Har fått problem med sprekker på veggen i vår nyrenoverte stue. Er vel trolig setninger. Vi bor i et enetasjes hus på 122 m2 bygd i 1991. Vi har økt åpningen på en bue med 20 cm i en allerede buet vegg som går gjennom huset. Vår takstmann sa at det bare var ytterveggene som er bærende, men kan det være slik at det er denne åpningen som har forårsaket våre problemer (blir litt bekymret). Hva skal jeg i så fall gjøre? Kan det være slik at veggen har vært bærende uansett? Det er to store buer i den og den er ikke forsterket, bare skrudd på vanlig vis samt kledd med sponplate. Takknemlig for svar
 
holmizz skrev:
Kan det være så at veggen har vært bærende likevel? Det er to store hvelv i den og den er ikke forsterket men bare lektet på vanlig måte samt kledd med sponplate.
Det er ikke uvanlig at midtveggen også er bærende. Hva er bredden på huset ditt? ???
 
Vet ikke helt. Ca 8 meter.
 
Vet du type takstol samt dimensjonen på treverket?
 
Viktigere er veggens dimensjon... Og "Det er to store hvelv i den og den er ikke forsterket men bare reglert på vanlig vis samt kledd med sponplate." er hmmm bærende konstruksjon R30 får man vel håpe da føles ikke spon som seriøst.. veggen burde være minst 145 mm og inneholde 2 gips 95 regel 2 gips alternativt er 1 lag gips byttet ut mot et lag ply eller osb
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.