Hei!
Jeg skal åpne en døråpning i en av husets vegger, se vedlagt pdf. Slik jeg ser det, er det ikke en bærende vegg, så det burde gå bra, er det noen som sier imot? :-)

Takstolen har godt med støtte fra ytterveggen og hjerteveggen som jeg tidligere har vekselavlastet.

Mvh
Mats

Du må redegjøre for litt mer fakta om huset hvis du skal kunne få noen uttalelser. Er veggene 1-stens teglvegger?

Ytterveggene er lettbetong/luftspalte/tegl, hjertevegg og andre innervegger er enkltegl. Innerveggen som jeg nå skal ta opp et hull i er vanskelig å måle tykkelsen på for der er enda ikke noe hull i den, men måler jeg ut om ytterveggen får jeg det til maks 17-18 cm. Det gjør jo ingen dobbeltteglvegg, så jeg gjetter at også den er enkelttegl pluss to solide lag puss.

Jeg hadde helst sett en fullstendig og målsatt tegning, men jeg tror ikke at den aktuelle veggen er bærende. En halvstens teglvegg pleier å være ca. 15 cm. 1,5 pyts + 12 tegl + 1,5 puss. Kan sikkert bli 16-17 hvis mureren har sløst med pussen. Også en åpning i en murt men ikke bærende vegg krever noen form for avveksling. Ved oppføringen pleier man å bruke teglbjelker. Når du tar opp en åpning i en eksisterende vegg, er det enklest å bruke en eller annen form for enkel stålbjelke. U-, L- eller firkantprofiler foreslått.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Nå har jeg (endelig) laget en ordentlig tegning i stedet for min skjematiske skisse. Noe jeg faktisk glemte i min skisse før var pipeløpet.

• Planleggingskart for et byggprosjekt med murstock og nye døråpninger markert. Størrelser for rom er angitt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.