Jeg har kjøpt et steinhus bygget på femtitallet.
Jeg skulle gjerne rive en vegg mellom to soverom, men er usikker på om den er bærende.
Går det an å avgjøre med hjelp av de vedlagte bildene?

Takknemlig for svar!

• Tegninger av et stenhus fra 1950-tallet sett ovenfra, med en rød pil som peker på en vegg mellom to soverom som ønskes fjernet.
  • Bygningens plantegninger som viser kjeller, hovedetasje og trapp. Rød tekst markerer hvor en vegg ble endret og hvilken vegg som ønskes revet.
  • Plantegning av et 1950-tallshus med konstruksjonsdetaljer og noter om bærende strukturer. Viser to rom som vurderes for veggriving.
Den ser ut til å være bærende i høyeste grad men kan selvfølgelig erstattes med en jernbjelke.

Takk for ditt svar Fixar_Krille.
Hvordan ser du at den er bærende?

Beklager jeg tar det tilbake den er ikke bærende. Jeg trodde det var vegg i bunnplan som jo er bærende for det støpte bjelkelaget.

Takk igjen.
Beklager at jeg maser, men hvordan ser du at den ikke er bærende?
Jeg liker ditt nye svar, men vil gjerne være sikker før jeg setter slegga i veggen. ;-)

Om jeg tolker tegningene riktig, står veggen du vil fjerne fremdeles oppå hjertetveggen i kjellervalvet. Tredje tegningen fra venstre, øverst, viser et snitt av huset, og der ser du veggen du vil fjerne på øverste etasje, ikke sant? I så fall kan belastningene på den veggen fordeles rett ned til sålen under hjertetveggen.

Så selv om den ikke går rett gjennom hele etasjen, ville jeg ikke fjerne den uten å sjekke med noen som forstår konstruksjon og som er på plass i huset.

Jan-Å skrev:
Om jeg tolker tegningene rett så står veggen du vil fjerne likevel ovenpå hjerteveggen i kjellervalvet. 3. tegningen fra venstre, øverst viser et snitt av huset, og der synes veggen du vil fjerne på øverste etasje, ikke sant? I så fall kan belastninger på den veggen fordeles rett ned til sålen under hjerteveggen.

Så selv om den ikke går rett gjennom hele etasjen ville jeg ikke fjernet den uten å rådføre meg med noen som forstår konstruktion og som er på plass i huset.
Hei Jan-Å og takk for at du tar deg tid til å svare på spørsmålet mitt.

Jepp, du har rett.
Veggen jeg vil fjerne synes på snittet øverst. Rett under den veggen står en vegg i første etasje og under den en vegg i kjelleren.

http://ladda-upp.se/data/81.216.140.210/Gammal-Sektion.jpg synes det bedre.

Jeg hadde likevel håpet at veggen på øverste etasje ikke var bærende...

Og jeg vet ikke, vet bare ut fra hva jeg ser på tegningen at jeg selv ikke ville turt å rive den uten å sjekke med en konstruktør eller snekker eller noen lignende. Jeg ville ikke turt å stole på svarene i et slikt spørsmål på et generelt forum med anonyme brukere mener jeg, ville stå der i huset sammen med noen som faktisk vet hvordan man sjekker det.

Jan-Å skrev:
Og jeg vet ikke, vet bare ut fra hva jeg ser på tegningen at jeg selv ikke ville turt å rive den uten å sjekke med en konstruktør eller snekker eller noen lignende. Jeg ville ikke turt å stole på svarene i et sånt spørsmål på et allment forum med anonyme brukere mener jeg, ville stå der i huset sammen med noen som faktisk vet hvordan man sjekker det.
Jo, jeg er enig med deg.
Jeg har kontaktet en spesialist. Vi får vel se hva han sier.

Takk for hjelpen!

P
Sjelden at en vegg på en overetasje uten overliggende bjelkelag ville være bærende... Ville den være bærende for hanebjelken? nja. jeg tror ikke det.
Er det en murt vegg eller en trevegg? Gjetter at det er en trevegg. Og ikke bærende
Men som sagt ovenfor.. Stol ikke på oss anonyme amatører på et Internett-forum :)

TheStills skrev:
Sjelden at en vegg på en ovenpå uten overliggende bjelkelag skulle være bærende... Skulle den være bærende for han-bjelken? nja. jeg tror ikke det. Er det en murt vegg eller en trevegg? Gjetter at det er en trevegg. Og ikke bærende Men som sagt ovenfor.. Stol ikke på oss anonyme amatører på et Internett forum :)
Hei TheStills og takk for ditt svar.

Vegen er ikke av tre. Såvidt jeg forstår av tegningen så skal den være av tegl (helsvart betyr tegl). Om det er sant så sitter det en hel del puss på teglet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.