Har fått problem med sprekker på veggen i vår nyrenoverte stue. Er vel trolig setninger. Vi bor i et enetasjes hus på 122 m2 bygd i 1991. Vi har økt åpningen på en bue med 20 cm i en allerede buet vegg som går gjennom huset. Vår takstmann sa at det bare var ytterveggene som er bærende, men kan det være slik at det er denne åpningen som har forårsaket våre problemer (blir litt bekymret). Hva skal jeg i så fall gjøre? Kan det være slik at veggen har vært bærende uansett? Det er to store buer i den og den er ikke forsterket, bare skrudd på vanlig vis samt kledd med sponplate. Takknemlig for svar
Viktigere er veggens dimensjon... Og "Det er to store hvelv i den og den er ikke forsterket men bare reglert på vanlig vis samt kledd med sponplate." er hmmm bærende konstruksjon R30 får man vel håpe da føles ikke spon som seriøst.. veggen burde være minst 145 mm og inneholde 2 gips 95 regel 2 gips alternativt er 1 lag gips byttet ut mot et lag ply eller osb
Klikk her for å svare