Kanskje feil sted i forumet å starte denne tråden, men jeg vet ikke riktig hvor den hører hjemme...
Nå har jeg og samboeren min endelig fått tilgang til vårt hus, en gammel Skånelänga i bindingsverk/tegl fra omkring 1830, så nå begynner renoveringsarbeidet
Jeg skal begynne med å legge til at jeg IKKE kommer til å rive noen vegg i huset uten å ha en form for fagmann på plass først for å gjøre en vurdering, uten følgende spørsmål er mer av nysgjerrige grunner: Jeg lurer på om det finnes innervegger i gamle Skånelängor som egentlig er bærende? Jeg har lest et sted at Skånelängor ble laget i den størrelsen de ble laget i nettopp fordi det var den største størrelse på hus man på den tiden kunne produsere med en takkonstruksjon som i seg selv er selvbærende; hvilket man da kan tolke som at ingen innervegger er bærende, noen som vet noe om dette? Vårt hus er 25 meter langt og 6,5 meter bredt kan jeg legge til...
/Kristian
Nå har jeg og samboeren min endelig fått tilgang til vårt hus, en gammel Skånelänga i bindingsverk/tegl fra omkring 1830, så nå begynner renoveringsarbeidet
Jeg skal begynne med å legge til at jeg IKKE kommer til å rive noen vegg i huset uten å ha en form for fagmann på plass først for å gjøre en vurdering, uten følgende spørsmål er mer av nysgjerrige grunner: Jeg lurer på om det finnes innervegger i gamle Skånelängor som egentlig er bærende? Jeg har lest et sted at Skånelängor ble laget i den størrelsen de ble laget i nettopp fordi det var den største størrelse på hus man på den tiden kunne produsere med en takkonstruksjon som i seg selv er selvbærende; hvilket man da kan tolke som at ingen innervegger er bærende, noen som vet noe om dette? Vårt hus er 25 meter langt og 6,5 meter bredt kan jeg legge til...
/Kristian
Jeg tror ikke det. I dette tilfellet ville det være interessant å vite hvordan undersiden av takstolene ser ut?cy_berg skrev:
Nå er det noen år siden jeg var oppe på loftet i en slik lengde. Men, hvis nederdelen av takstolen er i ett stykke så bør det innebære at taket bæres opp av ytterveggene.
Takk for svaret!
Når du sier underdelen av takstolen antar jeg at du mener de bjelkene som er synlige i innertaket på entréplanen (jeg er ikke så innsatt i alle begrepene ennå :
)? Hvis det er tilfelle, er svaret 'ja', disse er i ett stykke, og det er det jeg har hørt skulle være grunnen til at noen innervegger ikke er bærende, ettersom bjelkene hviler på ytterveggene som i seg selv blir bærende. Noen som har noen andre synspunkter omkring dette (eller konstruksjon/materialer i bindingsverkshus rent generelt)?
Når du sier underdelen av takstolen antar jeg at du mener de bjelkene som er synlige i innertaket på entréplanen (jeg er ikke så innsatt i alle begrepene ennå :
8) Exakt och spännvidden är ju inte så stor (6,5 m). Dessa bjälkar har bl.a. som funktion att hålla ihop takstolarna så att de inte tenderar att glida isär.cy_berg skrev:När du säger underdelen av takstolen antar jag att du menar de bjälkar som är synliga i innertaket på entré-planet (jag är inte så insatt i alla gebrepp än :)? Isåfall är svaret 'ja', dessa är i ett stycke, och det är det so jag har hört skulle vara anledningen till att några innerväggar inte är bärande, eftersom bjälkarna vilar på ytterväggarna som i sig blir bärande.
Hm...høres jo logisk ut, at bjelkene holder sammen takstolene
Men da kan du kanskje svare på en ting til når vi likevel snakker om takstoler: Loftet er i dag uinnredet, men vi vil innrede det i løpet av en rimelig fremtid. Problemet er at han-bjelkene sitter ganske lavt; lavt nok til at vi må flytte dem opp, og da er spørsmålet: Hvis vi løfter opp han-bjelkene en halv meter eller så (altså, kapper dem i den ene enden så man kan skyve dem lengre opp), må man da sette inn støtter (eller hva det nå kan hete) som på den ene siden fester i takstolen og i den andre enden fester i bjelkene som holder sammen takstolen?
Sett en midlertidig hanbjelke under den som skal flyttes opp. Men nå begynner vi å komme inn på sensitive saker som holdbarhet m.m.cy_berg skrev:
Derfor anbefaler jeg deg å sjekke med en byggekonstruktør om en slik heving er mulig.
TN: Takk for tipset, jeg er helt enig med deg! Firmaet vi har kontakt med har utført arbeid i husene rundt oss som er fra samme tidsperiode, så jeg håper det lover godt for god kunnskap. Som du sier, kreves det jo spesiell kunnskap om gamle hus; det kan bli problemer å bruke for mange moderne metoder på gamle hus.
Klikk her for å svare