Hei!

Kunne noen hjelpe meg med å tolke disse tegningene og beskrivelsene og si om denne veggen kan være bærende?

Vi vil være interessert i å fjerne den både på badet i andre etasje og på kjøkkenet i entréetasjen.
Har tegnet inn dette med rødt på plantegningene.

Huset har 4 plan. Kjeller, entréetasje, 1 etasje, kaldloft. Mål ca. 10.1x 8.8m

Tverrsnitt av et fire-etasjes hus med markert rød vegg i midten. Måler ca 10,1 x 8,8 m, høyder 2,50 m per etasje bortsett fra loftet. Planløsning av hus med fire etasjer, viser første etasje med rom som kjøkken, stue og soverom. Rød markering indikerer vegger som vurderes for fjerning.

Den er med stor sannsynlighet bærende

• Liker
tommib og 1 annen
  • Laddar…
Tenkte nok også det, men den bærer altså opp mellomgulvene...
Virker jo ikke ha så stor innvirkning på tak og takstoler.

Vil man ta bort en bit av veggen burde det vel gå an å legge inn en limtrebjelke for å veksle av relativt enkelt...
Noen synspunkt på det?

K
Det kan du gjøre. Hvor lang bit av veggen trenger du å fjerne?

Er ikke så store avstander...

Ved badet blir det ca 2100mm, og ved kjøkkenet er det ca 3000mm.

Tenker meg:
Limtrestolpe 90x90 samt en limtrebjelke 90x270 for bad...
Limtrestolpe 90x90 samt en limtrebjelke 90x315 for kjøkken...

Mellombjelkelagene består av 3"x 8" & 3" x 9" cc 55 tung fylling på blind bunn.

De bærende innerveggene består av 2" x 2" stendere 3/4" panel samt bord.

Sist redigert:
Bjelkedimensjonene ser ok ut, det ville være utbøying som ville være på grensen, (Gjorde en beregning med mange antakelser) Finns sikkert noen fler som har noe å si om det.

• Liker
Sytes
  • Laddar…
Når jeg gjør en liten rask sjekk kommer jeg frem til at 90x315 vil passe godt ved kjøkkenet. Den dimensjonen oppfyller også nedbøyingskravet med god margin. Limtrebjelken ved badet i overetasjen trenger ikke å være større enn 90x180. Spennvidden er jo betydelig mindre. Jeg har da også tatt hensyn til at takstolens skråstøtte belaster loftsbjelkelaget. Jeg har regnet med at gulvbjelkene har en spennvidde på 8,6 m. Vær oppmerksom på at dette er overslagsberegninger uten tilgang til eksakte mål.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Takk for den informasjonen, skal kontrollere målene litt bedre men skal helt klart se over om jeg ikke klarer meg med 90x180 som du sier på badet!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.