Hei .

Det gjelder en tilbygging på en 1-plansvilla . Tilbyggingen er 30m2. Spørsmålet: er dette en bærende vegg? Den går på tvers med taket. Takk

• Byggeprosjekt i bolig, med uferdig vegg av trestendere. Rester av gipsplater på gulvet. Spisebord med stoler i bakgrunnen.
BirgitS
Velkommen til forumet!

Jeg kan ikke svare på den typen spørsmål men de som gjør det pleier å ville vite når huset er bygget samt se minst en planløsning men gjerne også andre tegninger som en seksjonstegning.

Ok, her kommer litt mer info. Tilbygget er gjort under 2000-tallet. Det er den til venstre på bildet.

• Plantegning av et hus med en tilbygging til venstre, inkludert soverom og bad, tegnet på gult papir.
  • Tilbygget fra 2000-tallet vises til venstre på bildet, med lysegrå fasade og rød dør og vinduer.
En til bilde. Bjelken i midten er 140x45 mm

• Åpnet vegg under renovering med synlige bjelker og ledninger. Den midtre bjelken er 140x45 mm. Innredning i rommet i bakgrunnen.
Jeg kan ikke tenke meg at noen av mellomveggene i tilbyggelsen er bærende.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
S Sanel0212 skrev:
En til bilde. Balken i midten er 140x45 mm
Skulle den vært bærende så høres 45×145 noe spinkelt ut.

Takk for raske svar. Det som man kan se under gipsskivene er isolasjon som ligger over planker som er plassert 30 cm fra hverandre. Lurer på om disse er spikret fast i takstoler eller om de ligger løse og støtter seg på bjelken som jeg vil fjerne. Er nybakt huseier og kanskje ikke bruker riktig terminologi, så håper dere forstår meg :) Her er litt flere bilder.

• Tregulvbjelker synlige under gipspaneler i tak, to bjelker krysser hverandre. Skrift og markeringer på treverket, usikker festing.
  • Takbjelke av tre, festet til en stolpe med gipsskive over. Viser detaljer av treets struktur og festemetode.
  • Gulv med trepanel og synlige trebjelker i rammeverk.
  • Bilde av en trestender under en gipsskjøt med eksponert isolasjon. Gipsveggen har noen skader og ujevnheter i kantene.
  • Gulv med fjernet gulvplanke som avdekker isolasjon under, med treplanker plassert 30 cm fra hverandre og en synlig bjelke med skruer.
En til bilde. Slik ser det ut over bjelken.

• Åpent tak med synlige bjelker og isolasjon over. En trekonstruksjon og en ledning er også synlig. Utsikt mot et vindu i bakgrunnen.
  • Liker
Pappa1986
  • Laddar…
C
P Pappa1986 skrev:
Skulle den vært bærende så høres 45×145 noe spinkelt ut.
Ja, og slik den sitter er bæreevnen dårligere enn de 45x70 som sitter der, da den ikke har noe som hindrer at den bøyes i den spinkle dimensjonen.

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.