. Har du noen bilde av hvordan det ser ut i virkeligheten? Har du noen naboer som har revet den veggen? Sjekk med naboene. Rekkehus kan være lumske, det finnes rekkehus der bærende vegger går begge veier.
Viser det seg at det er en bærende vegg kan du jo legge inn en synlig limtrebjelke eller en stålbjelke innenfor taket.
Her er en nabo som ikke har en vegg der og da ser det slik ut på tegningen. Antar at det er en bjelke?
Bildene sier dessverre ikke så mye. Ja, det er en bjelke. Siden det er et rekkehus taler mye for at alle husene har en bjelke i den posisjonen, uavhengig av om det finnes vegg. For å se det trenger man å ha tak i en K-tegning.
Bildene sier dessverre ikke så mye. Ja, det er en bjelke. Siden det er et rekkehushus, taler mye for at alle husene har en bjelke i den posisjonen, uavhengig av om det er en vegg. For å se det, trenger man en K-tegning.
Ok, men om man lager et hull i veggen, kan man se bjelken da? For på soverommet sitter det en limtrebjelke synlig slik. Dette er rommet over
Å slå ned en bærende vegg uten å vite om den er bærende eller ikke skal man jo avholde seg fra. Mitt råd er å sjekke med naboene om de har slått ned den veggen. Om ikke de vet så er nok K-ringning et must. Hvem har bygget husene? Kan du sjekke med dem?
Å slå ned en bærende vegg uten å vite om den er bærende eller ikke skal man jo avholde seg fra. Mitt råd er å sjekke med naboene om de har slått ned den veggen. Hvis ikke de vet så er nok K-ringning et must. Hvem har bygget husene? Kan du sjekke med dem?
Nei det skal jeg absolutt ikke gjøre. Skal sjekke om firmaet fortsatt finnes. Takk for alle svar, har akkurat blitt huseier så er veldig grønn innen bygg.
Nei det skal jeg absolutt ikke gjøre. Skal sjekke om firmaet fortsatt eksisterer. Takk for alle svar, har nettopp blitt huseier så er veldig grønn innen bygg.
Om ikke byggherren fortsatt eksisterer, så prøv med kommunen, de burde ha alle dokumentene når de godkjente byggetillatelsen. Om de heller ikke har det, (noe som ville vært merkelig) så få tak i en dyktig snekker. Lykke til!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.