Kan noen se på disse tegningene om den markerte veggen er bærende? Planen er å ta ned veggen for å få en større gang.

• Byggetegninger med flere plantegninger og en markert vegg i den venstre delen, sannsynligvis for å vurdere om den er bærende.
  • Veggen består av treplanker med flere mørkere markeringer og tilknyttet døråpning. Taklampe og røykvarsler vises også i bildet.
Det virker meget usannsynlig at den skulle være bærende.

Den er ikke bærende. Om du ser på kjellerplanet har du hjertetveggen der mot fyrrom og vaskerom. Veggen som i neste plan står oppå hjertetveggen er bærende. Altså, ikke den du vil rive.

Er enig med forrige innleggsforfatter;

en bærende vegg går normalt på tvers av takstolenes retning. og denne ligger i linje med takstolene og burde ikke innebære noen problemer i ditt tilfelle...

ut fra mine formuleringer kan du lese at jeg ikke vet med sikkerhet, og vil man være på den absolutt sikre siden, snakker man med en konstruktør...

/PC

ok takk for svarene jeg visste at veien tvers om takstolene var bærende men tenkte ev om det fantes flere bærende. veggen som jeg skal ta ned er 7cm tykk men det er jo et gammelt hus og alle veier er tykke

Sage bort alle unntatt en, den sager du av med handsag...klyper det så er det trykk på den.....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.