Hei! Jeg har søkt og jo mer jeg har lest desto mer usikker blir jeg. Problemet er følgende: Jeg har et lager hvor jeg vil åpne for en dør rett mot den nåværende slik at jeg kommer til lageret fra grovinngangen. Veggen der jeg har tenkt å åpne er markert med en rød sirkel. Spørsmålet er kort men jeg mistenker at svaret er desto mer komplisert.

Plantegning av hus med markert innvendig vegg i rød sirkel mellom hall og G, mulig posisjon for ny dør.
Spørsmålet lyder, er denne veggen bærende?
Rektangulært rom med trebord på baksiden og en sammenleggbar stige mot veggen. Veggen har tydelig trestruktur og litt slitt overflate.
Veggen består av stående 2-tomsplank. En av plankene er skjøtet, det burde man vel ikke gjøre på en bærende vegg? På plankene sitter Ljusne-wallboard, veggen er i sin helhet ikke mer enn 6cm tykk.
Plantegning av en leilighet med rom som soverom, stue, kjøkken, spiskammer og garderober. Viser mål og layout.
I overetasjen finnes ingen vegg der denne står.
Planskisse av et hus med områder markert i forskjellige farger. En rød sirkel markerer en vegg i rommet merket "Hall", ved siden av "Kjøkken".
Når jeg prøver å legge skissene oppå hverandre ser man at det er få vegger som ligger i linje mellom etasjene. Dette er meglerens tegning men den virker å stemme skapelig med virkeligheten.

Mvh
Fredrik
 
Det går ikke å gi en bestemt beskjed ut fra skissen, men enten er
A: Din rødmarkerte vegg eller (mer sannsynlig)
B: Veggen med døren til garderoben bærende.
"Umulig" å avgjøre uten å bryte opp taket eller gulvet i overetasjen …
 
Tredje alternativet er at det ikke finnes noen bærende "hjert"vegg.

Vårt hus er omtrent like stort, bjelkelaget mellom kjelleren og markplanet er selvbærende, derimot finnes det en vegg gjennom hele kjelleren som ligger ca 0,5-1cm under sponten i kjellertaket.
 
fahlis fahlis skrev:
Det går ikke an å gi en bestemt beskjed ut fra skissen, men enten er
A: Din rødmerkede vegg eller (sannsynligvis)
B: Veggen med døren til garderoben bærende.
"Umulig" å avgjøre uten å bryte opp taket eller gulvet i overetasjen …
Takk for svar (gjelder også Demmpa)!

Hjelper nedenstående eller må jeg rive ned det faktiske himling? (Noe jeg helst ikke gjør.)

Bilde av et hjørne i et rom som viser veggplanker over takhøyde med fargede piler og tekst som forklarer konstruksjonsdetaljer.

/Fredrik
 
Fordi huset har en plankestamme er det sannsynligvis bygd før 1950. Man var ikke så systematisk på den tiden, og gulvbjelkene ble skjøtt der det var mulig. Det finnes altså flere vegger som fungerer som hjertevegg. Heller ikke var man alltid så nøye med at veggene i plan 2 skulle stå rett over veggene i plan 1.

Jeg vurderer det som mye mer sannsynlig at garderobens vegg mot stuen er bærende enn den mot gangen. Målet var nok å få omkring 4 meters spennvidde på alle gulvbjelker. At plankene er skjøtt i høyden gir dog ingen sikker informasjon. Jeg er overbevist om at du kan lage en dør til gangen uten problem. De avsagte planker som blir igjen over selve åpningen må støttes ved at du feller inn en horisontal planke som støtte for disse. (Ta en bit av de avsagte) Gjør denne litt kileformet i endene så den kan hvile på de planker som står igjen på hver side av åpningen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.